top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ג'ון ואלטון ג'ון

ג'ון לנון ואלטון ג'ון הכירו זה את זה לראשונה ב-24 באוקטובר 1973, בזמן שג'ון נכח בסט צילומי פרסומת לקידום אלבומו החדש, Mind Games. הפעם הבאה שהם נפגשו הייתה בחודש יוני או יולי 1974, כאשר הקליט את השיר Whatever Gets You Through the Night, במסגרת ההקלטות לאלבום הבא, ​​Walls and Bridges. אלטון ניגן פסנתר ושר קולות רקע. על כך ג'ון סיפר:

הייתי ערב אחד באולפן ואלטון נכנס עם טוני קינג מחברת Apple Records. אלטון שאל אותי: "אני יכול לנגן פסנתר בשיר Whatever Gets You Through the Night?" אמרתי לו "בטח, אשמח מאד" אז הוא התיישב על יד הפסנתר והתחיל לנגן ואני נדהמתי מיכולת הנגינה שלו. אמנם הכרתי אותו אבל אף פעם לא ראיתי אותו מנגן, ואז הוא שר איתי. היה לנו ממש כיף.


בסיום ההקלטה היה אלטון בטוח שהשיר יהיה להיט ואמר לג'ון שאם השיר יגיע למקום הראשון במצעד הפזמונים, הוא חייב להצטרף אליו אליו בהופעתו הצפויה להתקיים במדיסון סקוור גארדן, בניו יורק, ב-28 בנובמבר 1974. ואכן, ב-16 בנובמבר 1974, הגיע השיר Whatever Gets You Through the Night למקום הראשון במצעד הפזמונים ובכך הפך לשיר הראשון של ג'ון שהגיע להישג הזה. בריאיון ל-BBC סיפר ג'ון:

אלטון היה בעיר כשהקלטתי את השיר Whatever Gets You Through the Night ואני הייתי זקוק למישהו שיעשה הרמוניות. אלטון עשה את זה וניגן יפה על הפסנתר. והוא סיפר לי שהוא הולך להופיע במדיסון סקוור גארדן ובתור בדיחה שאל אותי: "אתה תבצע את השיר הזה איתי אם יגיע למקום הראשון?" אני לא באמת ציפיתי שהוא יגיע למקום הראשון כי לא חשבתי שיש לו כזה סיכוי, ואז אמרתי לו: "בטח, בטוח שאני אבצע אותו אתך על הבמה"


בשנת 1980 ג'ון סיפר:

הבטחתי לאלטון ג'ון בחצי פה שאם השיר Whatever Gets You Through the Night יגיע למקום הראשון, דבר שלא הייתה לי שום סיבה לצפות שיקרה, אעלה אתו לבמה במדיסון סקוור גארדן. יום אחד התקשר אלי אלטון ואמר לי: "זוכר שהבטחת לי?" ופתאום לא הייתה לי ברירה.


ביום ההופעה, לפני שעלה לבמה, המתין ג'ון מאחורי הקלעים כשהוא מאד מתרגש, שכן לא הופיע מול קהל מזה למעלה משנתיים. הפעם האחרונה הייתה ב-30 באוגוסט 1972, במדיסון סקוור גארדן, במסגרת One-to-One Concert. לפתע שמע את אלטון מודיע לקהל שלא היה לו מושג לגבי הופעת האורח של ג'ון:

זו זכות גדולה עבורי להציג את...מר ג'ון לנון!


הקהל יצא מגדרו ולא יכול היה להאמין למשמע אוזניו ולמראה עיניו, כשג'ון עלה לבמה וביצע, יחד עם אלטון, את Whatever Gets You Through the Night, Lucy in the Sky with Diamonds ו-I Saw Her Standing There. השיר I Saw Her Standing There היה בחירה מפתיעה, שכן לא מדובר בשיר שלו אלא של פול מקרטני. כך אמר ג'ון לקהל לפני שביצע אותו:

ברצוני להודות לאלטון ולחברי להקתו שאירחו אותי הלילה. ניסינו לחשוב על שיר לסיום כדי שאוכל לצאת מכאן בשלום, וחשבנו שנבצע שיר של הארוס לשעבר שלי, ששמו פול. זה שיר שמעולם לא שרתי, וזה שיר ישן של הביטלס, שכולנו מכירים.


