top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ארבע הידיים השובבות של ג'ון


המחזה !Oh! Calcutta, שעלה לראשונה בניו יורק ב-17 ביוני 1969, ובלונדון ב-26 ביולי 1970, היה מורכב ממערכונים בנושאים הקשורים לסקס. הוא רץ בלונדון במשך 3,918 הופעות ובניו יורק במשך 7,273 הופעות עד שירד סופית בשנת 1989, ובכך הפך למחזה שרץ הכי הרבה פעמים בהיסטוריה של ברודוויי עד שבשנת 2018 תפס את מקומו המחזמר Chicago. המחזה היה מאד שנוי במחלוקת בגלל הסצנות הרבות שבהן הוצג עירום פרונטלי מלא של גברים ושל נשים כאחד והעיתון The New York Daily Newsכינה אותו כ"פורנוגרפיה קשה" עד שמדינות שונות בארה"ב ובעולם רבות אסרו את הצגתו. אגב, בישראל הוא הותר להצגה ללא כל צנזורה עד שירד מהבמה בשנת 1986.


המערכונים שבמחזה נכתבו ע"י כותבים שונים ואחד מהם היה ג'ון לנון שכתב על סצנה של אוננות קבוצתית של מספר גברים. מדובר בסצנה שג'ון הכיר היטב מכיוון שלקח חלק בכאלה, יחד עם פול מקרטני ואחרים. בגיליון של המגזין GQ מספטמבר 2018 סיפר פול על אחת כזו שבה כל אחד מהמשתתפים ציין שם של ידוענית, למשל בריג'יט בארדו, כדי לעודד את כולם לגמור, עד שג'ון אמר את שמו של ווינסטון צ'רצ'יל, דבר שהרס לכולם את האווירה (בפרק 19 של הפודקאסט "לביטלס יש משהו להסתיר", מה אם הביטלס לא היו חרמנים? סיפרתי על כך ועל עוד פרשיות סקס שבהן נטלו חברי הביטלס חלק).


הנה תרגום מלא של התסריט של המערכון שכתב ג'ון בשם Four Hands, כולל הוראות הבימוי בסוגריים, ותראו כמה הסצנה דומה למה שפול תיאר.


המחזה Four Hands מאת ג'ון לנון


(ארבעה כסאות עם הגב לקהל. עם הפנים אליהם, מסך הקרנה גדול המחולק לארבעה חלקים, אחד מול כל כיסא. שלושה גברים מחכים בקוצר רוח. פעמון הדלת מצלצל)


דמות 1: הנה הוא הגיע. אמרתי לך שהוא יגיע


(דמות 1 פותחת את הדלת. ג'ורג' נכנס חובש כובע)


דמות 1: אם אתה מתכוון להצטרף לקבוצה, ג'ורג', אתה צריך לזכור שאנחנו תמיד מתחילים בזמן

ג'ורג': סליחה על האיחור, חבר'ה

דמות 2: אנחנו לא אוהבים שאנשים מפרים את הכללים, ג'ורג'

ג'ורג': אמרתי שאני מצטער

דמות 3: תגידו, אנחנו הולכים לדבר או לאונן?

דמות 1: אוקיי, בואו נתחיל. זה הכיסא שלך, ג'ורג'. זה (מצביע על מסך) סוג חדש של מכונה שמשדרת את המחשבה באפן טלפתי. כל מה שאתה חושב עליו מוקרן על המסך. ואלה כללי המשחק: כולנו חושבים על דברים שיהוו השראה לאוננות עד שמישהו גומר ראשון ואז עליו למנוע מהאחרים לגמור. הבנת?

ג'ורג': הבנתי

דמות 1: בסדר. בואו ננסה. לא משנה מה עולה לך בראש, ג'ורג'


(דמות 1 מתיישבת על הכיסא שלה. ג'ורג' מתיישב בין דמות 2 לדמות 3. נשמעת מוזיקה קצבית. תמונות מתחילות להיות מוקרנות בקצב על המסכים. זרועותיהם של הגברים מתחילות לנוע לפניהם בקצב המוזיקה. המסכים שמול הדמויות 1, 2 ו-3 מראים כוכבות הוליווד ודוגמניות פלייבוי. המסך של ג'ורג' נשאר ריק. הקצב מתגבר בעוד שבמסכים שמול דמויות 1, 2 ו-3 נראות דמויות של נשים זוהרות. פתאום נשמעת האוברטורה של האופרה "וויליאם טל" של רוסיני ובמהלך צלילי המצלתיים מופיעה על המסך שמול ג'ורג' דמותו של "הפרש הבודד" (גיבור המערב הפרוע שהיה מאד פופולרי בשנות ה-30 של המאה ה-20). יתר המסכים נכבים וכל ארבעת הגברים מפסיקים לאונן


דמות 3: מה זה לעזאזל היה?

דמות 1: מה אתה מנסה לעשות, ג'ורג'?

דמות 2 (נעמד ומסדר את מכנסיו): אמרתי לכם לא להזמין אנשים מבחוץ

ג'ורג': אני מצטער חבר'ה, זה היה הדבר הראשון שעלה לי בראש

דמות 2: לא היה לנו מקום פנוי בחצי השנה האחרונה, ג'ורג'! עד שהארווי עזב, ממש עכשיו וזה רק בגלל שהתגרש

דמות 3: איך היית רוצה את כדור הכסף בתחת שלך, ג'ורג'?

דמות 1 (מתקרב לג'ורג'): אתה בטוח שאתה בסדר, ג'ורג'?

ג'ורג': אני בסדר, תודה

דמות 1: בסדר, בואו ננסה שוב


(כולם מתיישבים שוב)


דמות 1: ומספיק עם השטויות, ג'ורג'


(המוזיקה מתחילה שוב והתמונות שוב מתחילות להיות מוקרנות. הפעם הנשים מעט יותר עירומות מקודם ומופיעות תמונות תקריב של שדיים וישבנים. בהדרגה, ארבעת המסכים מתחילים ליצור חלקי תמונות שביחד מרכיבות תמונה גדולה אחת. זרועותיהם של הגברים נעות לפניהם בקצב מוגבר וג'ורג' משתף פעולה בצייתנות. בשיא הקצב המסך שמול דמות 1 מציג את פניה של דוגמנית עירום, המסך שמול דמות 2 מראה את שדיה והמסך שמול דמות 3 מראה את רגליה. תמונת דוגמנית העירום השוכבת כמעט שלמה ורק חסר אזור המפשעה במסך שמול ג'ורג' שעדיין נותר ריק. פתאום נשמעת שוב האוברטורה של האופרה "ווילאם טל" של רוסיני יחד עם הופעתה של דמות "הפרש הבודד" במסך שמול ג'ורג')

ג'ורג': (גומר): אה-אהה-אהה-אה!


(ג'ורג' נעמד. המסך שמולו ממשיך להקרין את דמות "הפרש הבודד". בהדרגה דמותו מוקרנת גם במסכים האחרים ובמקביל המוזיקה מתגברת. דמויות 1, 2 ו-3 מאבדות את הריכוז לחלוטין ומוותרים על המשך התחרות)


ג'ורג': (מסתובב ופונה לצאת): נתראה בשבוע הבא, חבר'ה.

דמות 1: תלך לעזאזל!!!


(נשמעת שריקה של ארבע יריות ובמקביל כל מסך מושחר)

25 views0 comments
bottom of page