top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

שיר הדיכאון של פול מקרטני – I'm Down


המגזין רולינג סטון דירג את הביצוע של ג'ון לנון לשיר Twist and Shout שבאלבום Please Please Me כביצוע הווקאלי הטוב ביותר בהיסטוריה של הרוק (מאז הביצוע עבר למקום השלישי הלא פחות מכובד, אחרי Bohemian Rhapsody של קווין ו-Great Gig in the Sky של הפינק פלויד). השיר I'm Down איפשר לפול מקרטני להוכיח שיכולותיו הווקאליות בתחום הרוק לא פחות טובות מאלה של ג'ון.

השיר I'm Down הולחן בהשראת הסגנון של ליטל ריצ'רד, אותו פול העריץ ואת שירתו הצווחנית חיקה במספר שירים. פול סיפר בספרו Many Years from Now:

נהגתי לבצע את השירים של ליטל ריצ'ארד וחשבתי שהגיע הזמן שאבצע שיר שלי באותו סגנון אז כתבתי את I'm Down. שירי רוק'נ'רול כאלה שאין בהם כמעט מלודיה הרבה יותר קשים לכתיבה מבלדות ואני ממש גאה בעצמי שהצלחתי לכתוב את השיר הזה. אני יכול לשיר בסגנון הפרוע, הצרוד וצווחני של ליטל ריצ'רד. זה מעין חוויה חוץ גופית. אתה חייב לצאת מעצמך כדי לשיר ככה. זה טריק קטן ומהנה וכשאתה מוצא אותו, זה מאוד מעניין.


עם זאת, לצד הלחן, המילים של השיר הזה מביעות זעם ואכזבה של גבר כלפי בת זוגו, דבר שיותר ממרמז שהוא מבוסס על העליות ובעיקר על המורדות שהיו במערכת היחסים שלו עם בת זוגו, ג'יין אשר. זאת, לצד שירים אחרים כמו We Can Work It Out, You Won't See Me או Things We Said Today.


עד לאותו רגע, השיר שסגר את ההופעות של הביטלס היה Long Tall Sally של ליטל ביצ'רד בביצוע של פול אבל מאז שנת 1965 הוא הוחלף ע"י I'm Down. זכור לטובה הביצוע של השיר הזה מה-15 באוגוסט 1965 בהופעה ההיסטורית באצטדיון Shea Stadium מול קהל של 55,000 מעריצים. אז הסתער פול על השיר I'm Down לצד ג'ון שהיה לגמרי משוחרר כשהוא על הקלידים. ג'ון אמר מאוחר יותר:

שמתי את הרגל על המקלדת וג'ורג' לא יכול היה להפסיק לצחוק. פשוט עשיתי את הקטע של ג'רי לי לואיס


השיר I'm Down הוקלט באולפני EMI ב-14 ביוני 1965, יחד עם שני שירים אחרים של פול, I've Just Seen a Face ו-Yesterday, הכל כך שונים ממנו. באפן מפתיע הוחלט לא לכלול את השיר I'm Down באלבום Help! שהוקלט באותם הימים אלא להוציא אותו כצד ב' של הסינגל Help!.


הנה סרטון יוצא דופן של השיר I'm Down המשלב ביצועים של חמש הופעות שונות של הביטלס, ההופעה הטלוויזיונית Blackpool Night Out בבלקפול ב-1/8/65, הופעה בתכנית The Ed Sullivan Show בניו יורק ב-14/8/65, באצטדיון Shea Stadium בניו יורק ב-15/8/65, ב-Nippon Budokan בטוקיו ב-30/6/66 וב-Circus Krone Bau במינכן ב-24/6/66:


24 views0 comments
bottom of page