הנה ההופעה של ג'ון עם אלטון ג'ון, במדיסון סקוור גארדן ב-28 בנובמבר 1974:


במהלך ההופעה ג'ון לא ידע שאלטון הזמין את יוקו אונו, לשבת בקהל. אחרי שירד מהבמה המתינה יוקו לג'ון מאחורי הקלעים והשניים נפגשו בפעם הראשונה מאז שהתחיל "סוף השבוע האבוד", מזה כשנה וחצי. ג'ון סיפר בריאיון:

יוקו הייתה מאחורי הקלעים, וזה היה בדיוק הרגע שבו ראינו אחד את השנייה וזה היה כמו בסרטים, כשהזמן עומד מלכת.


כעבור זמן מה חזר ג'ון להתגורר עם יוקו ותקופת הפרידה הסתיימה. לאות תודה, כאשר נולד בנם שון, ב-9 באוקטובר 1975, ביקשו השניים מאלטון להיות הסנדק שלו.


ב-13 בספטמבר 1980, קיים אלטון הופעה בחינם בסנטרל פארק בניו יורק, קרוב לבניין דאקוטה, שבה התגוררו ג'ון, יוקו ושון. אלטון ביצע בהופעה זו, בפני קהל של 250,000 איש לפחות, את השיר Imagine כמחווה לג'ון. אחרי ההופעה ביקר אלטון את את ג'ון בדירתו, וכך נפגשו השניים בפעם הראשונה מאז ההופעה המשותפת, בשנת 1974. מה שהשניים לא ידעו הוא שזו הייתה גם הפגישה האחרונה ביניים, שכן כ-3 חודשים לאחר מכן נרצח ג'ון.


הנה ביצוע של השיר Imagine ע"י אלטון בסנטרל פארק ב-13 בספטמבר 1980:


אחרי הרצח של ג'ון, ב-8 בדצמבר 1980, אלטון ושותפו לכתיבה, ברני טאופין, כתבו לזכרו את אחד השירים המרגשים ביותר של אלטון, (Empty Garden, (Hey, Hey Johnny. ב-5 באוגוסט 1982 חזר אלטון להופיע במדיסון סקוור גארדן, וביצע לראשונה את השיר (Empty Garden, (Hey, Hey Johnny מול קהל, שמנה כ-20,000 איש כשכולם מדליקים נרות, גפרורים ומציתים. רגע לפני שהשיר הסתיים, עלו לבמה יוקו ושון, בן ה-6. יוקו חיבקה את אלטון והודתה לקהל:

אני באמת מרגישה שכולכם חלק מהמשפחה שלי.


אלטון סיפר על השיר (Empty Garden, (Hey, Hey Johnny:

זה אחד השירים האהובים עלי ביותר, אבל אני כמעט ולא מבצע אותו בהופעות כי זה מאד קשה לי ואני מאד מתרגש. מאד אהבתי את ג'ון, וכשכל כך אוהבים מישהו, אי אפשר להתגבר על מותו.


הנה הביצוע של השיר (Empty Garden, (Hey, Hey Johnny בהופעה במדיסון סקוור גארדן ב-5 באוגוסט 1982:


זמן מה אחרי הרצח קיבל אלטון שיחת טלפון מיוקו שביקשה לראות אותו בדחיפות, ואלטון עלה על מטוס והגיע לניו יורק. יוקו סיפרה לו שמצאה הרבה קלטות עם שירים לא גמורים שג'ון עבד עליהם לפני מותו, וביקשה ממנו להשלים אותם, כדי שאפשר יהיה להוציא אותם. למרות שאלטון הרגיש מוחמא מהבקשה, הוא לא רצה לעשות את זה, משום שהרגיש שזה עדיין מוקדם מדי. אלטון סיפר:

למעשה, חשבתי שאף פעם לא יהיה הזמן נכון לזה. זה יומרני מדי מבחינתי שאני אסיים את השירים שג'ון התחיל לכתוב והרעיון שאכניס את קולי להקלטה שלו נראה לי נורא. יוקו התעקשה, אבל אני סירבתי.


למרות שאלטון לא התחרט על החלטתו הוא הרגיש נורא על כך שסירב ליוקו, וכך סיפר:

יוקו הרגישה שבדרך הזו היא עושה מחווה למורשתו של ג'ון, ומגשימה את רצונותיו, ואני סירבתי לעזור לה. ידעתי שאני צודק, אבל הרגשתי מדוכדך מזה שסירבתי. בסופו של דבר, הוציאה יוקו את השירים באלבום Milk and Honey, בדיוק כמו שהשאיר אותם ג'ון בקלטות.


109 views0 comments
bottom of page