top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

הכלל ששבר ג'ון לנון - Good Night


בתוך להקת הביטלס היה כלל שמאד הקפידו חבריה עליו: מי שכתב שיר או את חלקו הגדול של שיר, הוא היה זה שביצע אותו. יחד עם זאת, היו מספר מקרים שבהם שברו חברי הביטלס את הכלל הזה. המוקדם ביותר היה השיר In Spite of All the Dangers, כאשר ג'ון, כמנהיג להקת הקווארימן, היה זה שביצע את השיר ולא פול, זה שכתב אותו. דוגמה נוספת היא השיר Do You Want to Know a Secret שבאלבום Please Please Me כאשר ג'ון, כותב השיר, נתן לג'ורג', שעדיין אל כתב שום שיר, לבצע אותו כדי לתת לו מקום באלבום. הדוגמאות הבאות הן השיר I Wanna Be Your Man שבאלבום With the Beatles, השיר Yellow Submarine שבאלבום Revolver או השיר With a Little Help from my Friends שבאלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band כאשר ג'ון ופול, ככותבי השירים נתנו לרינגו, שעדיין לא כתב אף שיר, לבצע אותם כדי לתת לו מקום באלבומים או כי חשבו שזה יותר מתאים למנעד הקולי שלו או לסגנון. אבל ישנה דוגמה יוצאת דופן שבה בחר ג'ון, שכתב את השיר Good Night שבאלבום הלבן, לתת אותו לרינגו, והפעם לא מהסיבות הרגילות.


ג'ון כתב את השיר Good Night כשיר ערש לבנו ג'וליאן והוא נחשב לאחד האהובים ביותר עליו. אם יש דבר אחד שאפשר ללמוד מהשיר הזה על ג'ון הוא שהוא הצליח, כנראה, לבטא את האבהות שלו דרך המוזיקה בצורה יותר מדויקת מאשר בכל דרך אחרת.


למרות שג'ון היה אחד האנשים הכי מפורסמים בעולם ומנהיג הלהקה המצליחה ביותר, הוא הרגיש חוסר ביטחון לגבי מקומו בלהקת הביטלס לנוכח הפעלתנות וההובלה של פול לאחר מותו של בריאן אפשטיין, מנהל הלהקה, ואם מבחינת מקומו כאמן כאשר התחיל חפש דרכים חדשות לבטא את האמנות שלו. על רקע זה, בנה ג'ון בשנת 1968 מוניטין של רוקיסט קשוח שמבטא את השקפותיו החתרניות באמצעות השירים שלו. ג'ון אמר אז לפול:

מה שאנחנו מנסים לעשות כאן זה רוק'נ'רול אבל עם פחות מה"הפילוסופירוק" שלך. זה מה שאנחנו רוצים. אנחנו צריכים להמשיך לעשות רוק כי זה מה שאנחנו באמת. אני רוצה שהאלבום הלבן יהיה בעיקר רוקיסטי כי אנחנו באמת רוקיסטים. תן לי גיטרה, תשים אותי מול אנשים, אפילו באולפן, ואני נכנס לזה ופשוט עושה את המוזיקה הישנה שעליה גדלתי. אמנם אני לא ממש עושה את תנועות הרגליים והאגן של אלביס אבל אני עושה את התנועות שלי כי זה פשוט בא לי טבעי


על רקע זה, חשב ג'ון, אחרי שכתב את השיר Good Night, שהוא לא תואם את תדמיתו כרוקיסט והחליט שרינגו יבצע אותו. הצעד של ג'ון הצליח לטשטש את עקבותיו מהשיר וכולם חשבו בזמנו שמדובר בשיר שפול כתב. על רקע זה, סיפר אז רינגו:

כולם חושבים שפול כתב בשבילי את השיר Good Night אבל ג'ון היה זה שכתב אותו ונתן לי אותו. לג'ון יש הרבה נשמה.


גם פול נאלץ להסביר:

ג'ון כתב את השיר Good Night. זו המוזיקה שלו, וזה מפתיע מכיוון שהוא בדרך כלל לא כותב שירים כאלה. זה שיר מתוק מאוד ורינגו מבצע אותו מצוין. ג'ורג' מרטין עשה את העיבודים והוא יודע ממש טוב לעבד שירים מתוקים


וגם ג'ון סיפר:

כתבתי את השיר Good Night עבור ג'וליאן, בדיוק כמו שכתבתי את השיר Beautiful Boy עבור שון. העובדה שבעיבוד השיר Good Night יש 12 כינורות, שלושה צ'לו, שלוש ויולות, שלושה חלילים, קלרינט, חצוצרה, ויברפון, בס כפול ונבל, הפכה אותו למושלם עבור קולו של רינגו.


לגבי ההחלטה של ג'ון לתת את השיר Good Night לרינגו סיפר פול:

ג'ון הרגיש שזה לא טוב לתדמית שלו שהוא יבצע את השיר Good Night אבל הוא יכול היה לבצע אותו בצורה נהדרת. הוא שר אותו ממש טוב. שמענו אותו מבצע את השר כשלימד את רינגו. ג'ון שר את השיר הזה בעדינות רבה, למרות שהוא אף פעם לא הראה את הצד העדין שלו. עם זאת, עיקר זיכרונותיי מג'ון הם שהוא היה איש מאד עדין וזה מה שנשאר איתי, הרגעים שבהם ראיתי את ג'ון כאדם עדין, נדיב ואוהב מאד. אני תמיד מציין את השיר Good Night כדוגמה לג'ון האמיתי שתמיד הסתתר מעין הציבור ושאנחנו זכינו לראות


לצערנו הרב, ככל הנראה, ג'ון מעולם לא הוקלט מבצע את השיר Good Night.


הנה טייק 10 של השיר Good Night בביצוע של רינגו:



25 views0 comments
bottom of page