top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ון לנון התנצל בפני פול או בפני יוקו? – I Know (I Know)


בשנת 1973 התרחשו שני אירועים שהיו בעלי משמעות גדולה עבור ג'ון לנון בקשר לשני האנשים החשובים ביותר בחייו, פול מקרטני ויוקו אונו. האירוע הראשון התרחש בחודש מרץ כאשר תבעו ג'ון לנון, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר את אלן קליין, מי שהפך בשנת 1969 למנהל שלהם, בגין הונאות שונות, אחרי שהבינו ג'ון, ג'ורג' ורינגו, כמה צדק פול כאשר ארבע שנים קודם הזהיר אותו מפניו. ברגע זה, כאשר הפסיק קליין להוות נקודת מחלוקת, נפתחה הדרך לחידוש היחסים בין ג'ון ופול ולפיוס והשלמה, והשניים נפגשו בלוס אנג'לס בחודש מרץ 1974. האירוע השני החל בקיץ של 1973 כאשר החליטו ג'ון ויוקו לקחת פסק זמן למשך כשנה וחצי שכונתה ע"י ג'ון "סוף השבוע האבוד". בכל אותה תקופה של פרידה, שהה ג'ון עם העוזרת האישית מאי פאנג אך לא הפסיק להרהר ביחסיו עם יוקו ולייחל לרגע שבו השניים יתאחדו.


באותה תקופה, וליתר דיוק בסוף אוקטובר 1973, ראה אור האלבום הרביעי והמצוין של ג'ון, Mind Games, שלמרות שמדובר בשיר יפהפה ובעל משמעות עמוקה, ג'ון אמר עליו שהוא "פשוט חתיכת כלום". בדומה לרוב האלבום, השיר I Know (I Know) הכלול בו, מתמקד בבעיות שבמערכת היחסים שלו עם יוקו, ובו מביע ג'ון חרטה על כך שהיחסים הגיעו לנקודת שפל ואף לוקח אחריות על חלקו בעניין. בבית השלישי אומר ג'ון:


And I know just how you feel And I know now what I have done And I know and I'm guilty, yes I am But I never could read your mind


ואני יודע בדיוק איך את מרגישה

ואני יודע עכשיו מה עשיתי

ואני יודע ואני אשם, כן

אבל מעולם לא יכולתי לקרוא את מחשבתך


עם זאת, לרגע מבלבל אותנו ג'ון וכורם לנו לחשוב שמא השיר הוא על חרטה ולקיחת אחריות על השפל שאליו הגיעו היחסים שלו עם פול דווקא. התחושה הזו מתעוררת כבר ברגע הראשון, על רקע הדמיון הרב בין הפתיח שלו עם זה של השיר I Got a Feeling של פול, והיא מתגברת בשתי השורות הבאות מתוך השיר:


Today, I love you more than YESTERDAY


And I know IT'S GETTING BETTER ALL THE TIME


אנחנו יודעים שנסיבות החיים אילצו את ג'ון לבחור בין פול ליוקו ולבסוף הוא בחר בה, אבל אין ספק שתחושת האחווה שהוא חש כלפי פול נותרה איתנה עד ליום מותו העצוב.


הנה השיר I Know (I Know):


26 views0 comments
bottom of page