top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

פול נזכר בג'ורג' מאוחר מדי

השיר Don’t Ever Change, שנכתב ע"י ג'רי גופין והולחן ע"י הזמרת קרול קינג, היה אחד הסינגלים המצליחים ביותר של להקת The Crickets של באדי הולי. הסינגל Don’t Ever Change יצא בשנת 1961, לאחר מותו של הולי בהתרסקות מטוס בפברואר 1959, והגיע למספר חמש במצעד הפזמונים הבריטי.


הנה Don’t Ever Change בביצוע להקת The Crickets:


השיר Don’t Ever Change היה מוכר לג'ון לנון, פול מקרטני וג'ורג' הריסון והם ביצעו אותו בהופעותיהם. אחרי הכל, שלושתם היו מעריציו של באדי הולי, מי שהייתה לו השפעה גדולה מאד על הביטלס, והמחיש להם שבעזרת אקורדים פשוטים אפשר להלחין מנגינות טובות, ומעל הכל, הוא זה שגרם להם להבין שביכולתם להלחין את השירים שלהם ולא להגביל את עצמם לביצוע גרסאות כיסוי לשירים של אחרים.


הביטלס מעולם לא הקליטו את השיר Don’t Ever Change אך מאחר וביצעו אותו עבור ה-BBC, יש לנו אפשרות לשמוע אותם מבצעים אותו באלבום Live At The BBC משנת 1994. האלבום הזה כולל ביצוע של השיר, שהקליטו הביטלס ושודר ב-27 באוגוסט 1963, במסגרת תכנית הרדיו Pop Go The Beatles. הגרסה הזו היא ההזדמנות היחידה שיש לנו לשמוע דואט קולי של פול וג'ורג', וליהנות מההרמוניה הקולית היפה של השניים ביחד. ברפרטואר של הביטלס יש הרבה מאד דוגמאות לשירים שבהם שר פול בדואט עם ג'ון, או כקול שני לג'ורג' אבל הדוגמה הזו מעוררת את השאלה המתבקשת: למה לא מצאו הביטלס לנכון לחזור על השילוב היפה הזה של קולותיהם של פול וג'ורג' בשירים אחרים?


הנה Don’t Ever Change בביצוע הביטלס:


הביטלס הקליטו עבור האלבום With The Beatles משנת 1963, את השיר You Really Got A Hold On שכתב וביצע סמוקי רובינסון עם להקת The Miracles בשנת 1952. גם השיר הזה מהווה הזדמנות חד פעמית לשמוע דואט קולי יפה, והפעם של ג'ון עם ג'ורג'. גרסה זו, כמו הגרסה של הביטלס לשיר Don’t Ever Change, מעוררת את השאלה מדוע לא שילבו ג'ון ופול בשיריהם עוד דואטים עם ג'ורג'.


הנה You Really Got A Hold On של הביטלס:


הנה You Really Got A Hold On של סמוקי רובינסון ולהקת The Miracles:


לפי הביצועם של Don’t Ever Change ושל You Really Got A Hold On, נראה שאילו היו ג'ון ופול מקליטים שירים נוספים בדואטים עם ג'ורג', יכולנו להרוויח הרמוניות יפות כמו אלה.


גם בתחום הלחנת שירים, לא נהגו ג'ון ופול לשתף את ג'ורג'. השיר היחיד שהולחן ע"י ג'ורג' יחד עם אחד מהם הוא In Spite of All the Danger של פול וג'ורג'. גם במקרה החד פעמי הזה, תרומתו של ג'ורג' הייתה קטע סולו הגיטרה.


הנה ביצוע של In Spite of All the Danger ע"י הקווארימן משנת 1958:


סביר להניח שיכולות ההלחנה של ג'ורג' בשנת 1958 היו מוגבלות מאד, וכך עד לשנת 1965, כאשר התחיל להלחין שירים יפהיפים כמו I Need You, ומאוחר יותר שירים אלמותיים כמו While My Guitar Gently Weeps, Something ו-Here Comes The Sun. על כן, גם כאן יש מקום לשער שאילו היו ג'ון ופול מלחינים, כל אחד לחוד, יחד עם ג'ורג' כאשר יכולת ההלחנה השתפרה עד כדי כך, יכול היה קטלוג השירים של הביטלס להיות הרבה יותר עשיר ומגוון, אפילו ממה שהוא עכשיו.


שנים רבות לאחר הפירוק של הביטלס אמר פול, במסגרת ריאיון שקיים, כי היה רוצה להלחין שירים עם ג'ורג'. כאשר נשאל ג'ורג' לתגובתו לאמירה הזו של פול, הוא השיב ללא היסוס:

הוא נזכר מאוחר מדי


9 views0 comments
bottom of page