top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

פול והנסיך

בשנת 1985, כשעבד על היצירה הקלאסית שלו, Liverpool Oratorio, לקראת ציון 150 שנה להקמת האגודה Royal Liverpool Philharmonic Society, החליט פול, ששהה בליברפול, לבקר בבית הספר Liverpool Institute High School for Boys, שבו למד בין השנים 1953 ל-1958. פול נדהם לגלות שבית הספר נסגר בדיוק באותה שנה, ושהבניין שבו פעל עמד ריק ונטוש. פול החליט להציל את הבניין למען מטרה שתיטיב לדור הצעיר בעיר. פול היה עדיין תחת הרושם הכבד שהותירו המהומות שפרצו בליברפול בשנת 1981, הידועות בתור "מהומות טוסקטת'", על שם שכונת העוני שבה גדל רינגו סטאר, על רקע המתיחות בין המשטרה המקומית לקהילה השחורה, שמתגוררת בטוקסטת', ושטענה לשיטור יתר נגדה.


פול סיפר על כוונתו לג'ורג' מרטין שנזכר שבאותה עת, חיפש מרק פית'רסטון וויטי, יזם ומחנך בריטי ומי שייסד בשנת 1991 את בית הספר לאמנויות הבמה של לונדון, BRIT School, מקום באנגליה, שבו יוכל להקים בית ספר נוסף. כשהקים וויטי את בית הספר BRIT School, הוא לקח השראה מהסרט Fame של אלן פרקר משנת 1980, המביא את סיפורו של בית הספר לאמנויות הבמה High School of Performing Arts בני יורק, שהתפיסה החינוכית, שלו היא כי אמני הבמה חייבים להיות בקיאים בכל שלוש האמנויות: משחק, מחול ומוזיקה.


הנה שיר הנושא מתוך הסרט Fame:


ג'ורג' מרטין החליט להפגיש בין פול לוויטי כדי שיבחנו את האפשרות לשלב ידיים, ולהקים את בית הספר לאמנויות בין כותלי הבניין של בית הספר לשעבר שבו למד פול, בליברפול. השותפות שנוצרה בין השניים הובילה להקמת בית הספר בית הספר Performing Arts Liverpool Institute for Performing Arts, או בקיצור LIPA, וב-7 ביוני 1996 נערך טקס החנוכה בנוכחות המלכה.


הנה סרטון שמציג את LIPA:


כחלק מחובותיו כפטרון הראשי השל LIPA, ניצל פול את קשריו בתעשיית המוזיקה ושלח מכתבים למספר מוזיקאים מובילים בבקשה לסייע במימון 20 מיליון הפאונד שנדרשו להקמת LIPA. אחד המכתבים הללו נשלח לזמר פרינס. במאי 2016 נחשף המכתב כשנמכר במכירה פומבית ע"י RR Auction מבוסטון, ארה"ב, תמורת 14,822 דולר.


הנה תוכן המכתב בן שני העמודים שכתב פול לפרינס בכתב ידו ומפתיע לגלות עד כמה מרגיש פול לא נעים לפנות אליו ולבקש ממנו לתרום כסף לטובת בית הספר. אחד הדברים המקסימים במכתב הוא עד כמה מרגיש פול אי נוחות לבקש מפרינס כסף:


===========================================================


פול מקארטני

כיכר סוהו 1,

לונדון W.1.

אנגליה


בן אדם נסיכי (Princely person) יקר,


שלום! אני יודע כמה מטריד לקבל כל הזמן מכתבים שמבקשים טובה כזו או אחרת, ולכן לא היה לי קל לקבל את תפקיד הפטרון הראשי של בית הספר לאמנויות הבמה, LIPA, שנמצא בשלבי הקמה בעיר הולדתי, ליברפול.


אבל, ניחשת נכון, הסכמתי לקחת על עצמי את התפקיד, ולכן אני כותב לכל מני חברים ואנשים הטובים כדי לנסות ולעניין אותם בפרויקט הזה.


הסיפור התחיל ממש אחרי המהומות בעיר בליברפול שהתרחשו לפני מספר שנים . אז חבר שלי אמר לי שמה שהעיר צריכה זה בית ספר כמו זה שבסרט Fame.


אהבתי את הרעיון כי בית הספר ישמש מוקד חיובי לילדים המקומיים ומחו"ל, אבל מאוחר יותר, כשחזרתי לבניין של בית הספר הישן שלי, שהיה לפני הריסה, חשבתי על הקמת מרכז לאמנויות הבמה במקום, דבר שיציל את הבניין שנבנה בשנת 1825.


אז...(פיו)

עכשיו אנחנו בתוך תהליך ההקמה, כפי שתוכל לראות במידע שאני מצרף למכתב הזה, ועדיין יש הרבה מה לעשות.


עכשיו לחלק הקשה. תרומה ממך תהווה דחיפה נהדרת לפרויקט הזה, ואני יודע שמעורבות שלך בפרויקט בכל דרך שהיא, תרגש את כל הנוגעים בדבר.


אני מקווה שלא הפריע לך שכתבתי לך את המכתב הזה, עבר כל כך הרבה זמן מאז שכתבתי מכתבים שאני מרגיש שבעצמי שחזרתי לבית הספר.


בכל מקרה, באחד הימים אתה חייב לבוא לבית הספר שלנו ללמד משהו ממה שאתה יודע.


מי יודע, זה עשוי להיות משהו מיוחד עבור אלפי התלמידים שילמדו כאן.


תודה שהקדשת לי זמן.


ברכות ואהבה

פול (מקרטני)


(כאן צייר פול פרצוף מחייך)


===========================================================


לא ידוע האם נעתר פרינס לבקשתו של פול, אך מאחר והוא היה ידוע בתרומותיו למטרות צדקה, אי אפשר להוציא זאת מכלל אפשרות.


ב-5 במאי 2016 הופיע פול בעיר מיניאפוליס, מינסוטה, עיר הולדתו של פרינס, שנפטר חודש קודם, בגיל 57, ביצע כמחווה לזכרו את שירו Let's Go Crazy בהמשך לביצוע השיר Hi, Hi, Hi:


4 views0 comments
bottom of page