top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

העוזר האישי שגנב מג'ון לנון בליל הרצח


פרד סימן היה העוזר האישי של ג'ון וגם של יוקו בשנתיים האחרונות לחייו, ודודתו, הלן, הייתה האומנת של שון, בנם הקטן. בשנתיים הללו הייתה לסימן גישה כמעט לכל פרט בחייו של ג'ון, כולל הכתבים, השירים, קטעי הווידאו והתמונות. בליל הרצח הנורא של ג'ון, סימן הלך לדירה של הזוג בבניין דקוטה וגנב פריטים רבים מהם, כולל היומנים של ג'ון, מכתבים של המעריצים, הקלטות של השירים שמעולם לא ראו אור, סרטוני ווידיאו ביתיים, תמונות ומערכת הסטריאו של ג'ון.


כשנודע על כך ליוקו, זו פיטרה אותו והגישה נגדו תלונה במשטרה. אחרי שנעצר, טען סימן להגנתו שהוא פעל בהוראתו של ג'ון שביקש ממנו לוודא שג'וליאן, בנו הבכור, מקבל את היומנים, המכתבים והתמונות הללו. עם זאת, הוא לא יכול היה להסביר מדוע לקח גם את ציוד הסטריאו ובסופו של דבר, הודה באשמה, הורשע וקיבל מאסר על תנא. כמו כן, הוטל עליו להחזיר ליוקו את כל הפריטים שלקח אלא שקודם הוא דאג לשכפל הכל. על כן, בשנת 1991 פרסם סימן ספר בשם The Last Days of John Lennon שבו הוא מספר את הסיפור מבפנים על מה שהתרחש בחודשים ובימים האחרונים בחייו של ג'ון. זאת, על אף שיוקו ניהלה נגדו קרב משפטי מאז שנת 1983 במטרה שלא יוכל להפיק שום תועלת, אפילו מזיכרונותיו מהימים שבהם חי בדירה בבניין דקוטה. בסופו של דבר, כתוצאה מהסדר שהושג בשנת 2003 החזיר סימן סוף סוף את כל הפריטים שלקח, כולל החומר המשוכפל, והתחייב לעולם לא לדבר בפומבי על הימים שבהם עבוד עבור ג'ון. עם זאת, הספיק סימן לקיים מאז שנת 1981 למעלה מ-100 ראיונות לתקשורת וכשבספטמבר 2020 נתן ראיון באורך של 23 דקות, תוך הפרת התחייבותו, שוב תבעה אותו יוקו. סימן טען להגנתו שעבור הריאון הזה הוא לא קיבל עבור כל תשלום ולכן לא הפיק ממנו כל תועלת.


אחד הפריטים הנדירים שגנב סימן ושבשנת 2007 עלה ליוטיוב, אנחנו לא יודעים אם על-ידו או אם ע"י מישהו שקנה אותו ממנו, הוא הריאיון המצולם היחיד שקיים ג'ון בשנת 1980. באותה שנה העניק ג'ון הרבה מאד ראיונות לתקשורת במטרה לקדם את האלבום Double Fantasy אלא שאף ראיון לא ניתן לטלוויזיה אלא רק לעיתונות הכתובה ולרדיו. הריאיון המצולם הזה התקיים ב-10 באוקטובר 1980 באולפני Hit Factory בניו יורק עבור מבקר המוזיקה של העיתון Los Angeles Times, רוברט הילברן. בשלב מסוים במהלך הריאיון הציב סימן על הקונסולה מול ג'ון והילברן מצלמת ווידיאו מסוג RCA והחל לצלם בידיעתם המלאה. איכות הסרטון מאד ירודה ובקושי אפשר להבחין בג'ון ובהילברן, עם זאת, הסאונד די טוב, למעט הקטע שבו המפיק של האלבום Double Fantasy, ג'ק דאגלס, מנגן קטע מהפס הקול של הסרט Star Wars ומשמיע קטע מהשיר Beautiful Boys של יוקו. למרות זאת, אפשר לשמוע בבירור את ג'ון מכסה נושאים רבים, כולל המוזיקה בקריירת הסולו שלו וכן המוזיקה של פול מקרטני, כולל התייחסות לשיר Coming Up שהוא מאד אהב.


הנה הריאיון המצולם היחיד של ג'ון לנון בשנת 1980:



18 views0 comments
bottom of page