top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ון ואנדי


ג'ון לנון ואנדי וורהול, אמן הפופ-ארט האמריקאי החשוב, הפכו בשנות ה-70 לחברים מאד קרובים וכמעט בלתי נפרדים. הכל החל ביוני 1971 כאשר התחילו ג'ון ויוקו לחקור את העיר ניו יורק, אליה עברו זמן קצר קודם לכן. השניים ביקשו לפגוש חברים ואמנים המתגוררים בעיר כדי שישמשו להם כמדריכים ויראו להם את האזורים האהובים עליהם. בוב דילן שכנע את ג'ון ויוקו לקנות אופניים, והבטיח להם שזו הדרך הטובה ביותר להסתובב בשכונת הגריניץ' ווילאג'. בדיוק בתקופה הזו חבר אליהם אנדי וורהול ובילה איתם זמן רב בחנויות העתיקות ובגלריות האמנות האהובות עליו בניו יורק. קבלת הפנים החמה שלה זכו ג'ון ויוקו מאנדי הייתה נדבך חשוב בהחלטתם, באוקטובר של אותה שנה, להשתקע בניו יורק. אז אמר ג'ון לעיתון בריטי, כפי שצוטט בספר Lennon: the Definitive Biography של ריי קולמן משנת 2000:

בארה"ב מתייחסים אלינו כאל אמנים, שזה מי שאנחנו. אבל בבריטניה, זה כאילו אנחנו תקועים בשנות ה-40. בניו יורק יש איזה עשרים או שלושים אמנים מצוינים וכולם מבינים מה אני עושה ואיך אני חושב. זה ממש כמו גן עדן


וורהול, לנון ואונו הפכו לידידים קרובים ונראו לעתים קרובות באירועים חברתיים שונים ברחבי העיר. וורהול שמע על הרצח הנורא של ג'ון לנון, כשהיה באירוע צדקה של המכון Costume Institute. על כך הוא כתב ביומן שלו, ב-10 בדצמבר 1980 (מתוך הספר The Andy Warhol Diaries, משנת 1989):

מישהו אמר שירו בג'ון לנון ואף אחד לא האמין לזה. אז מישהו התקשר לעיתון Daily News והם אישרו שזה נכון. זה היה מפחיד. מי שהרג את ג'ון היה אדם מתוסכל. הוא אמר שהשטן גרם לו לעשות את זה כי ג'ון היה מאד עשיר. ועכשיו יש מחוץ לבניין דקוטה אלפי אנשים מתאבלים. זה מוזר, אני לא יודע מה האנשים האלה חושבים שהם עושים


על רקע החברות שלו עם ג'ון לנון, ביקשה ממנו יוקו אונו בשנת 1985 לצייר דיוקן של ג'ון עבור עטיפת האלבום Menlove Ave. שכלל מבחר של חומרים שהקליט ג'ון בשנים 1973 ו-1974, במהלך ההקלטות לאלבומים Rock'n'Roll ו- Walls and Bridges ושמעולם לא יצאו לאור. באופן יוצא דופן, החליט וורהול לא להשתמש באחת התמונות שבהן הוא צילם את ג'ון אלא בתמונה שצילם הצלם איאן מקמילן בשנת 1971. מדובר באותו צלם שצילם את התמונה שבעטיפת האלבום Abbey Roadמשנת 1969. וורהול צייר על בסיס אותו צילום שני ציורים של לנון ששימשו לעטיפה הקדמית והאחורית של האלבום Menlove Ave. שהופק ע"י יוקו ויצא אל האור בשנת 1986. וורהול נתן את שני הציורים ליוקו אונו במתנה ובמקביל צייר וורהול דיוקן של לנון בגודל 40 על 40 אינץ' בסגנון הדיוקנאות האייקוניים שלו. אנדי וורהול נפטר שנה מאוחר יותר מסיבוך שגרתי של ניתוח בכיס המרה.

54 views0 comments
bottom of page