top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

לג'ון לנון הראשון הייתה קריירה מוזיקלית מוצלחת


ג'ון לנון הראשון (בתמונה המצורפת עומד, מצד ימין) נולד בליברפול בשנת 1855, 101 שנים לפני הקמת להקת הקווארימן, שהייתה הגלגול הראשון של להקת הביטלס, וגם לו הייתה קריירה מוזיקלית מוצלחת. 85 שנה מאוחר יותר, בשנת 1940, נולד נכדו ג'ון לנון מהביטלס.


ג'ון לנון הראשון, שזכה לכינוי "ג'ק", עבד כפקיד באחד המשרדים שבמרכז העיר ליברפול עד שבשנת 1880, בגיל 25, התפטר מעבודתו וניסה את מזלו כמוזיקאי. הוא הצטרף ללהקה בשם מהרכב מוזיקלי בשם Andrew Robertson´s Colored Operatic Kentucky Minstrels. הלהקה של ג'ון לנון הראשון הציגה מערכונים, ביצעה שירים סנטימנטליים וחבריה ניגנו, בין היתר, גיטרות, תופים ובנג'ו כשהם מופיעים לבושים בבגדי ליצנים כשפניהם צבועות בצבע שחור. הלהקה נסעה להופיע בניו יורק כשרחובות העיר שימה לה כבמה והיא זכתה להצלחה די גדולה עד כדי כך, שבשנת 1897 היא ערכה סיבוב הופעות בבריטניה, כולל אירלנד, משם היגר הוריו של ג'ון לנון הראשון, ג'יימס לנון וג'יין מק'קונוויל, בשנת 1840.


בארה"ב נישא ג'ון לנון הראשון לאשה את מרגרט קאולי ונולדו להם שני ילדים, מרי אליזבת' ומייקל לנון. מסיבה שלא ברורה עד היום, זמן קצר לפני שנת 1900, שמונה שנים אחרי שהתאלמן מאשתו ו-20 שנה אחרי קריירה מוזיקלית מוצלחת, החליט ג'ון לנון הראשון לחזור לליברפול ולעבודתו כפקיד באחד המשרדים שבמרכז העיר. בשנת 1910 התחתן שוב והפעם עם בת למהגרים איריים צעירה ממנו ב-19 שנה, בשם מרי "פולי" מקגווייר, ולשניים נולדו שבעה ילדים, כשהחמישי היה אלף לנון, שניסה גם הוא לזמן קצר את מזלו בעולם הבידור, לפני שבחר בקריירה כאיש ים. ג'ון לנון הראשון נפטר בשנת 1921 ממחלת כבד, כשבנו אלף בן 9 בלבד. ג'ון לנון הראשון לא זכה להכיר את נכדו ג'ון לנון מהביטלס, שנשא את שמו וכמוהו עשה קריירה מוצלחת בתור מוזיקאי.


הסיפור של ג'ון לנון הראשון מעורר את השאלה הבלתי פתורה האם גאונות היא דבר מקרי או דבר שעובר בירושה ובמקרה שלנו, האם הגאונות המוזיקלית של ג'ון לנון מהביטלס נוצרה במקרה או עברה אליו בירושה מג'ון לנון הראשון.

7 views0 comments
bottom of page