top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

תקליט הביטלס שמעולם לא ראה אור

הסיפור מתחיל ב-26/1/76 כאשר חוזה ההקלטות של הביטלס עם EMI הגיע לסיומו. כדי להמשיך ולגרוף רווחים מהביטלס החלה החברה לנבור במאות שעות ההקלטה של הביטלס במהלך 10 שנותיה במטרה לעשות בהן שימוש. בתחילה החליטה EMI להוציא מחדש את כל תקליטי הביטלס באריזה חדשה ובמארס 1976 אכן יצאו מחדש בבריטניה כל הסינגלים של הביטלס, ביוני 1976 יצא תקליט האוסף Rock & Roll Music, בנובמבר 1976 יצא התקליט Magical Mystery Tour (שיצא עד אז לאור רק בארה"ב בעוד שבבריטניה יצא רק EP כפול תחת שם זה), בסתיו 1977 יצאו באריזת קופסה כל הסינגלים של הביטלס ובנובמבר 1977 יצא תקליט האוסף Love Songs.


באותה תקופה החלה EMI לחפש גם חומרים שהקליטו הביטלס ושלא ראו אור קודם לכן. כך, ביוני 1977 החל ג'ורג' מרטין לעבוד על ההקלטות של הופעות הביטלס ב-Hollywood Bowl מ-1964 ומ-1965 וכתוצאה מכך יצא במאי 1977 התקליט The Beatles At The Hollywood Bowl. עם זאת, קהל המעריצים שלא הסתפק בהקלטות חיות של שירי הביטלס המוכרים, רצה לשמוע שירים שלא נשמעו קודם לכן אשר, עפ"י השמועות, הקלטות שלהם נשמרו במרתפי EMI. שמות של שירים שמעולם לא נשמעו צוינו במאמרים שכתב מל אוונס ב-The Beatles Monthly Book. מדובר בשירים כמו:

Junk

The Void

Not Guilty

What's The New Mary Jane

כבר ב-23/3/74 פורסם מאמר ב-New Musical Express אשר הציג רשימה של שירי ביטלס שלא נשמעו מעולם. ביניהם צוינו:

How Do You Do It

Suzy Parker

If You've Got Troubles

Jazz Piano Song

You Know What To Do

Pink Litmus

Paper Shirt

Penina

Not Unknown

India

Annie

When I Come To Town

Four Nights

In Moscow

Colliding Circles

Always And Only.

חלק מהשמות היו של שירים שאכן הוקלטו, חלק היו שמות שגויים של שירים שהוקלטו וחלק היו המצאות.


גם בספר All Together Now מאת הרי קאסטלמן שיצא לאור ב-1975, הוזכרו השמות הללו וגם של שירים נוספים, ביניהם:

Keep Your Hands Off My Baby

Tell Me If You Can

Peace Of Mind

I Should Like To Live Up A Tree


מאחר והביטלס ו-EMI לא אישרו או הכחישו את השמות, המעריצים הניחו שכל אלה הם שירים קיימים. ולא רק זה, השמועות דיברו על עוד כמה שירים:

Baby Jane

I'm Sorry

Bad Penny Blues

Echoes Of The Merseyside

Home

Just Dancing Around

Maisy Jones

Moonglow

My Kind Of Girl

Portrait Of My Love

Proud As You Are

Rubber Soul

Swinging Days

Zero Is Just Another Even Number


היו שלושה מקורות לשירים שהקליטו הביטלס ושלא ראו אור, לפחות לא בצורה מסחרית: 36 שירים שהביטלס הקליטו בין מארס 1962 ליוני 1965 בלונדון ובמנצ'סטר עבור תכניות רדיו של ה-BBC; שירים שג'ון ופול כתבו עבור אחרים אך הוקלטו ע"י הביטלס כהקלטות דמו בביתם או באולפנים, מרביתם בליווי גיטרה אקוסטית בלבד; שירים שנועדו בעיקר לפרויקט Get Back אך לא נכנסו לתקליט Let It Be. אלה לא הוקלטו באולפני EMI אלא באולפני Trident, Apple או Twickenham.


עם התגברות השמועות על השירים שמעולם לא פורסמו, החלו אנשי EMI להאזין לכל החומר שהיה קיים אצלם. חוץ מ-400 השעות של הקלטות שונות של שירים מוכרים, הם ליקטו 13 שירים שהיו ראויים לתשומת לב:


1. Leave My Kitten Alone

שיר שהוקלט עבור Beatles For Sale Sale אבל לא נכנס

2. One After 909

מדובר בהקלטה משנת 1963 ולא ההקלטה המוכרת מ-1970

3. If You've Got Troubles

שיר ששר רינגו ושלא נכנס לRubber Soul-

4. Christmas Time (Is Here Again!)

מדובר בגרסה אינסטרומנטלית

5. That Means A Lot

שיר נוסף שלא נכנס ל Rubber Soul-

6. Come And Get It

דמו ששר פול עבור Badfinger

7. Rip It Up

אחד משירי שנות ה-50 שהוקלט ב-1969 במהלך פרויקט Get Back

8. Shake Ruttle And Roll

שיר נוסף משנות ה-50 שהוקלט ב-1969 במהלך פרויקט Get Back

9. Not Fade Away

עוד שיר עבור שהוקלט פרויקט Get Back

10. Bo Diddley

שיר נוסף שהוקלט עבור פרויקט Get Back

11. Blue Suede Shoes

עוד שיר שהוקלט עבור פרויקט Get Back

12. Mailman Blues או Mailman, Bring Me No More Blues

עוד שיר שהוקלט עבור פרויקט Get Back;

13. Dig A Poney

גרסה אלטרנטיבית מה-23/1/1969.

