top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

סליחה – Aisumasen (I'm Sorry)

בשנת 1973 שוחרר השיר Aisumasen (I'm Sorry), שהוא אחד השירים החשופים והיפים של ג'ון לנון, שבו הוא הביע התנצלות בפני יוקו אונו על הטעויות שלו כלפיה כבן זוגה. כך בדיוק עשה ג'ון בשנת 1971 בשיר Jealous Guy. המילה aisumasen היא שיבוש של המילים ai sumimasen ביפנית שמשמעותן "אני מצטער". הנה השיר Aisumasen (I'm Sorry):


ג'ון התחיל לעבוד על המנגינה של השיר הזה כבר בדצמבר 1971 כאשר אז היה שמו Call My Name, והוא עסק בהצעת נחמה למישהו. גרסת דמו של השיר Call My Name הוקלטה במסגרת ההקלטות של האלבום Imagine. הדמו היפהפה הזה שוחרר כבונוס עם ההוצאה המחודשת של האלבום Mind Games בשנת 2002:


מעניין לציין שהלחן של השיר Aisumasen (I'm Sorry) הושפע מאד מהשיר I Want You (She's So Heavy) שגם הוא נכתב בהשראתה של יוקו אונו. בהקשר הזה כדאי לשים לב שגם השיר Aisumasen (I'm Sorry), כמו I Want You (She's So Heavy), מסתיים בפתאומיות. הנה השיר I Want You (She's So Heavy):


בסוף השיר Aisumasen (I'm Sorry) ישנו קטע סולו גיטרה נהדר שביצע הגיטריסט דייוויד שפינוזה שניגן עם פול מקרטני באלבום Ram, שיצא במאי 1971. שפינוזה חשש שג'ון יגלה את הפרט הזה בעברו ויפטר אותו, כי כידוע ג'ון שנא את האלבום הזה, במיוחד בגלל מספר שירים כמו Too Many People או Three Legs, אותם פירש כהתקפה אישית של פול נגדו. כשלג'ון נודע על העבר "האפל" של שפינוזה הוא משך בכתפיו וכל מה שהיה לו להגיד הוא "פול יודע לבחור מוזיקאים טובים".


מה שג'ון לא ידע הוא ששפינוזה לא רק קיים מערכת יחסים (מקצועית) עם בן זוגו לשעבר, פול, אלא קיים גם מערכת יחסים (רומנטית) עם אשתו הנוכחית, יוקו אונו. באותה תקופה, אותה כינה ג'ון "סוף השבוע האבוד", היו ג'ון ויוקו פרודים, והוא שהה בלוס אנג'לס עם מאי פאנג, העוזרת האישית שלהם שהפכה, במצוותה של יוקו, לבת הזוג של ג'ון. מסתבר שאחרי מערכת זוגית מאד אינטנסיבית שקיימו ג'ון ויוקו מאז שנת 1968, והלחץ העצום שהופעל עליהם בתקופת האקטיביזם הפוליטי, הבינו השניים שעליהם להרפות זה מזו לזמן מה ולחוות חוויות אחרות, גם אם ג'ון לא ממש התלהב מהרעיון. לא הרבה ידוע על מערכת היחסים שקיימו שפינוזה ויוקו, ובביוגרפיות מאוחרות שפורסמו על ג'ון לנון, התגלו לגביה פרטים חדשים, מהם עולה כי ג'ון לא רק היה מודע לכך אלא אף נתן את הסכמתו.


השיר Aisumasen (I'm Sorry) נכלל באלבום Mind Games שיצא בסוף אוקטובר 1973, ואי אפשר שלא לציין שהוא אחד האלבומים המעולים בקריירת הסולו של ג'ון לנון. האלבום כולל בין 12 השירים שבו, בלדות יפהפיות נוספות, חוץ מ-Aisumasen (I'm Sorry), כמו Mind Games,Out the Blue , You Are Here, I Know ו-One Day at a Time, שירי פופ נהדרים כמו Tight as ,Only people ו-Intuition ושירי רוק כמו Meat City שסוגר את האלבום. בין הנגנים המצוינים שהקליטו עם ג'ון את האלבום, מלבד דייוויד שפינוזה, בולט המתופף ג'ים קלטנר, ששיתף פעולה לא רק עם ג'ון לנון אלא גם עם ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר.


36 views0 comments
bottom of page