top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

גלגולו של השיר שג'ון לנון התבייש בו - Cry Baby Cry


כששאל דייוויד שף את ג'ון לנון מי כתב את השירCry Baby, במהלך ריאיון למגזין Playboy שהתקיים בספטמבר 1980, הוא ענה לו, באפן מפתיע, שזה לא היה הוא. האם ג'ון התבייש בשיר שלו? הרי פעם כינה ג'ון את השיר הזה "חתיכת זבל". סביר להניח שמקור הבושה של ג'ון היה המילים של השיר ולא הלחן. רוב השירים של ג'ון נכתבו בהשראת הלכי רוח, רגשות, או חוויות שלו בהווה או בעבר. לעומתם, מילות השיר Cry Baby Cry לא נכתבו בהשראת אף אחד מאלה אלא בהשראת שיר ערש ישן בשם Sing a Song of Sixpense המתאר באחד הבתים את מה שקורה למלך ולמלכה:

The king was in the counting-house Counting out his money, The queen was in the parlour Eating bread and honey

המלך היה בבית הספירה

וספר את הכסף שלו,

המלכה הייתה בטרקלין

אוכלת לחם ודבש


כך, נפתח השיר Cry Baby Cry בשורות הבאות:

King of Marigold was in the kitchen Cooking breakfast for the queen The queen was in the parlour Playing piano for the children of the king

מלך מריגולד היה במטבח

מבשל ארוחת בוקר עבור המלכה

המלכה הייתה בטרקלין

מנגנת בפסנתר עבור ילדי המלך


הנה השיר Sing a Song of Sixpense:

בניגוד למילים, קשה להאמין שג'ון התבייש בלחן של השיר Cry Baby Cry, שהוא פשוט נפלא והוא מקרין עצב ומלנכוליה שכל כך נוגעים בנפש המאזין.


ג'ון התחיל לכתוב את השיר Cry Baby Cry לפני הנסיעה של הביטלס לרישיקש, הודו, והקליט גרסת דמו ראשונה שלו בפברואר 1968. גרסת דמו נוספת הוקלטה אחרי שחזרו הביטלס מהודו, במאי 1968, בביתו של ג'ורג' באישר.


הנה גרסת הדמו של השיר Cry Baby Cry מפברואר 1968:

הנה גרסת הדמו של השיר Cry Baby Cry ממאי 1968:

ב-15 ביולי 1968, לאחר שסיימו להקליט את השיר Ob-La-Di, Ob-La-Da, כאשר האווירה באולפן הייתה מאד מתוחה, עשו הביטלס חזרות לשיר Cry Baby Cry. בחזרות הללו היה לשיר ניחוח בלוזי, שונה מאד מהגרסה המוכרת.


הנה החזרות לשיר Cry Baby Cry מה-15 ביולי 1968:

למחרת היום הודיע טכנאי הקול ג'ף אמריק שהוא עוזב את האולפן על רקע האווירה הבלתי נסבלת ששררה בקרב חברי הביטלס. במקומו נכנס לתפקיד טכנאי הקול קן סקוט שניצח על עשרת הטייקים של השיר Cry Baby Cryוזאת, לאחר שהשיר נטש את צורתו הבלוזית והפך לקצבי. בהקלטות הללו ביצע ג'ון את השיר כשהוא מנגן בגיטרה אקוסטית, ועל אלה מתווספים קלידים חשמליים בביצוע ג'ון או פול. מאוחר יותר הוסיף לשיר המפיק המוזיקלי ג'ורג' מרטין הרמוניום וג'ון הוסיף פסנתר. ב-18 ביולי נעשו ההקלטות האחרונות עם ביצוע קולי חדש של ג'ון, מקהלה וטמבורין וכך קיבל השיר היפהפה הזה את הלבוש שאנחנו מכירים מהאלבום הלבן.


הנה הטייק הראשון של השיר Cry Baby Cry:

הנה הגרסה הסופית של השיר Cry Baby Cry:



30 views0 comments
bottom of page