top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

תמונות לא מוכרות מהיום המשוגע של הביטלס

כולנו, או לפחות רובנו, בוודאי מכירים את היום המכונה Mad Day Out וראינו המון אבל המון תמונות מאותו יום. אבל כמה מאתנו יודעים מה באמת קרה באותו יום? למה הוא כונה Mad Day Out? איפה בדיוק הצטלמו חברי הביטלס באותו יום? איך המתחים הקשים שהיו ביניהם באותה תקופה, תקופת הקלטות האלבום הלבן, באו לידי ביטוי באותו יום? איזה פורמט שהיה מקובל בקרב להקות פופ ורוק שברו הביטלס באותו יום? בפוסט הזה אתן תשובה לשאלות הללו וגם אציג שבע תמונות נדירות שסביר להניח שרובכם לא ראיתם, ויש עוד כמה כאלה אבל הפעם בחרתי את היפות ביותר בעיניי שצולמו במהלך יום ה-Mad Day Out.


למרות תקופת המתחים הקשים שהגיעו לשיאם בזמן הקלטת האלבום הלבן עם ההתפטרות של טכנאי הקול ג'ף אמריק והעזיבה הזמנית של רינגו מהלהקה, הצילומים שצולמו באותו יום שכונה Mad Day Out משקפות בצורה מפתיעה המון האנרגיה, רעננות ותחושת שותפות בין חברי הביטלס בדיוק כמו שהיו תמיד לפני כן. זאת, לעומת הצילומים שצולמו בפעם האחרונה כשנה מאוחר יותר באחוזתו של יום, המשקפים בצורה ברורה שהביחד של הלהקה כבר לא קיימת.


כמו הרבה מאד פרויקטים של הביטלס, במיוחד מאז מותו של בריאן אפשטיין, הסשן הצילומים Mad Day Out התחיל כיוזמה של פול מקרטני, שטלפן בקיץ 1968 לצלם המלחמות המוערך דון מקאלין וביקש ממנו לצלם אותם ברחבי לונדון. הרקע לבקשה היה שבאותה תקופה הייתה הלהקה זקוקה לתמונות חדשות ויצירתיות עבור מועדון המעריצים שלה. מיותר לציין שמקולין היה מאוד מופתע ונרגש מהזמנה של הביטלס וכמובן נענה בשמחה.


כך, ביום ראשון, ה-28 ביולי 1968, נפגשו ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו יחד עם מקאלין וחמישה אנשים נוספים, טום מאריי, רונלד פיצגיבון, סטיבן גולדבלט, טוני ברמוול ומל אוונס, שצילמו גם הם תמונות במהלך היום, בביתו של פול בלונדון. אל החבורה הזו הצטרפו גם בת זוגו של ג'ון, יוקו אונו, בת זוגו של פול, פרנסי שוורץ, ובנו הקטן של מל אוונס, גארי. באותו יום צולמו הרבה מאד תמונות יוצאות דופן, מטורפות ומאולתרות בשבע לוקיישונים שונים ברחבי העיר, ששברו את הפורמט המקובל אז לגבי צילומים של להקות פופ ורוק.


הלוקיישן הראשון היה הבניין Sunday Times, שם הצטלמו על הגג כשהם עטופים בגלימות ופול עונד את הסמל של Liverpool Football Club. על כך סיפר מל אוונס:

נפגשנו בביתו של פול בסביבות שעת הצהריים ויצאנו לדרך בשיירה קטנה של מכוניות. ג'ון בא איתי במכונית שלי והבאתי איתי את בני הקטן גארי. האחרים הצטופפו בתוך המרצדס הלבנה של רינגו ומאחורינו נסע טנדר עם תלבושות. התחנה הראשונה הייתה הבניין Sunday Times, שם עלינו לגג כדי לצלם את סדרת התמונות הראשונה. השתמשנו במאוורר ענק כדי להשיג אפקט של שיער מתנפנף ברוח. אלה התמונות הראשונות של חברי הביטלס שבהן המצח שלהם חשוף לגמרי.

הלוקיישן השני היה תיאטרון Mercury Theatreשהיה במקור אולם של כנסייה שהוקמה בשנת 1848. הביטלס עלו לבמה והצטלמו עם תוכי שהובא למקום. לאחר מכן הם הצטלמו סביב פסנתר, כשפול מנגן עם התוכי על כתפו השמאלית. חברי הביטלס גילו במקום שלט פרסומת גדול להצגה בשם International Theatre Club ויצאו אתו לרחוב והצטלמו כשהם מחזיקים אותו.

הלוקיישון השלישי היה בית העלמין Highgate Cemetery שבצפון לונדון. ג'ון רצה להצטלם שם על יד קברו של קארל מרקס אבל כשהגיעו מצאו שהשער היה נעול ולכן הם הצטלמו מול שני בתים ברחוב סמוך, כשפול שוב עונד את הסמל של Liverpool Football Club. מתוך אחד הבתים הבחינו שתי בנות דרך החלון בחברי הביטלס וצעקו לאבא שלהן: "אבא. הביטלס כאן בחוץ!" אבל האב לא האמין להן וכשנאות להתקרב לחלון ראה אותם מתרחקים משם.

