top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

תעלומת הדוקטור – Dr. Robert


אחד השירים המסקרנים שבאלבום Revolver הוא Dr. Robert של ג'ון לנון, שכמו השירGot to Get You Into My Life של פול מקרטני, שנכלל גם הוא באותו אלבום, עוסק בסמים, אך בצורה הרבה יותר מפורשת, ועל כך נתן פול אישור בשנת 1967 כשסיפר:

ג'ון ואני חשבנו שזה רעיון מצחיק לכתוב על הרופא החלומי שמסדר אותך כשמספק לך סמים, והשיר Dr. Robert הוא פרודיה על הרעיון הזה. זו הייתה בדיחה פנימית שלנו


אז בזכות פול היה ברור שדמותו של ד"ר רוברט היא דמותו של ספק סמים אבל כולם רצו לדעת במי בדיוק מדובר. התעלומה הזו עוררה הרבה מאד ספקולציות ובמהלך השנים עלו שמות רבים ומגוונים לגבי זהותו של ד"ר רוברט ובין הבולטים אפשר לציין את רוברט פרייזר, בעל גלריית אינדיקה, חבר של ג'ון ופול וחובב ידוע של החומר הממכר, או רוברט צימרמן, הלא הוא בוב דילן, שלכאורה הכניס את חברי הביטלס לראשונה לעולם המריחואנה, או ג'ון ריילי, אותו רופא שיניים שהכניס את ג'ון וג'ורג' לראשונה לעולם ה-LSD, או ד"ר רוברט מקפייל, דמות פיקטיבית מהספר Island שפרסם בשנת 1962 אלדוס האקסלי, אחד מהסנגורים הגדולים ביותר של השימוש בסם ההזיה הזה.


בשנת 1998 שם פול קץ לשמועות כשפתר פול את התעלומה בספרו Many Years From Now, שבו כך נכתב:

למעשה, הדמות ד"ר רוברט מתבססת על רופא ניו יורקי שכונה ד"ר פילגוד אבל שמו האמיתי היה ד"ר רוברט פריימן, שהייתה לו מרפאה דיסקרטית ברחוב 78 East ובה נהגו לבקר אנשים מפורסמים כמו ג'קי קנדי ​​ובעלי ממון אחרים, שקיבלו ממנו זריקות וויטמין B-12 שהכילו מנה עצומה של אמפטמין. המוניטין של ד"ר רוברט התפשט ולא עבר זמן רב עד שהשמועה הגיעה לאוזניהם של ג'ון ופול


ד"ר רוברט פריימן היה רופא אמריקאי יליד גרמניה, שלעיתים כונה או Dr. Feelgood (well, well, well, you’re feeling fine), לעיתים ד"ר רוברט ולעיתים "האב הלבן הגדול" בגלל שיערותיו הלבנות. הוא פעל במשך שנים רבות בניו יורק ונתן אמפטמינים חוקיים במינונים גדולים ממה שהיה מותר ללקוחותיו "המיוחדים". פעם הוא אמר על לקוחותיו:

יש לי קהל לקוחות מדהים שבאים מכל תחומי בחיים. אני יכול למנות ביניהם לפחות 100 שמות של אנשים מפורסמים.

ד"ר פריימן המשיך בעיסוקיו עד שגורש מהאגודה הרפואית של מדינת ניו יורק ב-1975 בשל רשלנות רפואית, אחרי שבתחילת שנות ה-70 החלו שלטונות החוק לפעול כנגד הפצת אמפטמין בעקבות מספר המכרים ההולך וגדל ואפילו סדרה של מקרי מוות בעקבות הסם. להגנתו אמר ד"ר פריימן כי הוא חשב שהאמפטמין הוא סם טוב ושלא בצדק, מקוטלג כסם מסוכן בגלל האנשים שהתמכרו לו. בשנת 1983 פרסם ד"ר פריימן ספר בשם What's So Bad About Feeling Good?. ד"ר רוברט פריימן הלך לעולמו בשנת 1987.


הנה השיר Dr. Robert:


18 views0 comments
bottom of page