חברת EMI שקלה להשתמש בחומר הזה ולהוציא אלבום כפול תחת הכותרת Look Back ובו שירים שטרם נשמעו כולל שבעת השירים האחרונים שברשימה ועוד הקלטות מ-1969 (חלקן מאולפני Apple וחלקן מאולפני EMI). בגלל האיכות הירודה של מרבית ההקלטות הרעיון נגנז אבל המאמצים להוציא תקליט עם שירים שטרם ראו אור נמשכו.


בתחילה חשבו לקרוא לתקליט החדש Rarities II - בעקבות התקליט שהוציאה חברת Capitol במארס 1980 תחת הכותרת Rarities. נשקלו גם שמות אחרים כמו Mailman Blues או London Ball. בקיץ 1980 תוכננה הוצאה של תקליט EP במקום תקליט LP תחת הכותרת Leave My Kitten Alone. מאוחר יותר דובר על סינגל שבצד A יופיע השיר Leave My Kitten Alone ובצד B השיר How Do You Do It. לבסוף, התכנית ננטשה עם רציחתו של ג'ון לנון בדצמבר 1980.


ב-1982, עם ציון 20 שנה להוצאת הסינגל הראשון של הביטלס, Love Me Do, החליטה EMI לשוב לפרויקט ולשלב, לצד שירים לא מוכרים, גרסאות אלטרנטיביות לשירים מוכרים. המשימה הופקדה בידיו של הטכנאי ג'ון בארט אשר האזין לכל הסשנים של הביטלס באולפני EMI. הוא החליט, כמו בעבר, על הוצאת סינגל לקראת חג המולד של 1982 עם השיר Leave My Kitten Alone אבל גם תכנית זו לא יצאה לפועל.

במהלך עבודתו, מצא בארט גרסאות אלטרנטיביות נפלאות לשירי הביטלס, כגון:

I'm Looking Through You

While My Guitar Gently Weeps

Norwegian Wood

גרסאות אלו הושמעו לראשונה לציבור בקיץ 1983, כאשר אולפני EMI פתחו לקהל את אולפן 2 האגדי לביקור ואלה הושמעו למבקרים ברקע. חיש מהר הם גם הגיעו לבוטלגים כמו Ultra Rare Trax ו-Unsurpassed Masters. גרסאות אלה הושמעו גם בתכנית רדיו ששודרה בנובמבר 1984, תחת השם A History Of Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band: The Beatles Years 1962-1970.


בינתיים EMI המשיכה במאמציה להוציא תקליט עם שירים שטרם נשמעו. הפעם נשקלו שמות כמו Mary Jane, Boots ו-One-Two-Three-Four. ב-1984 נפטר ג'ון בארט ובמקומו גויס הטכנאי שעבד עם הביטלס בחלק גדול מההקלטות שלהם, ג'ף אמריק. זה עבד באותה עת באולפני AIR של ג'ורג' מרטין והחל לאסוף שירים לאלבום בעל אופי היסטורי-מוזיקלי ובאוגוסט 1984 התגבשה הרשימה הסופית לאלבום:


צד A:

1. Christmas Time (Is Here Again!)/Come And Get It

השיר הראשון הוא מתקליט חג המולד שהביטלס הוציאו ב-1967 עבור חברי מועדון המעריצים שלהם. השיר השני הוא דמו שהקליט פול באולפן 2 של EMI ב-24/7/69. כידוע, את השיר הוא כתב ל-Badfinger וזה נהפך ללהיטו הראשון שלהם, ב-1970.

2. Leave My Kitten Alone

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI ב-14/8/64 בזמן הקלטת Beatles For Sale. בסוף שנות ה-50 השיר הוקלט ע"י ליטל ג'ון וג'וני פרסטון.

3. Not Guilty

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI ב-8/8/68 ולא נכנס לאלבום הלבן. ב-1979 הקליט ג'ורג' הריסון את השיר עבור תקליט הסולו שלו George Harrison.

4. That Means A Lot

הוקלט באולפן 2 של EMI ב-18/2/65 ולא נכנס ל-Help!. הביטלס נתנו את השיר לפי. ג'יי. פרוסי שהפך ללהיטו באותה שנה.

