top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

תעלומת הפסנתרן של מוזיקת הרוק'נ'רול - Rock'n'Roll Music

הביטלס ינקו מוזיקת רוק'נ'רול עוד מנעריהם, ואהבתם אליה ליוותה אותם לאורך כל חייהם, ואחד הסממנים לכך הם אלבומי הרוק'נ'רול שהוציאו ג'ון לנון, Rock'n'Roll משנת 1975, ופול מקרטני, Run Devil Run משנת 1999.


בשנים הראשונות של הקריירה שלהם, ביצעו הביטלס גרסאות כיסוי לשירי רוק רבים בהופעותיהם ובאלבומים שלהם. הדוגמאות הבולטות לכך הן הגרסאות שלהם לשירים Twist and Shout, Lizzy Miss Dizzy, Long Tall Sally ו-Rock'n'Roll Music.

השיר Rock'n'Roll Music, שהקליט צ'אק ברי במאי 1957, יצא בספטמבר של אותה שנה, וכמו רוב שיריו, גם השיר הזה זכה לגרסאות כיסוי של להקות רבות. לא בכדי היה צ'אק ברי אחד המלחינים שרווחיו מתמלוגים שקיבל יל שיריו היו מהגבוהים ביותר שנרשמו בסוף שנות ה-50 ותחילת ה-60. הגרסה של הביטלס לשיר Rock'n'Roll Music נכללה באלבום Beatles For Sale, מדצמבר 1964.


מעטים יודעים שישנה תעלומה, לא פתורה עד היום, שקשורה בהקלטת השיר Rock'n'Roll Music, בדיוק ביום הולדתו ה-38 של צ'אק ברי. באותם ימים היה דרק טיילור, איש יחסי הציבור של הביטלס, מופקד על כתיבת דברי הסבר לגבי השירים שנכללו באלבומי הביטלס, בעטיפות האחוריות שלהם. בזו של האלבום Beatles for Sale, הוא ציין שבהקלטת השיר Rock'n'Roll Music, ניגנו ג'ון, פול וג'ורג' מרטין בפסנתר. לעומת זאת, בספר The Complete Beatles Recording Sessions משנת 1988, כתב מארק לואיסון שרק ג'ורג' מרטין היה זה שניגן בפסנתר. בניגוד לכל אלה, סיפק טכנאי הקול שנכח בהקלטה, ג'ף אמריק, גרסה שונה, שלפיה היה זה פול מי שניגן בפסנתר, כאשר ג'ורג' הריסון ניגן בגיטרת הבס במקומו.


איזו משלוש הגרסאות היא הנכונה? כדי לנסות ולענות על השאלה הזו ניתן ללכת לפי שיטת האלימינציה, בהינתן שעפ"י הרישומים של אולפני EMI, הוקלט רק טייק אחד של השיר, בלי overdubs. מכאן שהגרסה של טיילור נראית לא סבירה, וזאת, משום שעל-פיה היו אמורים להיות באולפן שלושה פסנתרים, וזה לא מתקבל על הדעת. גם הגרסה של אמריק לא נראית סבירה, שכן אם פול ישב על הפסנתר וג'ורג' ניגן במקומו בגיטרת הבס, אז ג'ון יכול היה לנגן בגיטרה המובילה או בגיטרת הקצב, אבל בוודאי לא בשתיהן. מכאן שהגרסה של לואיסון היא זו שנשמעת האמינה ביותר, משום שלפיה, כל אחד מארבעת חברי הביטלס ניגן בכלי שלו, ואילו מרטין ניגן בפסנתר.


גם כך וגם כך, כמו בשירים Twist and Shout ו-Lizzy Miss Dizzy, הפגין ג'ון בשיר Rock'n'Roll Music ביצוע קולי יוצא דופן, ומלא באדרנלין, שאי אפשר להישאר אדיש אליו.

הנה השיר Rock'n'Roll Music בביצוע צ'אק ברי:


הנה השיר Rock'n'Roll Music בביצוע הביטלס:


1 view0 comments
bottom of page