top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

עכשיו מעונן - Cloud Nine

בשנות ה-80 היה ג'ורג' הריסון לגמרי מיואש מתעשיית המוזיקה והתלונן, בצדק, כי אין שום טעם לבלות חודשים באולפן ההקלטות אם אחר כך לא משמיעים את המוזיקה שלו ברדיו. שנות ה-80 היו שנים קשות לכוכבים הוותיקים והגדולים של שנות ה-60 וה-70, כאשר מוזיקת ה​​דיסקו התחלפה במוזיקת הטכנו, והשליטים בתעשייה היו זמרים כמו מייקל ג'קסון ומדונה. על רקע זה, הפסיק ג'ורג' להקליט מוזיקה, אחרי שיצא אלבומו Gone Troppo, ב-5 בנובמבר 1982, ופנה לעיסוקים אחרים כמו הפקת סרטים באמצעות החברה שהקים, Handmade Films.


ב-21 באוקטובר 1985, כ-3 שנים מאז החלה תקופת ההתנזרות ממוזיקה, השתתף ג'ורג' בתכנית הטלוויזיה Blue Suede Shoes: A Rockabilly Session, ששודרה ב-9 בספטמבר 1985, כמחווה לגיבור הילדות שלו, קארל פרקינס. יחד אתו נטלו חלק בתכנית גם רינגו סטאר, אריק קלפטון, ומוזיקאים נוספים. הניסיון הזה עודד אותו לנסות ולחזור לעשיית מוזיקה כמו פעם.


הנה התכנית Blue Suede Shoes: A Rockabilly Session:


בשנת 1986 כתב ג'ורג' את המוזיקה לסרט Shangai Surprise שהופק ע"י החברה שלו, Handmade Films, בכיכובם של מדונה ושון פן. בין השירים שכתב ג'ורג', ניתן למנות את Breath Away from Heaven עם ניחוח של המזרח הרחוק, והבלדה היפה Someplace Else.

הנה השיר Breath Away from Heaven:


הנה השיר Someplace Else:


בשלב הזה, התיאבון של ג'ורג' לחזור להקליט היה גדול מנשוא ובראשית בינואר 1987 חזר לאולפן עם המפיק ג'ף לין, כדי להקליט את אחד האלבומים המצוינים שלו, Cloud Nine. ג'ורג' סיפר שעבורו, לעבוד עם ג'ף לין היה כמו להיות שוב בלהקה, דבר שהתחיל להתגעגע אליו. ואכן, כעבור מספר חודשים, בתחילת 1988, הקים עם ג'ף לין, בוב דילן, טום פטי ורוי אורביסון את הרכב העל, Traveling Wilburys.


מעניין לציין שבאותו זמן שעבד ג'ורג' על האלבום Cloude Nine, רצו גם רינגו וגם פול מקרטני להקליט אלבומים משל עצמם. עם זאת, התמכרותו של רינגו לאלכוהול גרמה לו לוותר על הרעיון, וגם פול, שעבד על אלבום בשם Return to Pepperland, שהיה אמור לצאת לרגל 25 שנה לסינגל הראשון של הביטלס, Love Me Do ו-20 שנה לאלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, לא הוציא אותו בסופו של דבר, ללא סיבה ברורה.


לצורך הקלטות האלבום Cloud Nine קיבץ ג'ורג', מלבד לין, חבורה של מוזיקאים מעולים שאיתם היה מיודד, וביניהם רינגו, אריק קלפטון, אלטון ג'ון וריי קופר. התוצאה הייתה אלבום שמכיל 11 שירים מצוינים, ללא רגעים של שפל, כולל השירים שכתב עבור הסרט Shangai Surprise שנה קודם לכן, Breath Away from Heaven ו-Someplace Else.


האלבום Cloud Nine יצא וב-2 בנובמבר 1987, והסינגל הראשון שיצא ממנו היה Got My Mind Set on You, השיר היחיד מבין שירי האלבום, שג'ורג' לא כתב. זהו שיר שיצא בדצמבר 1962, בביצוע הזמר האמריקאי ג'יימס ריי, וג'ורג' שמע אותו בספטמבר 1963, כשביקר את אחותו לואיז בארה"ב, אז רכש את הסינגל של ריי. האינטרפרטציה של ג'ורג' לשיר הזה הייתה שונה לחלוטין מזו שבמקור.

הנה השיר I've Got My Mind Set On You בביצוע ג'יימס ריי:


הנה השיר (I've Got My Mind Set On You (Version I בביצוע ג'ורג' הריסון:


הנה השיר (I've Got My Mind Set On You (Version II בביצוע ג'ורג' הריסון:


הנה השיר (I've Got My Mind Set on You (Extended version בביצוע ג'ורג' הריסון:


מאחר והאלבום Cloud Nine יצא 20 שנה לאחר יציאתו של האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, מצא ג'ורג' לנכון לכלול בו שיר בשם When We Were Fab, כמחווה לימי התהילה שחווה אז, בלהקת הביטלס.


הנה השיר When We Were Fab:


לסיום, ראוי לציין את אחד השירים הטובים ביותר שכתב ג'ורג', ושנכללו באלבום Cloud Nine, אשר מסיבה לא ברורה די נשכח במהלך השנים, Fish on Sand:


בעטיפת האלבום מופיע ג'ורג' עם הגיטרה מסוג Gretsch שרכש בשנת 1961, ואתה הופיע במועדוני ליברפול והמבורג ובימים הראשונים של הלהקה בלונדון. ג'ורג' נתן את הגיטרה במתנה לחברו, קלאוס פורמן שהחזיק בה למשך כ-20 שנה עד שהוחזרה לג'ורג'.


האלבום Cloud Nine הוא אלבום הסולו האחרון שהוציא ג'ורג', שכן האלבום הבא, Brainwashed, אותו התחיל להקליט בשנת 1988, יצא בסופו של דבר ב-18 בנובמבר 2002, לאחר מותו וכ-15 שנה לאחר Cloud Nine.


27 views0 comments
bottom of page