top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

האנייה שלא הפליגה עם הביטלס

במסגרת העבודה שלהם על פרויקט Get Back, בחודש ינואר 1969, תכננו הביטלס לבצע הופעה, אחרי שמאוגוסט 1966 הם הפסיקו להופיע. מתוך הבנה שזו לא תהיה הופעה רגילה הם דנו רבות לגבי השאלה איפה הם יופיעו. פול מקרטני הציע שהם יופיעו בגשם או בזמן שיורד שלג, תופעות מזג אוויר לא נדירות בחורף של אנגליה, אבל הרעיון נפסל בגלל שהמפגש בין מים לחשמל עלול לגרום למקרי מוות. יוקו אונו הציעה לקיים את ההופעה באצטדיון מול 20,000 מושבים ריקים כי חשבה שזה יהיה "הרבה יותר דרמטי" מאשר להופיע מול קהל. כמו כן, נבחנו מספר מקומות בלונדון כמו האולמות Royal Albert Hall, The Roundhouse ו-London Palladium, או הגלריה Tate Gallery או בית הפרלמנט הבריטי The Houses of Parliament. הם אפילו דנו באפשרות להופיע במדבר סהרה, בבית יתומים, בשדה תעופה, או מול קהל המורכב מכלבים.


ההצעה שנראתה המלהיבה ביותר בעיניי פול מקרטני וג'ון לנון הייתה לצאת לקרוז עם מאות מעריצים באניית פאר שתפליג ללוב ואז להופיע באמפיתיאטרון שבעיר הרומית העתיקה Sabratha שבצפון מערב לוב. ג'ון מאד אהב את הרעיון בגלל שזהו "גימיק אלוהי", והציע לבקש מאיל הספנות היווני אריסטוטלס אונאסיס להשאיל להם ספינה. פול היה גם בעד הרעיון והציע שהם יסתננו לספינת פאר ואמר: "עלינו להסתנן למקום שאסור לנו להיות בו וההופעה תהיה הם מנסים לסלק אותנו בכוח ואנחנו מנסים לבצע את השירים שלנו". מנגד, ג'ורג' הריסון אמר שזהו רעיון "יקר מאוד ולא שפוי" ורינגו סטאר התנגד להצעה כי לא היה מוכן "להיות תקוע בספינה גדולה עם אנשים במשך שבועיים".


בסופו של דבר, רעיון הקרוז ירד מהפרק והימים עברו כשחברי הביטלס לא מצליחים להסכים על מיקום ההופעה ובכלל על קיומה, עד שב-29 בינואר הציע מייקל לינדזי-הוג, הבמאי של סרט הפרויקט Get Back הצעה חדשה ופשוטה: "מה דעתכם לעלות מחר לגג ולהופיע שם? אתם בכלל רוצים להופיע או לא?". פול השיב "טוב, בואו נחליט על זה קצת יותר מאוחר." למחרת, עדיין לא הוחלט דבר עד שג'ון אמר "פאק איט, בואו נעשה את זה".


בשעת הצהריים עלו חברי הביטלס במדרגות אל גג בניין Apple בתקווה להפתיע את העוברים והשבים אבל כשהם התחילו לשמוע מוזיקה לא מוכרת, שכן השירים שביצעו עדיין לא הושמעו בציבור, מנגנים שאי אפשר לראות אותם מהרחוב, היו כאלה שכעסו. רק אלה שיכלו לצאת כל גגות הבניינים הסמוכים או לראות דרך החלונות בקומות הגבוהות נהנו מההופעה של הביטלס. בדיוק כפי שקיווה פול, המשטרה הגיעה למקום אחרי שלתחנה שבהמשך הרחוב הגיעו למעלה משלושים תלונות על הרעש. כשראה פול את השוטרים על הגג אלתר את מילות סוף השיר Get back ושר:

You’ve been out too long, Loretta

You’ve been playing on the roofs again

You know your mommy doesn’t like that

She’s gonna have you arrested

היית בחוץ יותר מדי זמן, לורטה

ניגנת שוב על הגגות

את יודעת שאמא שלך לא אוהבת את זה

היא תגרום לך שתעצרי


בסופו של דבר, לאכזבתם של חברי הביטלס, לא נעשו כל מעצרים. למעשה, השוטרים היו מנומסים ונראה שהם מאד נהנו מההופעה. אמנם זו לא הייתה ההופעה המרהיבה שהביטלס קיוו לקיים בהתחלה, אבל היא נרשמה בהיסטוריה כהופעה חד פעמית בהחלט.


8 views0 comments
bottom of page