top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ון לנון ואדולף היטלר

ג'ון לנון לא היה נאצי, לא היה אנטישמי ולא העריץ את אדולף היטלר. כמו פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר, נולד ג'ון בזמן מלחמת העולם השנייה, בעת ההפצצות של חיל האוויר הגרמני על ליברפול, שהפכה למטרה מועדפת על הנאצים משום שבה הנמל השני בחשיבותו בבריטניה.


כשהתחיל ג'ון ללמוד בבית הספר לאמנויות Liverpool College of Art, בספטמבר 1957, הזיכרונות של המבוגרים ממלחמת העולם השנייה וזוועות הנאצים כלפי מיעוטים, ובעיקר כלפי היהודים, שהתרחשו רק 12 שנה קודם לכן, היו טריים מאד. לעומתם, עבור בני דורו של ג'ון, אלה היו בעיקר סיפורים ששמעו מהמבוגרים, שכן הם היו ילדים קטנים כשהמלחמה הסתיימה. בילדותם, שימשו אתרי ההפצצות כמגרשי משחקים, ומראות של נכים וקטועי גפיים, כתוצאה מהמלחמה, היו מאד נפוצים.


ג'ון ניחן בראש פתוח ובחשיבה אחרת, וכתוצאה מכך בתאבון בלתי פוסק להתנסויות חדשות. על כן, דמותו של אדולף היטלר העסיקה את ג'ון לא מעט, לא כדמות להערצה אלא כדמות מסקרנת. אחד הביטויים המוכרים לכך הוא ציור שצייר ג'ון בסוף שנות ה-50, בזמן שלמד בבית הספר לאמנויות Liverpool College of Art, שבו הוא צייר את עצמו נואם מעל פודיום, כשידו הימנית מורמת כהצדעה הנאצית. בנוסף, הוסיף ג'ון לציור את המילים Heil John, החוזרות על עצמן, כאילו הן בוקעות מהקהל שמולו. באפריל 2018 נמכר הציור הזה במכירה פומבית תמורת 54,000 דולר. זו אינה הדוגמה היחידה לציורים כאלה שצייר ג'ון באותה תקופה. בשנת 1991 מכרה סינת'יה, אשתו הראשונה, ציורים נוספים בהם נראים דמותו של היטלר ומוטיבים נאציים.


כאשר הייתה בפני ג'ון, וחבריו ללהקת הביטלס, אפשרות לנסוע להמבורג שבגרמניה, באוגוסט 1960, הם לא נרתעו מכך כלל. הביטלס ביקרו והופיעו בהמבורג חמש פעמים בין השנים 1960 ל-1962, וקיימות עדויות לכך שבמספר הזדמנויות פנה ג'ון אל הקהל שבמועדוני המבורג, תוך שהוא לועג לעבר הנאצי. בזמן שהלהקה הייתה עולה לבמה, נהג ג'ון לברך את הקהל בקריאת Heil Hitler, תוך שהוא קורא להם בכינוי הגנאי krauts, שהיה נהוג להפנות כלפי גרמנים, על רקע אהבתם לכרוב כבוש (sauerkraut). כמו כן, נהג ג'ון להניח את המסרק שלו מתחת לאפו, כאילו היה שפם, ולחקות את היטלר, תוך שהוא מצדיע בהצדעה נאצית.


סימן נוסף להתעסקותו של ג'ון בהיטלר הופיע בספרו In His Own Write, משנת 1964. בכריכה האחורית של הספר, מקום ששמור לכתיבת דברים על הסופר, כתב ג'ון תחת הכותרת About The Awful:

I was bored on the 9th of Octover 1940 when, I believe, the Nasties were still booming us led by Madolf Heatlump (who only had one)

כאשר הגיעו הביטלס לאוסטרליה, ביוני 1964, הם התקבלו ע"י כמות עצומה של מעריצים שלא דמתה לאלו שראו עד אז בכל מקום אחר שבו ביקרו. סביר להניח שהמראה של קהל כה עצום ונלהב, הזכיר לג'ון וחבריו את סרטוני החדשות הישנים שצולמו בעת עצרות ההמונים שקיים אדולף היטלר, ואכן קיימת תמונה, שצולמה בעיר מרלבורן, ובה נראים ג'ון ופול מצדיעים הצדעה נאצית כלפי המוני המעריצים, ממרפסת בית המלון שלהם, כאשר ג'ון מניח את האצבע המורה שבידו השמאלית, מתחת לאפו, כאילו היה השפם של היטלר. תמונה זו הופיעה בעיתונות תחת הכיתוב:

חברי הביטלס, ג'ון ופול, מתבדחים ומצדיעים בהצדעה הנאצית לאלפי המעריצים הצורחים מתחת למרפסת בית המלון שלהם. בתמונה אפשר לראות את ג'ון לנון מניח אצבע מידו השמאלית מעל השפה העליונה כדי ליצור רושם שמדובר בשפם של היטלר.

מעניין לקרוא את הנימה הסלחנית שבה מתוארת הסצנה הזו. כיום, דבר כזה לא היה עובד בשקט בתקשורת ובטח לא היה זוכה לביטוי "מתבדחים", ולא רק בגלל שהתקשורת השתנתה אלא גם בגלל שכיום אין ישות כזו כמו הביטלס שאי אפשר שלא לאהוב אותה, לא משנה מה.


בשנת 1967, כאשר התבקשו חברי הביטלס לבחור דמויות משמעותיות עבורם עבור עטיפת האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, אחת הדמויות מעוררת המחלוקת שבחר ג'ון הייתה דמותו של אדולף היטלר. הדמות הזו הוכנה והוצבה בין שלל הדמויות לפני הצילום, אך הוסרה ברגע האחרון בלחצה של הנהלת חברת EMI. אגב, היו שתי דמויות נוספות שבחר ג'ון ולא הורשו להיכלל בגלל שהיו שנויות במחלוקת: זו של ישו וזו של מהטמה גנדהי.


נראה שלאחר מכן התעסקותו של ג'ון באדולף היטלר נרגעה או הוצנעה.


72 views0 comments
bottom of page