top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

שנות ה-80 לא פגעו במעמדם של הביטלס

בשנות ה-80 חלה תפנית משמעותית במוזיקה המערבית ולאחר שנות הפריחה שסימנו שנות ה-60, בראש ובראשונה עם להקת הביטלס, וה-70, עם להקות כמו הפינק פלויד, ג'נסיס, יס, אמרסון לייק אנד פאלמר ועוד, זו הייתה תפנית מאד לרעה. אמנם בשנות ה-90 החל שיפור מסוים אבל הפריחה של שנות ה-60 וה-70 לא חזרה על עצמה. שנות ה-80 הרעות לא פסחו על חברי הביטלס שנותרו בחיים אז, מה שמעלה את המחשבה מה היה קורה למוזיקה של ג'ון לנון אלמלא היה נרצח בדצמבר 1980, אבל הדבר לא פגע במעמדיהם של פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר.


מבחינת פול מקרטני, אפשר להצביע כציוני דרך לא מוצלחים על האלבומים McCartney II משנת 1980 ו-Press To Play משנת 1986, ועל הסרט, אליו התלווה אלבום פס קול, Give My Regrds To Broad Street משנת 1984. גם שיתופי הפעולה עם מייקל ג'קסון, באלבום Pipes Of Peace משנת 1983 ועם סטיווי וונדר באלבום Tug Of War משנת 1982, הרימו יותר מגבה אחת. גם ג'ורג' הריסון לא רווה נחת משנות ה-80. ולקח לו 5 שנים של הפסקה, אחרי האלבום Gone Troppo משנת 1982, עד שהוציא את האלבום Nine Cloud משנת 1987. כמו חבריו, גם רינגו סטאר עבר בשנות ה-80 תקופה לא קלה ולמעט שני אלבומים לא מוצלחים, Stop And Smell The Roses משנת 1981 ו-Old Wave משנת 1983, שהיו המשך של אלבומים לא מוצלחים קודמים שיצאו במחצית השנייה של שנות ה-70, הוא לא הוציא עוד אלבומים. ואכן, באותה תקופה סבל רינגו מאלכוהוליזם, דבר שפגע בתפקודו. כך, בשנת 1987 הקליט שירים לאלבום נוסף, אבל כשהאזין להקלטות הבין שהוא נשמע שיכור ובכך נקטע הרעיון. חלק מההקלטות האלה הגיעו לבוטלגים אבל מרבית השירים שהקליט לא ידועים עד היום. גם בשנת 1988, כשנאם רינגו לרגל כניסתם של הביטלס ל-Rock and Roll Hall of Fame, נראה במצב רע, מפוזר לחלוטין ונשמע מדבר בצורה לא קוהרנטית.


הנה הכנסת הביטלס ל-Rock and Roll Hall of Fame. דבריו של רינגו בתחילת הקטע הזה:


עם זאת, שנות ה-80 לא פגעו במעמדם של שלושת חברי הביטלס בעולם המוזיקה והדבר בא לידי ביטוי כשהוזמנו להופיע כאמנים המרכזיים בשתי הופעות שהתקיימו במסגרת האירוע היוקרתי Prince's Trust Rock Gala המתקיים בכל שנה לצורך גיוס תרומות לקרן Prince's Trust, שהיא ארגון צדקה בריטי שנוסד בשנת 1976 ע"י הנסיך צ'ארלס, במטרה לסייע לצעירים בסיכון. הקרן מקיימת מספר אירועים לגיוס כספים, כשהחשוב מכולם הוא האירוע השנתי המתקיים בכל חודש יוני תחת השם Prince's Trust Rock Gala, ובו מופיעים האמנים המובילים ביותר בעולם בתחום המוזיקה.


ההופעה Prince's Trust Rock Gala של 1986 התקיימה ב-20 ביוני, בוומבלי ארנה, הייתה מיוחדת במינה, שכן ציינה עשור להקמת הקרן Prince's Trust, ובה השתתפו, בין היתר, בריאן אדמס, ג'ואן ארמטיידינג, פול יאנג, רוד סטיוארט, סוזן וגה, סטינג, ריי קופר, בריאן מאיי, מרק קנופלר, פיל קולינס, אלטון ג'ון, אריק קלפטון, טינה טרנר, מיק ג'אגק, ודייויד בואי. האמן המרכזי שהוזמן באותה שנה היה...פול מקרטני. למרות שנות ה-80 הלא מוצלחות נראה פול באותה הופעה רענן וחיוני מתמיד, ונתן ביצועים כמו שרק הוא יודע, לשירים I Saw Her Standing There, Long Tall Sally, ו-Get Back, יחד עם האמנים האחרים שנטלו חלק באירוע.


הנה החזרות של פול ב-19 ביוני 1986 לקראת הופעה Prince's Trust Rock Gala וההופעה עצמה ב-20 ביוני 1986:

כעבור שנה, הוזמנו ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר להופיע באירוע Prince's Trust Rock Gala, כאמנים המרכזיים. האירוע התקיים ב-5 ביוני 1987, ולצדם של ג'ורג' ורינגו הופיעו גם בריאן אדמס, בן אי. קינג, ריי קופר, ג'ף לין, פיל קולינס ואריק קלפטון. ג'ורג' פתח את הופעתו עם While My Guitar Gently Weeps, יחד עם אריק קלפטון, כשביצועיהם מזכירים את הופעתם המשותפת ב-Concert For Bangladesh מאוגוסט 1971. רינגו, שגם בהופעה זו לא נראה במצב טוב, ישב על תופים עם פיל קולינס, כשריי קופר ניגן בכלי ההקשה, מארק קינג בגיטרת הבס ואלטון ג'ון בפסנתר. בהמשך ביצע ג'ורג' את Here Comes The Sun עם ג'ף לין. ההופעה נסגרה עם רינגו, שיחד עם כל האמנים שהשתתפו באותו ערב, ביצע את With A Little Help From My Friends.


הנה רוב ההופעה Prince's Trust Rock Gala מה-5 ביוני 1987. ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר עולים לבמה בדקה ה-1:03:26 ומיד ג'ורג' מבצע את While My Guitar Gently Weeps. רינגו מבצע את With A Little Help From My Friendsבדקה 1:15:47:


הנה הביצוע של ג'ורג' את Here Comes The Sun:




12 views0 comments
bottom of page