top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

ציירי להם שפם

ישנה טענה מקובלת, לפיה אחרי שעבר תאונת דרכים, ממנה יצא עם שן קדמית שבורה וצלקת מכוערת בשפה העליונה, החליט פול מקרטני לגדל שפם שיסתיר אותם. כאשר נפגשו ארבעת חברי הביטלס לצורך הקלטת האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, אהבו ג'ון, ג'ורג' ורינגו את המראה החדש של פול והחליטו לגדל גם הם שפמים, וכך התגלו לציבור כשהאלבום יצא.


קשה לדעת האם הטענה הזו נכונה או לא, משום שמדובר בתחושות של חברי הביטלס, עליהם רק הם יכלו לדעת. האם תחושת אי נוחות של פול ממראה הפציעה שלו, היא זו שהובילה אותו לגדל שפם? האם התחושות של ג'ון, ג'ורג' ורינגו למראהו החדש של פול הם אלה שהובילו אותם לאמץ לעצמם שפמים כמוהו? מה שנותר הוא לעקוב אח ההתרחשויות כפי שדוחחו או כפי שצולמו.


בלילה של ה-16 בדצמבר 1965, בזמן שהיה בביקור בליברפול, רכב פול על אופנוע טוסטוס, יחד עם חברו, טרה בראון, כאשר לפתע איבד שליטה ומצא את עצמו מרוח על המדרכה. על כך סיפר פול בספר Anthology משנת 2000:

רכבנו על טוסטוסים וטרה בראון ישב מאחוריי. זה היה ליל ירח מלא. הסתכלתי על הירח המדהים ואז הסתכלתי על הכביש וזה כבר היה מאוחר מדי ואני חשבתי לעצמי "הפרצוף שלי הולך להימרח על המדרכה" ואז בום!


מעוצמת הפגיעה חתך פול את שפתו העליונה עם אחת השיניים הקדמיות, אשר גם נשברה באחת הפינות. שלו חבר של פול שהיה רופא נגש לעזרתו של פול ותפר את הפצע שלו ללא הרדמה, ואפילו נאלץ לחזור על כך פעמיים, שכן במהלך הניסיון הראשון יצא החוט מהמחט. מכאן, שפול יצא מהאירוע עם צלקת מכוערת על שפתו העליונה ושן קדמית שבורה.


ב-20 במאי 1966, חמישה חודשים לאחר התאונה, צולמו הקליפים לשירים Paperback Writer ו-Rain, ובהם נראה פול נטול שפם, כשהשן השבורה והשפה המצולקת נראות היטב לעין המצלמה.


ב-29 באוגוסט 1966, שמונה חודשים לאחר התאונה, הופיעו הביטלס בפעם האחרונה מול קהל של רוכשי כרטיסים, בקלנדסטיק פארק שבסן פרנסיסקו. בתמונות מההופעה אפשר לראות שפול עדיין בלי שפם, וכך בתמונות של כל ההופעות שהיו קודם לכן, בשנת 1966, בגרמניה, בפיליפינים, ביפן ובארה"ב.


אחרי ההופעה של הביטלס בקנדלסטיק פארק, לקחו הארבעה פסק זמן ופנו לעיסוקים משל עצמם. ג'ון לנון נסע, בחודש ספטמבר, לאלמריה שבספרד כדי להשתתף בצילומי הסרט How I Won The War; פול השתתף, בחודשים נובמבר ודצמבר, בכתיבה, הקלטה והפקת פס הקול של הסרט The Family Way; ג'ורג' הריסון נסע, עם פטי, להודו כדי ללמוד סיטאר אצל ראווי שנקר, ללמוד יוגה ולהכיר את התרבות ההודית; ורינגו סטאר לא עסק בשום פרויקט מיוחד.


ב-13 בספטמבר 1966, תשעה חודשים לאחר התאונה, השתתפו פול ורינגו בטקס הענקת פרסי Melody Maker Pop Poll שנערך במסעדת Post Office Tower Restaurant, שבלונדון. בצילום מאותו יום, נראה פול, לצד רינגו ושני הזוכים, הזמר טום ג'ונס והזמרת דאסטי ספרינגפילד, כשפניו מגולחות.


ב-28 באוקטובר 1966, עשרה חודשים לאחר התאונה, צולמה התמונה הראשונה המוכרת, שבה מציג פול שפם. בתמונה הזו, ניתן עדיין לראות, מתחת לשפם הצעיר, את שפתו העליונה המצולקת של פול.


