top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ון לנון הציע לאריק קלפטון להקים ביחד להקה

אריק קלפטון פגש את הביטלס לראשונה בדצמבר 1964, כאשר היה חבר בלהקת The Yardbirds, אשר חיממה את הביטלס במסגרת סדרת ההופעות Another Beatles Christmas Show. מאז הפך קלפטון לחלק מהמעגל החברים הקרובים של חברי הביטלס.


במהלך שנת 1968, הזמין ג'ורג' את קלפטון לנגן את סולו הגיטרה בשיר While My Guitar Gently Weeps, בזמן שנסעו במכונית ברחובות לונדון. בתחילה, השיב לו קלפטון שאף אחד אף פעם לא ניגן באלבום של הביטלס והם לא יאהבו את הרעיון שהוא יצטרף. תשובתו של ג'ורג' הייתה:

זה שיר שלי ואני רוצה שתנגן בו.


ב-3 בספטמבר 1968 נכנס קלפטון לאולפני EMI כדי להשתתף בהקלטת השיר, אבל ג'ון לא השתתף בה, כי לא נכח באולפן באותו יום. לכן, הפעם הראשונה שבה ניגנו ג'ון וקלפטון ביחד הייתה ב-11 וב-12 בדצמבר 1968, כאשר הזמין אותו ג'ון להצטרף אליו להרכב החד פעמי Dirty Mack, יחד עם יוקו אונו, קית' ריצארדס ומיץ' מיטשל, במופע הטלוויזיוני The Rolling Stones Rock and Roll Circus.


ב-10 בינואר 1969, בעיצומו של פרויקט Get Back, עזב ג'ורג' את האולפן והודיע שהוא פורש מלהקת הביטלס. אחרי שיצא, הציע ג'ון:

אם ג'ורג' לא יחזור עד יום שני או שלישי, נבקש מאריק קלפטון לבוא לנגן

ג'ון ציין שלהערכתו, ישמח קלפטון להצטרף לביטלס, אחרי שעזב את ההרכב Cream ושהביטלס יתנו לו מרחב מלא לנגן בגיטרה שלו.


אף אחד לא יודע עד היום, האם ג'ון באמת התכוון להחליף את ג'ורג' בקלפטון או שרק קיווה שקביעתו תגיע לאוזניו של ג'ורג' כדי לדרבן אותו לשוב ללהקה במהרה. מה שג'ון לא לקח בחשבון הוא שאילו היו מציעים לקלפטון להצטרף לביטלס, היו מעמידים אותו בפני בעיה אמיתית, וזאת על רקע הידידות שהלכה ונרקמה בינו לבין ג'ורג'. על כך סיפר קלפטון בשנת 1998:

בינואר 1969 הייתה הצעה שאצטרף לביטלס. הבעיה הייתה שפיתחתי ידידות עם ג'ורג'. אני חושב שג'ון השתמש בשם שלי כדי לאיים על ג'ורג'. אני לא חושב שהוא היה צריך להכניס אותי לכל העניין הזה, מכיוון שהייתי חבר מאד קרוב של ג'ורג'.


ג'ורג' חזר לאולפן ביום שני, ה-15 בינואר, והפעם עם מספר תנאים לשובו, שהתקבלו ע"י חבריו.


ב-13 בספטמבר 1969 הופיעו ג'ון וקלפטון ביחד, ולצדם יוקו, קלאוס פורמן ואנדי ווייט, בפסטיבל Toronto Rock and Roll Revival.


ב-29 בספטמבר 1971, אחרי תקופת ההביטלס, כתב ג'ון לקלפטון מכתב בן 8 עמודים, שבו הציע לו להקים ביחד להקה. הנה קטע מהמכתב:

הזמנתי את קלאוס פורמן, ג'ים קלטנר, ניקי הופקינס ואפילו את פיל ספקטור להקים להקה. חשבנו שיהיו בה, בין היתר, סקסופון, מקהלה ועוד. וכמובן שכולנו חשבנו עליך...


...אני מזמן מעריץ את המוזיקה שלך ועוקב אחרי מה שאתה עושה. אני מרגיש שאני יכול להוציא את הטוב ביותר שבך והעיקר הוא המוזיקה. אני חושב שקלאוס, ג'ים, ניקי, פיל, יוקו, ואתה יכולים להפיק את הצליל מהסוג שיכול להחזיר את הרוק'נ'רול...


...אריק, אני יודע שאני יכול להקים משהו גדול, ולהוציא מתוכך משהו עוד יותר גדול שניכר במוזיקה שלך. אני מקווה להוציא את זה משנינו, ואני יודע שזה יקרה אם וכאשר נעבוד ביחד. אני לא מנסה ללחוץ עליך בשום צורה ואבין אם תחליט לא להצטרף אלינו, ואכבד אותך. אנחנו לא מבקשים לנצל את השם שלך. אני בטוח שאתה יודע את זה. אנחנו רוצים את הכישרון שלך...


...לפחות תחשוב על זה, ואל תחשוש ואם כן, אני מבין את זה יותר מדי טוב. אני חושב שזה יכול לעשות לך רק טוב לעבוד עם אנשים שאוהבים אותך ומכבדים אותך, כמונו.


אנחנו לא יודעים מה הייתה התשובה של קלפטון למכתב של ג'ון. כל מה שאנחנו יודעים הוא שמעולם לא הוקמה להקה שבה היו חברים ג'ון ואריק קלפטון, וחבל.


24 views0 comments
bottom of page