top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הפנטזיה הכפולה של ג'ון לנון - Double Fantasy

בין השנים 1975 ל-1980 היה ג'ון לנון בעיצומה של תקופה בת 5 שנים שבהן לא עסק באפן מקצועי במוזיקה, לא הקליט, לא הופיע מול קהל וכל פעילותו המוזיקלית הצטמצמה בכתיבת מעט שירים, שאת רובם לא סיים, ואת חלקם הקליט בהקלטות ביתיות. כל אותן השנים עסק ג'ון בעיסוקו החדש בתור househusband, בילה עם בנו, שון, אפה לחם, נסע קצת ולא הרבה מעבר לכך. בכל אותה תקופה הוא כמעט ולא נראה בציבור והעולם התרגל לרעיון שמנהיג הביטלס לשעבר פרש לפנסיה מוקדמת.


ביוני 1980 הגיע ג'ון לאיי ברמודה עם שון בן ה-4, דרך הים על גבי יאכטה פרטית קטנת ממדים. ג'ון ושון עגנו בנמל סנט ג'ורג' שבאי רוד, לאחר הפלגה טראומטית לאורך כ-1,200 ק"מ, שבה הוכתה היאכטה ללא רחם ע"י רוחות חזקות שנעו במהירות של כ-190 קמ"ש וגלים בגובה של כ-6 מטר. בשלב מסוים של המסע, לאחר שלא ישן שלושה לילות וימים רצופים, העביר הסקיפר של היאכטה את האחריות על גלגל ההגה לג'ון, שלא הייתה לו שום הכשרה בעניין, וזה היה סיכון גדול מדי. על כך סיפר ג'ון:

נהגתי בסירה במשך שש שעות, והייתי כולי רטוב. הגלים הכו בפניי במשך שש שעות רצופות. זה לא ייעלם. בשלב מסוים המים הגיעו לי עד הברכיים. החזקתי חזק בהגה. מזג האוויר היה ממש גרוע ואלה היו השעות הנוראיות ביותר בחיי. שרתי בצרחות שירי ים וצעקתי על האלים. הרגשתי כמו וויקינג.


ג'ון התכוון שתהיה לו ולשון חופשה רגועה בבית ששכר באי, אבל מהר מאד המוזה חזרה אליו והוא התחיל לכתוב שירים. באחד הלילות הראשונים שלו באי, הלך ג'ון למועדון לילה שבו רקדו האנשים לצלילי השיר Rock Lobster של להקת B-52. המקצב, השירה הקולית ומנגינה המדבקת השפיעו עליו ולמחרת בבוקר לקח את הגיטרה שלו והשירים נבעו ממנו. על כך סיפר ג'ון:

הייתי כל כך בטראומה מהחוויה שעברתי בים ואז שמעתי את כל השירים האלה והחוויה הייתה מדהימה. למחרת הייתי על החוף והקלטתי שירים. פשוט ניגנתי בגיטרה ושרתי. ישבתי ככה בשמש וכל השירים האלה פשוט יצאו החוצה.


הנה השיר Rock Lobster:


במהלך השבועות הבאים חילק ג'ון את זמנו בין שוטטות ברחובות ההיסטוריים של העיר סנט ג'ורג', יחד עם שון, לבין נגינה בגיטרה בחוף מבודד. הוא נהג גם לבקר בגן הבוטני השופע שבעיר המילטון, ושם נתקל בפרח בשם double fantasy. לשמחתו של ג'ון, תושבי האי היו רגילים לתיירים עשירים ומפורסמים שנהגו לבלות בו בפרקי זמן שונים ולא התרגשו יותר מדי מנוכחותו ולא הציקו לו. אפילו עיתונאים מקומיים התיידדו אתו וייעצו לו לגבי המקומות שכדאי לבקר בהם, מבלי שדיווחו באמצעי התקשורת על נוכחותו במקום כזה או אחר באי.


בסך הכל הלחין ג'ון כ-25 שירים במהלך שהותו בת החודשיים באיי ברמודה, כולל השירים Watching the Wheels, Woman ו-Just Like) Starting Over). אחרי הביקור הזה היה לג'ון המון חומר חדש כדי להקליט אלבום שלם, לצד שירים שכתבה יוקו אונו. השם שבחר ג'ון לאלבום היה Double Fantasy, בהשראת הפרח שממנו הוקסם בגן הבוטני, יצא בנובמבר 1980, והיה לאלבום הראשון של ג'ון לנון מאז Walls and Bridges שיצא בספטמבר 1974. שירים נוספים שכתב ג'ון בביקור שלו באיי ברמודה, לצד שירים אחרים שכתבה יוקו, נכללו באלבום Milk and Honey, שיצא בינואר 1984, אחרי הרצח הנורא.


הנה סרטון מקסים שבו מספר ג'ון על הימים באיי ברמודה ובמהלכו אפשר להאזין לחלק מהדמואים שהקליט:


10 views0 comments
bottom of page