top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

תרחיקו את הילדים ממכתב הזעם של ג'ון ללינדה

בשנת 1971 היו היחסים בין ג'ון לנון לפול מקרטני בשפל. השירים העוקצניים שהם כתבו האחד כלפי השני, כמו Too Many People של פול, ו-?How Do You Sleep של ג'ון, היו רק קצה הקרחון של מה שהתרחש בין השניים.

הנה השיר Too Many People:


הנה השיר ?How Do You Sleep:


מאמר שפורסם במגזין Vanity Fair בשנת 2016 חשף את תוכנו של מכתב זועם ששלח ג'ון לפול ולינדה וממנו משתקפת היטב האווירה העוינות ששררה ביניהם. אמנם לא ציין ג'ון את התאריך שבו כתב את המכתב, אך ההערכות הן שהוא נכתב בשנת 1971 כמענה למכתב שקיבל מלינדה, ובו היא מטיחה כלפיו על כך שהוא לא הודיע בציבור שעזב את את הביטלס כבר בספטמבר 1969. מהמכתב עולה שג'ון היה מאד לא מרוצה מההתערבות של לינדה בעניינים שבינו לבין פול, ובאפן ספציפי ממכתב שהיא שלחה אליו.


המכתב משתרע על שני עמודים שבראשם התנוסס הלוגו של Bag Productions Inc, החברה שהקימו ג'ון ויוקו, והוא הודפס במכונת כתיבה עם תוספות של ג'ון בכתב ידו. המכתב נמכר במכירה פומבית בבוסטון לאספן מדלאס תמורת סכום של כ-30,000 דולר.


מדובר במכתב מר וזועם ולכן אתן לו לדבר בעד עצמו, אבל קודם תרחיקו ממנו את הילדים, שכן שי בו לא מעט מילים גסות. אגב, המילים הגסות והדגשים במכתב הם במקור:

___________________________________________________________


לינדה ופול היקרים,


קראתי את המכתב ותהיתי איזה מעריץ ביטלס דפוק בגיל העמידה כתב אותו. לא רציתי להסתכל בעמוד האחרון כדי לא לגלות מי כתב אותו, ורק המשכתי לחשוב מי זה יכול להיות. קוויני? אמא של סטיוארט? אשתו של קלייב אפשטיין? אלן וויליאמס? קיבינימט, זו לינדה!


את באמת חושבת שהעיתונות נמצאת בידיים שלי או שלך? את באמת חושבת ככה? מי את חושבת שאנחנו, או שאת? אני מקווה שאת מבינה כמה חרא את ושאר החברים "החביבים והלא אנוכיים" שלי זרקו על יוקו ועלי, רק בגלל שהיינו ביחד. יכול להיות שלפעמים זה היה קצת בעדינות אבל בדרך כלל לא. שנינו התגברנו על כל זה לא מעט פעמים ואפילו סלחנו לשניכם, אז זה המעט שתוכלו לעשות עבורנו, "אנשים אצילים". ולינדה, אם לא אכפת לך ממה שאני אומר לך, תסתמי את הפה! תני לפול לכתוב, או משהו כזה.


כששאלו אותי מה אני חושב על עיטור המלכה שקיבלנו וכל זה, עניתי להם מה שזכרתי, ואני קצת זוכר. נכון, פול? האם אתה, כפי שאני חושד, עדיין מאמין בכל זה? אני אסלח לפול על שקידם את הביטלס אם הוא יסלח לי על אותו דבר ועל זה שהיה "כן איתי ואכפתי יותר מד". קיבינימט, לינדה, את לא כותבת עכשיו ספר על הביטלס!!!


אני לא מתבייש בביטלס (אחרי הכל, אני התחלתי את הכל) אבל כן חושב שאכלנו די חרא כדי להפוך את עצמנו לכאלה גדולים, ושכולנו מרגישים ככה במידה כזו או אחרת, אבל מסתבר שלא.


פול, אתה באמת חושב שהאמנות של ימינו היא ברובה תוצאה של הביטלס? אני לא מאמין שעד כדי כך אתה לא מחובר למציאות, פול. אתה מאמין בזה? כשתפסיק להאמין בזה אולי תתעורר! לא אמרנו תמיד שאנחנו חלק מהעניין ולא העניין עצמו? כמובן ששינינו את העולם אבל, ונסה עכשיו לעקוב אחרי מה שאני אומר לך, תוריד את מדליית הזהב שלך ותעוף מפה!


אל תאכיל אותי את החרא הזה ש"בעוד חמש שנים אני אסתכל אחורה כאדם אחר". אתה לא רואה שזה מה שקורה עכשיו! אם רק ידעתי אז את מה שאני יודע היום. נראה שפספסת את הנקודה….


לינדה, סלחי לי אם אני משתמש ב"אזור הביטלס" כדי לדבר על כל מה שאני רוצה. ברור שאם הם כל הזמן ישאלו שאלות על הביטלס אני אענה להם ואקבל כמה שיותר "אזור ג'ון ויוקו". הם שואלים אותי על פול ואני עונה. אני יודע שחלק מזה נעשה אישי אבל, בין אם אתם מאמינים לי ובין אם לא, אני מנסה לענות בכנות, והקטעים שהם מצטטים הם, כמובן, הקטעים העסיסיים. אני לא ממורמר על בעלך, אני מרחם עליו. אני יודע שהביטלס הם "אנשים מאד נחמדים", הרי אני אחד מהם, אבל הם גם ממזרים גדולים, בדיוק כמו כל אחד אחר. אז צאי מהסרט שלך! אגב, אנחנו מתעניינים באפן אינטליגנטי בתחומי הפעילות החדשים שלנו שבשנה האחרונה, יותר ממה שאנחנו מתעניינים בכל תקופת הביטלס.

ובסוף, על זה שלא אמרתי לאיש כשעזבתי את הביטלס, היו פול וקליין אלה שניסו באותו יום לשכנע אותי שעדיף לא להגיד כלום כי זה "יפגע בביטלס" ו"בוא פשוט נניח לזה". זוכרת? אז הכניסי את זה למוח הקטנטן והסוטה שלך, גברת מקרטני, האידיוטים האלה ביקשו ממני לשתוק בקשר לזה. כמובן שעניין הכסף חשוב לכולנו, במיוחד אחרי כל החרא הקטנוני שנזרק מהמשפחה המטורפת שלך והכוונה אל החם והגיס של פול. אלוהים יעזור לך, פול, נתראה בעוד שנתיים. אני חושב שאז אתה עדיין תהיה בינינו.


למרות הכל, באהבה לשניכם, משנינו.


נ.ב. לינדה, בקשר לשליחת המכתב רק אלי, נו, בחייך.....


___________________________________________________________

נדמה לי שכל מילה נוספת מיותרת




10 views0 comments
bottom of page