top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

לג'ון לנון לא היה דרכון דיפלומטי

בין ה-25 לינואר ל-7 בפברואר 1965, בילו ג'ון לנון ובת זוגו, סינת'יה, יחד עם ג'ורג' מרטין ובת זוגו, ג'ודי לוקהארט סמית', חופשת חורף בסנט מוריץ, שבשווייץ, אלא שזו לא התחילה כפי שהם ציפו והכל בגלל גחמה של פקיד מכס עקשן. העיתונאי אריק בכמן נשלח ע"י המגזין הגרמני OK, לשדה התעופה קלוטן שבשווייץ, ודיווח על המתרחש עם נחיתתו של ג'ון וחבורתו. בידיעה שפרסם כתב:

כולם שווים בפני החוק. ג'ון לנון הבין זאת כאשר הגיע לשוויץ עם אשתו סינת'יה, והמכס עצר אותו בגלל שני בקבוקי וויסקי. פקיד המכס לא אפשר לג'ון להכניס את הבקבוקים לשווייץ, ולנון התווכח אתו, אך איש לא היה מוכן להקשיב לו. למכס יש כללים ברורים, וחבר בלהקת הביטלס אינו מלך ואין לו דרכון דיפלומטי שבעזרתו הוא יכול לעבור ללא בדיקה


לפקיד המכס השווייצרי לא היה מושג מי התייר האנגלי שניסה להכניס לשווייץ את שני בקבוקי הוויסקי בלי לדווח, וגילה כלפיו חוסר סובלנות. הצרה של ג'ון החמירה כשהתברר שהוא לא נשא פרנקים שוויצרים כדי לשלם את תשלום המכס שנדרש, ונאלץ ללכת לאשנב להחלפת כסף, דבר שתקע לזמן מה את התור.


עוד נכתב בידיעה במגזין OK:

פקידי המכס החרימו את שני בקבוקי הוויסקי של ג'ון לנון, שהיה ללא מזומנים במטבע מקומי והופנה למשרד להחלפת כסף. לבסוף, הוא המיר מלירות סטרלינג לפרנקים שוויצרים ושילם את המכס על בקבוקי הוויסקי שלו


מסתבר שבכמן לא היה בשדה התעופה במקרה, אלא בזכות הדלפה שקיבל יום קודם לכן מגורם בדוברות של חברת EMI דווקא, שהבטיח לו בלעדיות על סיפור הביקור של ג'ון בשווייץ, בתנאי שיפרסם על לנון כתבה מחמיאה. בסופו של דבר, נהג בכמן כעיתונאי נאמן למקצועו, ודיווח את מה שראו עיניו, גם אם לא היה הדבר בהכרח מחמיא.


10 views0 comments
bottom of page