top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

שלושה שירים על פסנתר אחד בסוויטה של מלון פריזאי


ב-14 בינואר 1964 בשעות אחר הצהריים, המריאו ג'ון לנון, פול מקרטני וג'ורג' הריסון משדה התעופה הית'רו שבלונדון אל שדה התעופה לה בורז'ה שבפריז. רינגו שהה אז בליברפול ובגלל מזג האוויר הערפילי הצטרף אליהם רק ביום שלמחרת, בזמן שערכו את הופעת החימום לפני שהם עלו לבמה בקולנוע Cinéma Cyrano שבוורסאי.


בסיבוב ההופעות הזה עשו הביטלס את מה שאף אמן או להקה לא עושים היום: למחרת ההופעה בוורסאי ולמשך 20 ימים הם הופיעו באולם L'Olympia בפריז כאשר בכל יום הופיעו בשתיים עד שלוש הופעות ובכל הופעה ביצעו תשע שירים. תוך כדי, היו צריכים ג'ון ופול לכתוב שירים חדשים עבור הסרט והאלבום A Hard Day's Night. השניים כתבו את השירים לסרט במשך שלושה סשנים של כתיבה כאשר אחד מהם התקיים בין ההופעות במלון שבו שהו, George V Hotel היוקרתי. לשם כך הובא לסוויטה שלהם פסנתר ועליו נולדו שלושת השירים, Can't Buy Me Love, If I Fell ו-I Should Have Known Better.


השיר הראשון שנכתב על הפסנתר בסוויטה של המלון הפריזאי היה Can't Buy Me Love. פול חיפש מקור להשראה לכתיבת השיר הזה, כמו שעשה פעמים רבות, במוזיקה מהעבר. על השיר הזה הוא אמר:

זהו הניסיון שלי לכתוב על נושא שהיה מקובל במוזיקת בלוז. הרעיון היה לכתוב שיר שאומר שהדברים החומריים הם חשובים מאד אבל הם לא יקנו לך את מה שאתה באמת רוצה. כאשר מאוחר יותר עשתה אלה פיצ'רלד גרסת כיסוי משלה לשיר Can't Buy Me Love, זה היה עבורי כבוד גדול מאד


השיר הזה היה השיר הראשון שבוצע רק ע"י אחד מחברי הביטלס, במקרה הזה פול, בלי שיתר חברי הלהקה שרו את ההרמוניה שהמאפיינת רבים משיריהם באותה תקופה.


הנה השיר Can't Buy Me Love בביצוע הביטלס:

הנה השיר Can't Buy Me Love בביצוע אלה פיצ'רלד:

השיר השני שנולד על הפסנתר בסוויטה של המלון הפריזאי היה בלדה שכתב ג'ון בשם If I Fell. על כך הוא סיפר:

זה הניסיון הראשון שלי לכתוב בלדה ראויה. זה היה קדימון לשיר In My Life. יש לו את אותו רצף אקורדים רה וסי מיינור ומי מיינור. בנוסף, זה גם שיר חצי אוטוביוגרפי, אבל לא במודע. זה מראה שכתבתי בלדות סנטימנטליות ושירי אהבה מטופשים כבר אז


פול אמר על השיר:

אנשים נוטים לשכוח שג'ון כתב מספר בלדות ממש טובות. אנשים נוטים לראות בו איש מריר ותוקפני, אבל היה לו צד מאוד חם שהוא לא אהב להציג מחשש שזה יהפוך אותו לפגיע. כתבנו ביחד את השיר If I Fell אבל רוב השיר הוא של ג'ון ולכן הוא זה ששר אותו. היו בבלדה הזו הרמוניות מאד טובות


הנה השיר If I Fell:

השיר השלישי שנולד על הפסנתר בסוויטה של המלון הפריזאי היה I Should Have Known Better. זהו שיר שכנראה ג'ון לא היה מאד מרוצה ממנו ועל כך סיפר: זהו שיר שבעצם לא אומר כלום


הלחן של השיר הזה משלב בין מוזיקת פופ לבין פולק רוק בנוסח בוב דילן והמפוחית ​​שלו. זהו שיר שמלווה את אחת הסצנות היפות של הסרט, שבה חברי הלהקה משחקים קלפים ברכבת בזמן שמי שתהיה בת זוגו של ג'ורג' הריסון, פטי בויד, צופה בהם.


הנה השיר I Should Have Known Better:

הסשנים לכתיבת השירים הללו על הפסנתר בסוויטה שבמלון הפריזאי הם השתקפות של מה שהפך את להקת הביטלס ללהקה ענקית כל כך. תוך כדי סדרת ההופעות האינטנסיביות בפריז, הצליחה הלהקה, ויותר ספציפית ג'ון ופול, למצוא את האנרגיה והיצירתיות לכתיבת שלושה מהשירים האהובים ביותר שבקאנון המוקדם של הביטלס.

65 views0 comments
bottom of page