top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

כאשר ג'ון לנון אכזב את פרנק זאפה

ב-6 ביוני 1971 התראיינו ג'ון לנון ויוקו אונו לתכנית הרדיון של האווארד סמית' ברשת WPLJ-FM בניו יורק. עם תום הריאיון, שאל סמית' את ג'ון האם הוא מעוניין להתלוות אליו למלון שבו שהה פרנק זאפה. סמית' היה בדרכו לזאפה כדי לראיין אותו, וג'ון, שהיה מעריץ שלו, שמח על ההזדמנות לפגוש אותו בפעם הראשונה. כאשר הגיעו השניים לחדרו של זאפה, הוא עדיין ישן, למרות שהשעה כבר הייתה 13:00 זאפה סיפר על כך:

עיתונאי מניו יורק העיר אותי. הוא דפק בדלת ועמד שם עם מכשיר הקלטה ואמר לי "'פרנק, הייתי רוצה להכיר לך את ג'ון לנון". הם חשבו שאני אפול על הרצפה אבל כל מה שאמרתי היה "טוב, בסדר, תיכנסו". התיישבנו ושוחחנו, ואני חושב שהדבר הראשון שג'ון אמר לי היה "אתה פחות מכוער ממה שחשבתי". ואני אמרתי לו שיש לו חוש הומור טוב, ואז הזמנתי אותו לבוא ולנגן אתי והלהקה שלי באותו ערב ב-Fillmore East, שם הקלטנו את האלבום Fillmore East - June 1971.


האלבום Fillmore East – June 1971 הוא אלבום קונספט של להקת Frank Zappa and The Mothers of Invention, והוקלט במהלך הופעתה. ג'ון לנון ויוקו אונו הצטרפו ללהקה על הבמה בזמן ההדרן, לעיניו המשתאות של הקהל.


ג'ון ו-Frank Zappa and The Mothers of Invention פתחו עם השיר (Well (Baby Please Don't Go של להקת The Olympics, משנת 1958. לפני ביצוע השיר אמר ג'ון לקהל:

זהו שיר שנהגתי לשיר במועדן The Cavern בליברפול ומאז לא ביצעתי אותו יותר.


ג'ון סיפר אחר כך בריאיון ל-BBC:

עלינו לבמה וביצעתי שיר ישן של The Olympics, שהיה הצד ב' של הסינגל Young Blood. זה היה שיר שנהגתי לבצע במועדון The Cavern. זה הלך די טוב עם פרנק זאפה


השיר שביצעו לאחר מכן היה King Kong של Frank Zappa and The Mothers of Invention, ואחריו השיר Scumbag של ג'ון ויוקו. בסיום, הם ביצעו את השיר Aaawk של להקת Frank Zappa and The Mothers of Invention.


באוגוסט 1971 יצא האלבום Fillmore East - June 1971 של Frank Zappa and The Mothers of Invention, אך ההופעה המשותפת עם ג'ון ויוקו לא נכללה בו.


בספטמבר 1972 יצא האלבום Some Time in New York City של ג'ון, ובו חלק שנקרא Live Jam, המשלב קטעים מהופעה שקיים ג'ון ב-15 בדצמבר 1969, בתאטרון Lyceum Theatre בלונדון, וקטעים מההופעה המשותפת עם להקת Frank Zappa and The Mothers of Invention. כשיצא האלבום, הופתע זאפה לגלות שהשם של השיר שלו, Aaawk שונה ל-Au, ושהשיר שלו, King Kong, מופיע תחת השם Jamrag, שמשמעותו בסלנג אנגלי, תחבושת היגיינית. וגרוע מכך, לתדהמתו של זאפה, הקרדיט של השיר הוא ללנון ואונו. זאפה סיפר:

ג'ון ואני קבענו שלשנינו תהיה גישה להקלטות של ההופעה המשותפת. ג'ון רצה להוציא את זה ואני רציתי להוציא את זה וככה הגענו להסדר הזה. החלק הרע הוא ששם השיר שלי, King Kong, שונה ל-Jamrag. אני לא יודע אם זה היה רעיון של יוקו או של ג'ון, אבל הם שינו את השם של השיר, נתנו לעצמם את הקרדיט עליו וככה הוא מופיע באלבום שלהם. אחרי כל זה, הם לא שילמו לי עליו תמלוגים. זה לא היה קטע מאולתר, זה שיר מסודר עם מנגינה והכל. זה ממש מאכזב.


באוקטובר 1992 יצא האלבום Playground Psychotics שלFrank Zappa and The Mothers of Invention, שם הופיעו השירים שבהופעה המשותפת עם ג'ון ויוקו. בניגוד אליהם, דאג זאפה, ששמותיהם יצוינו ברשימת הקרדיטים.


הנה ההדרן של הההופעה של להקת Frank Zappa and The Mothers of Invention עם ג'ון ויוקו:




33 views0 comments
bottom of page