top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

שניים יוצרים בלגן בחצר האחורית - Chaos and Creation in the Backyard

ב-12 באוקטובר 2005 יצא אלבום הסולו ה-13 של פול מקרטני, Chaos and Creation in the Backyard, שהוא אחד מרגעי השיא בקריירת הסולו שלו. יש סיבות רבות לכך, אבל אחת מהן היא ההפקה המצוינת של נייג'ל גודריך, המפיק של להקת Radiohead, שנבחר על סמך הצעתו של ג'ורג' מרטין עצמו. על כך סיפר גודריך:

כשהתבקשתי להפיק אלבום של פול מקרטני, התגובה הראשונית שלי הייתה חשש גדול מאד, לא רק בגלל שהוא מוזיקאי מאד חשוב, אלא כי לא ממש הייתי בטוח עד כמה הוא מוכן ללכלך את הידיים שלו

כדי לוודא שהשניים מסוגלים לייצר שיתוף פעולה ביניהם, הם הקליטו כניסיון את השירים This Never Happened Before ו-Follow Me. הניסיון היה מוצלח והספיק לשניהם כדי להבין שהם לא רק מסוגלים לעבוד ביחד על אלבום שלם אלא גם להביא לתוצאה מעולה. בהקלטת שני השירים האלה השתתפו חברי להקת הליווי הקבועה של פול, אך בעצתו של גודריך וויתר פול עליהם לגבי יתר השירים, וניגן על רוב הכלים בעצמו וזאת, במטרה להפיק סאונד פשוט לאלבום. המטרה של גודריך הייתה להביא את הסאונד של פול אל מחוץ לאזור הנוחות שלו, ובכך לאתגר ולמתוח את יכולותיו ככותב שירים. על כך סיפר פול:

בשבוע הראשון נכנסתי לאולפן עם הלהקה שמלווה אותי בהופעות וחשבתי שאיתם נקליט את האלבום, אבל לקראת סוף השבוע אמר לי גודריך שהוא רוצה להוציא אותי מאזור הנוחות שלי, ולעשות משהו אחר


הנה השיר Never Happened Before:


הנה השיר Follow Me:


מטרתו של גודריך הייתה לשנות את הדרך שבה היה רגיל פול לכתוב ולהקליט שירים, דבר שגרם למתיחות בין השניים שסייעה, בסופו של דבר, ליצירת יחסי עבודה פתוחים ביניהם. על כך סיפר פול:

היו כמה רגעים מתוחים במהלך העבודה על האלבום. נייג'ל היה אומר לי "אני מזהיר אותך, אני יודע בדיוק מה שאני רוצה" ואז היה מתפתח בינינו דיון סוער. יש באלבום שיר בשם Riding To Vanity Fair, שעליו התווכחנו הרבה כי אחד מאתנו אהב אותו והשני לא. אז הבנתי שאין טעם להתווכח איתו ושאני צריך להקשיב למה שהוא אומר, וככה שיפרנו אותו.


בסופו של דבר, העריך מאד פול את תרומתו של גודריך , ואפילו את העקשנות והיושר שלו, דברים שהוא לא היה רגיל אליהם מצד האנשים שעבדו איתו בדרך כלל. על כך אמר פול:

נייג'ל לא הסכים לתת לי לבצע שירים שלא מצאו חן בעיניו, שזה היה דבר מאוד חצוף מצדו


מעורבותו של גודריך בהפקת האלבום הייתה מעבר לגבולות תפקידו כמפיק. הוא נתן לפול השראה בכתיבת השיר At the Mercy, הוסיף את הלופים של פסנתר לשיר How Kind of You וקבע את המקצב המיוחד לשיר Riding to Vanity Fair, שלדברי פול שינה לגמרי את האווירה של השיר, ובו פעמונים שמזכירים את השיר No Surprises של Radiohead משנת 1998.


הנה השיר At the Mercy:


הנה השיר How Kind of You:


הנה השיר Riding to Vanity Fair:


הנה השיר No Surprises:


האלבום Chaos and Creation in the Backyard מאופיין בעושר מוזיקלי יוצא דופן, ודי בלציין את קו הפסנתר הקופצני של השיר Fine Line, את המקצב הלטיני בשיר A Certain Softness, את הכוח שבשיר Promise To You Girl, את המנגינה היפהפייה של השיר Too Much Rain, והשיר הפארודי, לדברי פול, עם הפסנתר הקופצני וכלי המיתר, English Tea.


הנה השיר Fine Line:


הנה השיר A Certain Softness:


הנה השיר Promise To You Girl:


הנה השיר Too Much Rain:


הנה השיר English Tea:


יש באלבום Chaos and Creation in the Backyard מספר שירים נהדרים בעלי צליל אפל ומהפנט, כמו How Kind of You, At the Mercy, Riding to Vanity Fair ו-Anyway.


הנה השיר Anyway:


אי אפשר שלא להזכיר את ההשפעות מתקופת הביטלס על האלבום Chaos and Creation in the Backyard, למשל השיר Fine Line שמזכיר את השיר I Want to Tell You משנת 1966, השיר Jenny Wren, שנשמע כמעין וריאציה לשיר Blackbird משנת 1968, והשיר English Tea שמחזיר את המאזין לשיר For No One משנת 1966. ישנו באלבום אפילו שיר, Friends to Go, שהוא מחווה לג'ורג' הריסון, שנפטר ארבע שנים לפני יציאת האלבום.


הנה השיר I Want to Tell You:


הנה השיר Jenny Wren:


הנה השיר Blackbird:


הנה השיר English Tea:


הנה השיר For No One:


הנה השיר Friends to Go:


בעטיפה של האלבום Chaos and Creation in the Backyard מופיע צילום מאד יפה שצילם אחיו של פול, מייק, בשנת 1962, ובו נראה פול אוחז בגיטרה בחצר האחורית של בית משפחתו בליברפול. תחילה, נתן מייק לתמונה את השם Paul Under Washing (פול מתחת לכביסה), אך אחר כך קבע את שמו הסופי כ-Our Kid Through Mum's Net Curtains (הילד שלנו דרך הווילונות של אמא).


ב-17 בדצמבר 2005, שודרה ברשת BBC 2, תכנית טלוויזיה מצוינת בשם Chaos and Creation at Abbey Road, שתיעדה הופעה של פול באולפן 2 של אולפני Abbey Road, בפני חברים ומעריצים שנבחרו במיוחד, דבר שיצר תחושה של אינטימיות. התכנית נועדה לקדם את מכירות האלבום Chaos and Creation in the Backyard, אך פול ביצע במהלכה, גם גרסאות של שירים מתקופת הביטלס, וכן שיר שאלתר בשם That's All For Now (You Gotta Go (Home. ההופעה הזאת הייתה דרך נהדרת לקדם אלבום מעולה.


הנה התכנית המלאה Chaos and Creation at Abbey Road:



19 views0 comments
bottom of page