top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

רינגו היה זה שמנע מהדברים לצאת משליטה - ?How Do You Sleep

בשנת 1971 שררה תחושה כבדה של טינה בין ג'ון לנון, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר לבין פול מקרטני, שתבע אותם בבית המשפט, במטרה לפרק את השותפות העסקית The Beatles Ltd, שכן הוא הרגיש שזו כובלת את קריירת הסולו שלו. עיקר האיבה הייתה בציר שבין ג'ון לפול, והשניים התעמתו, לא רק בבית המשפט ובתקשורת, אלא גם באמצעות השירים שלהם. פול ירה את יריית הפתיחה עם השיר Too Many People, שנכלל באלבום Ram ממאי 1971.


הנה השיר Too Many People:


ג'ון לא נשאר חייב, וכאשר עבד על האלבום Imagine, שיצא בספטמבר 1971, הוא הקליט שיר ארסי במיוחד בשם ?How Do You Sleep. בשיר הזה התייחס ג'ון לפול כאל מי שהיצירתיות שלו מתה לפני שנים, המוזיקה שלו היא מוזיקת מעליות ועוד כאלה מכות מתחת לחגורה. עם זאת, כנראה שאלמלא התערבותו של רינגו סטאר, היה השיר ?How Do You Sleep נושא מילים עוד יותר קשות ופוגעות.


מתוך הקלטת השיר How Do You Sleep:


פליקס דניס, חבר של ג'ון והמוציא לאור של המגזין Oz, נכח בפגישה שבה הלך ג'ון ושכתב את מילות השיר ?How Do You Sleep. באותה פגישה הגיע גם רינגו שלא נטל חלק בהקלטת השיר, וכן יוקו, וחברות המוזיקאים שהשתתפה בהקלטה, וביניהם ג'ורג', קלאוס פורמן, ניקי הופקינס, ואלן ווייט. כך סיפר דניס בספר Many Years From Now משנת 1997:

זה היה ילדותי לגמרי. תודה לאל שהרבה מהמילים שג'ון כתב לא נכנסו לשיר בסופו של דבר, כי זה היה פוגעני ברמה האישית. כולם התנהגו כמו חבורה של תלמידי בית ספר שמספרים בדיחות גסות. רינגו התחיל להתנגד כאשר ג'ון ויוקו התחילו להגזים במילות השיר שכוונו כנגד פול. אני זוכר שרינגו התרגז יותר ויותר מכך. בשלב מסוים הוא אפילו פנה לג'ון ואמר לו "זה מספיק, ג'ון!"


לפי דניס, מנע רינגו מהדברים לצאת משליטה ושכנע את ג'ון להשמיט מספר שורות קשות במיוחד. למשל, כאשר כתב ג'ון את השורות:

The only thing you done was yesterday

You probably pinched that bitch anyway

רינגו כעס ממש ואז ג'ון שינה אותן ל-:

The only thing you done was yesterday

And since you're gone you're just another day


שורה אחרת שכתב ג'ון הייתה:

Ah. how do you sleep, you cunt?

אלא שהמחאה של רינגו גרם לה להשתנות בצורה המוכרת:

Ah, how do you sleep at night


דניס אמר שלא ברור האם המוזיקאים האחרים שהיו במקום, כולל ג'ורג', היו ממתנים את ג'ון אבל נראה שאלמלא רינגו, השיר ?How Do You Sleep, היה יוצא בצורה הרבה יותר גרועה.


58 views0 comments
bottom of page