top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

זכרו! היום יום ההולדת של ג'וני - Remember

בבוקר של יום הולדתו ה-30, ב-9 באוקטובר 1970, גירש ג'ון מביתו את אביו, אלף, את אשתו השנייה, פולין, ואת בנם המשותף, דייויד, שהגיעו כדי לברך אותו ולתת לו במתנה דיאודורנט. זאת הייתה הפעם האחרונה שראה ג'ון את אביו. מאוחר יותר, הגיע ג'ון לאולפני EMI כדי להקליט את השיר Remember, עבור אלבום הסולו הבכורה שלו, John Lennon/Plastic Ono Band, שיצא בדצמבר 1970.


הנה השיר Remember:


המנגינה של השיר Remember התפתחה ממנגינה אחרת שהלחין ג'ון, בשם Across The Great Water, שמעולם לא הוקלטה. באולפן היו עם ג'ון רינגו סטאר וקלאוס פורמן שביחד הפכו את השיר לאחד המרתקים ביותר שבאלבום הבכורה של ג'ון.


השיר Remember נכתב בהשראת הטיפול הקרוי Primal Therapy, שעבר ג'ון בקיץ 1970 בעזרתו של ד"ר ארת'ור יאנוב. המילים של השיר Remember מתייחסות לילדותו של ג'ון ולאכזבה שחש מחיי המשפחה הלא יציבים שהיו לו. זה אחד הנושאים שהטיפול שעבר ג'ון עזר לו להתמודד אתו והוא הרגיש בטחון לחשוף אותו באלבום הזה.


לקראת סוף היום הזה, הגיעו לאולפני EMI ג'ורג' הריסון, העניק לג'ון פרח מפלסטיק והשמיע לו הקלטה של השיר It's Johnny's Birthday שהקליט במיוחד עבורו, ושנכלל באלבום הסולו של ג'ורג', All Things Must Pass מנובמבר 1970. ג'ון שהיה מאד מרוצה מהמחווה חיבק את ג'ורג' חיבוק ארוך.


הנה השיר I'ts Johnny's Birthday:


הנה מספר אאוטייקים של השיר Remember, מהם אפשר להבחין שג'ון היה באותו יום הולדת במצב רוח טוב, צוחק ובאחד מהם אפילו אומר, תוך כדי שרינגו וקלאוס מנגנים, Happy birthday to me:





בסוף השיר נשמע ג'ון אומר Remember, remember, the fifth of November, ואז נשמע קול נפץ, כהתייחסות לארוע המוכר בהיסטוריה האנגלית בתור The Gunpowder Plot. מדובר בניסיון כושל לרצוח את המלך ג'יימס הראשון ע"י קבוצה של מאמינים קתוליים שפעלו תחת הנהגתו של רוברט קייטסבי, כשגאי פוקס היה המוציא לפועל. התכנית הייתה לפוצץ את בית הלורדים במהלך מושב הפתיחה ב-5 בנובמבר 1605, כשהמלך ובני אצולה חשובים נמצאים שם. מאז, נהוג באנגליה להדליק זיקוקים ב-5 לנובמבר בכל שנה. כמו כן, נהוג לשיר שיר ילדים בשם Remember, Remember The Fifth of November. השיר מתחיל בשורות הבאות:

Remember, remember the fifth of November

Gunpowder, treason and plot

I see no reason why gunpowder, treason

Should ever be forgot.

זכרו, זכרו את החמישי בנובמבר

אבק שריפה, בגידה ועלילה

אני לא רואה סיבה מדוע שריפה, בגידה

צריכות להשכח אי פעם


הנה השיר Remember, Remember The Fifth of November:


6 views0 comments
bottom of page