הלוקיישן הרביעי היה הכיכר של תחנת הרכבת התחתית Old Street, מקום עמוס מאוד בצפון לונדון. הם הגיעו לשם זמן קצר אחרי השעה 14:00 והשתמשו בקרש שמצאו כדי לטפס לחלק העליון של גוש בטון, שם הם הצטלמו במגוון תנוחות, כשהם מעמידים פנים שהם הולכים מכות, נופלים, רוקדים ועוד דברים משוגעים. רק במקום הזה צולמו מעל 100 תמונות. דון מקאלין סיפר על כך:

הגענו לכיכר של תחנת הרכבת התחתית Old Street והם יזמו את הרעיון לטפס על גוש בטון שהיה שם. זה היה ספונטני לחלוטין. הרי אי אפשר לתת הוראות לאנשים כמוהם. הכוריאוגרפיה הייתה שלהם. נהגי המוניות לא יכלו להאמין כשהם הסתובבו בכיכר וראו את המופע החינמי הזה של חברי הביטלס

הלוקיישן החמישי היה גני St. Pancras Old Church and Gardens שקרוב לפארק Regent's Park, שם הצטלמו חברי הביטלס בשבעה מיקומים. המיקום הראשון היה גבעה קטנה שמשמאל למדרגות הקדמיות של שער הכניסה. על הגבעה היו פרחים מסודרים בצורת עיגול והכיתוב 1968 to 1869 NDFS; המיקום השני היה ספסל שהיה דרומית לאנדרטה המרכזית; המיקום השלישי היה מזרקה שבה הם הצטלמו כשהם יורקים מים לכיוון המצלמות; המיקום הרביעי היה על יד המאוזוליאום של האדריכל סר ג'ון סואן (1753–1837) שממוקם בחלק המזרחי של הגנים, כשהביטלס מתיישבים על הדשא על יד שלט שבו היה כתוב Please Keep Off the Grass; המיקום החמישי היה ספסל סמוך לשער של הכנסייה St. Pancras Old Church, כשאיש מבוגר יושב בו וקורא עיתון וג'ורג' ורינגו יושבים על ידו וג'ון ופול מאחוריו. כל אותו זמן האיש המבוגר לא היה מודע לחברי הביטלס ולצלמים. מאל אוונס סיפר: "בניגוד למה שנהוג לחשוב, זה לא היה צילום מבוים. האיש ישב שם הרבה זמן, ואם מסתכלים היטב, אפשר לראות את העיתונים שהוא קורא. הוא מעולם לא הרים את מבטו להסתכל על מה שקורה סביבו"; המיקום השישי היה השער המרשים של הכנסייה St. Pancras Old Church; המיקום השביעי היה מאחורי הסורגים שמפרידים בין הכנסייה לגנים כאשר קבוצה של אנשים שהיו במקום הוזמנו להצטרף אליהם; המיקום השמיני היה ערוגת פרחים צפונית לאנדרטה המרכזית על יד הגדר המקיפה את הגנים ובית החולים St Pancras Hospital, כשהביטלס מוסווים ע"י הצמחייה הגבוהה והפרחים הצבעוניים.

הלוקיישן השישי היה על יד נהר התמזה, באזור Wapping Pier Head, קרוב לגשר London Tower Bridge המפורסם, לשם הגיעו בערך בשעה 15:30. בשלב מסוים, ג'ון ופול הורידו את החולצת כשג'ון לבש ז'קט שחור ופול נשאר עם פלג גופו העליון עירום. ג'ון, עם חוש ההומור השחור שלו, ביים את אחד הרגעים המקאבריים ביותר של אותו יום כששכב על מדרון אל הנהר ומעמיד פנים שהוא מת עם עיניים פקוחות, ורינגו מניח את ידו על המצח וג'ורג' מרכיב את המשקפיים שלו. אחר כך הניח פול על פלג גופו העליון שרשראות כבדות שהיו למרגלות המדרון. דון מקולין סיפר על כך:

ירדנו לנהר התמזה בסמוך לאותם הבתים היפים של קברניטי הספינות. ג'ון ופול הורידו את החולצות שלהם ואני מניח שזה היה סימן שהם מרגישים נינוחים ורגועים. ואז צילמתי את התמונה המוזרה שבה נראה ג'ון מעמיד פנים שהוא מת. אפשר להגיש שהוא בעצם העמיד פנים שהוא ישן, כאילו הוא שיכור אבל אני משוכנע שהוא ביים את מותו. השנה הייתה 1968 ואני רק חזרתי מצילומים במלחמת וייטנאם ולכן אני חושב שכל מה שג'ון עשה היה להביע מחאה נגדה. ג'ון היה איש של סתירות. הוא היה אדם מוכשר שיכול היה לכתוב שירים על שלום ואהבה ובאותו זמן, עמוק בפנים, היה אדם נחוש, כועס ואגרסיבי

הלוקיישן השביעי היה ביתו של פול בלונדון, המקום שבו כולם נפגשו וממנו יצאו לדרך בצהריים של אותו יום. באפן ספציפי הצילומים התקיימו בתוך הכיפה שפול בנה בגינה האחורית של ביתו כדי לעשות בה מדיטציה. הביטלס הצטלמו בזמן שהשמש שקעה כשמרת'ה, הכלבה של פול, הצטרפה אליהם. רוב הצילומים צולמו בתוך הכיפה אבל אז טיפסו חברי הביטלס על הכיפה והצטלמו מזווית מאד מעניינת. מאל אוונס סיפר:

בסוף חזרנו לבית של פול לתמונות האחרונות. הכלבה הענקית שלו, מרת'ה, נכנסה לפעולה כמו תמיד. היא כלבה נהדרת וגם מאוד פוטוגנית. לפול היה מיקום אידיאלי לצילומים. ניגשנו למרגלות הגינה שלו, שם מוסתרת מאחורי העצים כיפת מזכוכית. יש לי כמה תמונות נהדרות עם פול, רינגו ומרת'ה, ועוד כמה של ארבעת לברי הביטלס בתוך הכיפה ומעליה

למחרת, ב-29 ביולי, חזרו חברי הביטלס לעבודה באולפני EMIובאולפן 2 החלו בהקלטות השיר Hey Jude.

34 views0 comments
bottom of page