5. I'm Looking Through You

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI ב-24/10/65. מדובר בגרסה ארוכה מזו שמופיעה ב-Rubber Soul.

6. What's The New Mary Jane

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI באוגוסט 1968 ולא נכנס לאלבום הלבן.


צד B:

1. How Do You Do It

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI ב-4/9/62, ביום שבו הקליטו הביטלס גם את Love Me Do. הביטלס לא אהבו את השיר הזה ובסוף הוא הוקלט ע"י ג'רי אנד דה פייסמייקרס ונהפך ללהיט הראשון שלהם.

2. Besame Mucho

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI ב-6/6/62, היום הראשון שבו הביטלס הקליטו ב-EMI, יחד עם פיט בסט (באותו יום הם הקליטו גם את P.S. I Love You, Love Me Do ו-Ask Me Why). שיר זה היה חלק מהרפרטואר הקבוע של הלהקה בהופעותיהם במועדוני ליברפול והאמבורג והם הקליטו אותו גם באודישן הכושל באולפני Decca בינואר 1962.

3. One After 909

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI ב-5/3/63, ביום שבו הקליטו הביטלס גם את From Me To You ואת Thank You Girl. השיר נכתב ע"י ג'ון ופול ב-1959. במארס 1963 שקלה EMI להוציאו כסינגל אך הדבר לא יצא אל הפועל וב-1969 הביטלס ביצעו את הגרסה המהירה והמוכרת.

4. If You've Got Troubles

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI ב-18/2/65 ולא נכנס ל-Help!. הוא היה אמור להיות "השיר של רינגו" בתקליט הזה ובמקומו נכנס Act Naturally.

5. While My Guitar Gently Weeps

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI ב-25/7/68. בגרסה הזו שר ג'ורג' הריסון בליווי גיטרה אקוסטית וקלידים בלבד.

6. Mailman, Bring Me No More Blues

שיר שהוקלט באולפן 2 של EMI ב-29/1/69 במהלך הפרויקט Get Back.

7. (!Ob-La-Di Ob-La-Da/Christmas Time (Is Here Again

השיר הראשון הוקלט באולפן 2 של EMI ב-3/7/68. בתחילה הוא לא היה אמור להיכלל באלבום הלבן אלא בסינגל שהיה אמור לצאת במקביל. את המילים Ob-La-Di Ob-La-Da, שפירושם בשפה הניגרית "החיים ממשיכים" (life goes on) שמע פול מנגן קונגה ניגרי בשם ג'ימי סקוט-אמואקפור שהיה חבר בלהקה בשם Bad Manners. ב-1986. להקה סקוטית בשם Marmalade הקליטה את השיר שנהפך ללהיט שלה.


השם שנבחר לאלבום היה Sessions והתכנון היה שבסמוך להוצאתו ייצא גם סינגל כאשר בצד A יהיה השיר Leave My Kitten Alone ואילו בצד B תיכלל מחרוזת שסוגרת את צד B של האלבום (!Ob-La-Di Ob-La-Da/Christmas Time (Is Here Again. העטיפות לאלבום ולסינגל עוצבו באוגוסט 1984. ניתנו מספרים קטלוגים עבור האלבום (2402701EJ עבור Parlophone ו-12373ST עבור Capitol) וגם עבור הסינגל (6088R עבור Parlophone). תאריך הוצאת האלבום נקבע לנובמבר 1984. אלא שאז החליטה EMI לדחות את התאריך משום שפול התכוון באותו חודש לצאת עם התקליט החדש שלו Give My Regards To Broadstreet. בכך, פספסה EMI את עונת חג המולד של 1984. לבסוף, נקבע כי הסינגל יראה אור ב-25/2/85 והאלבום ב-28/1/85.


למרות שהעבודה של EMI על הפרויקט הזה נמשכה תשע שנים מתחילת הניסיונות לגבש תקליט עם שירים שלא ראו אור ועד לגיבוש האלבום והסינגל Sessions, איש ב-EMI לא טרח ליידע את פול, ג'ורג' או רינגו על כך אלא רק זמן קצר לפני הוצאת האלבום והסינגל לאור. רק אז התברר שהפורמט שגובש לא היה מקובל על אף אחד מהם וגם לא על יוקו אונו, היורשת של ג'ון לנון המנוח.


בסופו של דבר, העתק של התקליט Sessions הגיע לבוטלגים בתחילת 1986 וב-2010 אף יצא בגרסת Remastered.


תשע שנים מאוחר יותר, הקונספציה של Session באה לידי ביטוי ב-Anthology - והפעם בהסכמת כולם, כולל יוקו אונו, כאשר מי שהוביל את הפרויקט היה פול מקרטני בעצמו. אגב, ג'ורג' הריסון לא ממש אהב את הפרויקט הזה אלא שבעיות כספיות אילצו אותו להסכים לשתף פעולה (עד שהוא נמאס לו וסירב להקליט את השיר השלישי שהתבסס על הקלטת דמו של ג'ון לנון, Now and Then)


9 views0 comments
bottom of page