top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

פתרון התעלומה על ג'ורג'יה החומה והמתוקה - Sweet Georgia Brown

האם פעם שאלתם את עצמכם איך זה יתכן שבשיר Sweet Georgia Brown, שהקליט טוני שרידן עם להקת The Beat Brothers (הביטלס) במאי 1962, ישנו פזמון המדבר על השיער ומועדון המעריצים של...הביטלס? הרי השיר Sweet Georgia Brown נכתב בשנת 1925, הרבה לפני שחברי הביטלס נולדו, וכשהשיר הוקלט, במאי 1962, הביטלס עדיין חלמו להיות מפורסמים ולהצליח מחוץ לליברפול והמבורג. ולא רק זה, לצורך הקלטת השיר הם לא קיבלו קרדיט בתור הביטלס אלא The Beat Brothers.


הנה הפזמון המדובר:

In Liverpool she even dared

To criticize The Beatles hair

With their whole fan club standing there

Ah, meet Sweet Georgia Brown

בליברפול היא אפילו העזה

לבקר את שיער הביטלס

כשכל מועדון המעריצים שלהם עומד שם

אה, תפגשו את ג'ורג'יה בראון המתוקה


הנה פתרון התעלומה:


בין ה-22 ל-24 ביוני 1961, הקליטו הביטלס עם טוני שרידן שורה של שירים בהפקתו של ברט קמפפרט מחברת Polydor הגרמנית. כאשר בריאן אפשטיין הפך למנהל של הביטלס, כחצי שנה מאוחר יותר, בינואר 1962, הוא התחיל לעבוד על משימתו הראשונה והחשובה: להשיג להם חוזה הקלטות בחברת תקליטים בלונדון. אלא שאז גילה אפשטיין שהביטלס עדיין חתומים על חוזה הקלטות עם חברת Polydor דבר שמנע מהם לחתום על חוזה הקלטות עם כל חברה אחרת. על כן, פתח בריאן בסדרת דיונים עם ברט קמפפרט, שבסופם הסכים לשחרר את הביטלס מהחוזה ובתנאי שהם יקליטו עבור Polydor שני שירים נוספים יחד עם שרידן. כך, ב-24 במאי 1962 הקליטו הביטלס, עדיין בתור The Beat Brothers, שני שירים עם שרידן: Swanee River ו-Sweet Georgia Brown. ההקלטות נערכו באולפני Studio Rahlstedt בהמבורג, והשתתף בהן גם הפסנתרן רוי יאנג, שניגן עם הביטלס במועדון Star Club באותה תקופה. שרידן לא נכח באולפן באותו יום, וכעבור כשבועיים, ב-7 ביוני 1962, הוא הגיע לבדו והקליט את השירה בשני השירים הללו.


הנה ההקלטה של הביטלס של השיר Sweet Georgia Brown, מה-24 במאי 1962, ללא קולו טוני שרידן :


הנה ההקלטה של הביטלס של השיר Sweet Georgia Brown, ב-7 ביוני 1962, בתוספת קולו של טוני שרידן


חשוב לציין, שלא ברור מדוע נבחרו דווקא שני השירים Swanee River ו-Sweet Georgia Brown, שכן הם כבר הוקלטו על-ידם בשנת 1961, ואף נכללו באלבום My Bonnie שיצא בינואר 1962.


בסופו של דבר, ההקלטה המחודשת של השיר Swanee River אבדה ולא נמצאה עד היום, ואילו ההקלטה המחודשת של השיר Sweet Georgia Brown נכללה ב-EP בשם Ya Ya שיצא בגרמניה באוקטובר 1962. מעניין לציין, שב-EP הזה ניתן קרדיט לפול מקרטני על עיבוד השיר. בנוסף לשיר Sweet Georgia Brown נכללו ב-EP גם השירים Ya Ya ו-Skinny Minny שהוקלטו במקור בשנת 1961 (Skinny Minny נכלל באלבום My Bonnie).


ב-3 בינואר 1964, כאשר הביטלס כבר היו הלהקה המצליחה ביותר בבריטניה ובאירופה כולה, וזמן קצר לפני שהגיעו בפעם הראשונה לארצות הברית, החליטה חברת Polydor לנצל את ההקלטות של הביטלס עם טוני שרידן שהיו בידיה. אבל זה לא היה מספיק עבור Polydor שרצתה משהו יותר אקטואלי. לשם כך, התבקש שרידן להקליט שוב את קולו בשיר Sweet Georgia Brown בנוסח חדש של מילות השיר. על כן, הקליט שרידן, על גבי ההקלטה של הביטלס, מה-24 במאי 1962, את מנגינת השיר כאשר במקום השורות הבאות:

Fellas that she can't get

Are fellas she can't get

Georgia claimed her,

Georgia named her

Sweet Georgia Brown

חבר'ה שהיא לא יכולה להשיג

הם חבר'ה שהיא לא יכולה להשיג

ג'ורג'יה טענה, ג'ורג'יה כינתה

ג'ורג'יה בראון המתוקה


...שר שרידן את השורות הבאות:

In Liverpool she even dared

To criticize The Beatles hair

With their whole fan club standing there

Ah, meet Sweet Georgia Brown

בליברפול היא אפילו העזה

לבקר את שיער הביטלס

כשכל מועדון המעריצים שלהם עומד שם

אה, תפגשו את ג'ורג'יה בראון המתוקה


בהקלטה אפשר גם לשמוע את שרידן כאילו הוא מדבר עם חברי הביטלס, כאילו הם נוכחים יחד איתו באולפן, תוך שהוא מתייחס לפסנתר של פול, למרות שבהקלטה מי שניגן בפסנתר היה רוי יאנג. הגרסה הזו של השיר Sweet Georgia Brown יצאה באפריל 1964, באלבום The Beatles' First.


הנה הגרסה של השיר Sweet Georgia Brown, מה-3 בינואר 1964 (הקשיבו לפזמון המחודש, בין הדקה 0:32 לדקה 0:42):


הנה שוב הגרסה של השיר Sweet Georgia Brown, מה-7 ביוני 1962 (הקשיבו לפזמון, בין הדקה 0:32 לדקה 0:42):


ביולי 1964 הוציאה חברת ATCO האמריקאית את הגרסה של השיר Sweet Georgia Brown מה-3 בינואר 1964, אך בתוספת של תופים וגיטרה שנעשו ע"י מתופף וגיטריסט אולפן.


18 views0 comments
bottom of page