הרצף הכרונולוגי הזה מעלה סימני שאלה לגבי הטענה בדבר תחושות אי הנוחות של פול לגבי מראהו, אשר הובילו להחלטתו לגדל שפם, שכן עברו כעשרה חודשים מהתאונה, אשר במהלכם הופיע אינספור פעמים בציבור ואפילו בקליפ לשירים Paperback Writer ו-Rain.


בספטמבר 1966 בילה ג'ורג' ופטי הריסון בהודו, ותמונות שצולמו במהלך הביקור, מציגות את ג'ורג' כששפם צעיר מעטר את פניו. לא ברור מתי החליט ג'ורג' לגדל שפם אבל הביור בהודו נערך חודש לפני התמונה הראשונה של פול עם שפם, וכשלושה חודשים לפני הצילומים הראשונים של ארבעת חברי הביטלס עם שפמים, עליהם נדבר בהמשך.


ב-16 בספטמבר 1966 נפגשו בפריז, פול, ג'ון, בריאן אפשטיין וניל אספינל, שם בילו את סוף השבוע. אין צילומים מאותם ימים ולכן לא ידוע האם ראה ג'ון את פול עם שפם כבר אז, או עדיין לא.


בצילום מה-21 באוקטובר 1966, נראים ג'ון ורינגו, שהגיע לאלמריה כדי לבקר את ג'ון על סט צילומי הסרט How I Won The War, נטולי שפמים. בחודשים ספטמבר ואוקטובר 1966, השתתף ג'ון בצילומי הסרט How I Won The War, שנערכו באלמריה, ורינגו נסע אליו כדי לבקר אותו.


בתמונות מה-2 בנובמבר 1966, היום שבו שבו ג'ון וסינת'יה מספרד, נראה ג'ון, לצדה של סינת'יה, בשדה התעופה הית'רו, כשהוא ללא שפם.


בין ה-12 ל-18 בספטמבר בילו פול, ג'יין אשר ומל אוונס חופשה בקניה, במהלכה הגה פול את רעיון האלבום הבא, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, בהשראת מלחיה ופלפליה (salt and pepper). בצילומים מהחופשה הזו אפשר לראות את פול עם שפם.


בצילומים מה-20 בדצמבר 1966, נראים ארבעת חברי הביטלס, לראשונה, מעוטרים בשפמים, כשהם בכניסה לאולפני EMI, בזמן הקלטת השיר Strawberry Fields Forever.


המסקנה מרצף האירועים הזה הוא , ראשית, שפול לא היווה השראה לשפם שגידל ג'ורג', אשר נראה בצילומים מהודו, לפני שפול אימץ את אפנת השפם. לא ברור האם פול היווה השראה לשפמים של ג'ון ורינגו, אבל סביר להניח שהשפמים של הארבעה נבע מהרצון לבדל את עצמם ממראה הביטלס הישן, עם תספורות ה-moptops והפנים המגולחות, ההבדלה הזו הייתה חלק מהקונספט שבאלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, והרצון מקבל ביטוי כשלצד חברי הביטלס, עם המראה החדש, כולל השפמים, מוצגים בעטיפת האלבום, לצד דמויותיהם מהשנים הראשונות. אפילו דאגו חברי הביטלס, כי רוכשי האלבום יקבלו, בין היתר, שפם מקרטון שמייצג את המראה של סמל פפר. צילומים מהאותם הימים, מוכיחים שגם ניל אספינל ומל אוונס, גידלו שפם וסביר להניח שהם הלכו בעקבות הבוסים שלהם.


הקלטות האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band הסתיימו ב-21 באפריל 1967, וב-19 במאי, נערכה מסיבה לרגל הוצאתו, בביתו של בריאן אפשטיין. תמונות מאותו יום מראות שכל חברי הביטלס עדיין מציגים שפמים, למעט...פול מקרטני, הנראה מגולח למשעי. לא ברור מה הייתה הסיבה שמיהר פול להוריד את שפמו.


במהלך חודש יוני 1967, אחרי שהאלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band יצא, גילח גם ג'ון את שפמו. בתמונה של יום הצילומים של השיר All You Need Is Love, במסגרת המשדר הלווייני הראשון, Our World, נראים ג'ון ופול מגולחים, ואילו ג'ורג' ורינגו עדיין עם שפם.


13 views0 comments
bottom of page