top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

פול והגרעין האירני پل و هسته ایران

הרבה לפני המהפיכה האיסלאמית באיראן, כשהשאח מוחמד רזא פהלווי שלט במדינה ביד רמה, נפגשו חברי הביטלס, ב-22 בפברואר 1965, בשדה התעופה נסאו שבאיי הבאהמה, עם גרושתו, המלכה סוראיה אספנדארי באחטיארי. כידוע, שלטונו של השאח הסתיים בשנת 1979 עם המהפיכה שהוביל רוחאללה ח'ומייני. חברי הביטלס נחתו באיי הבאהמה כדי לצלם מספר סצנות עבור הסרט !Help, ומאחר ובמקרה הייתה שם בחופשה המלכה האירנית לשעבר וזו ביקשה לפגוש את חברי הביטלס.


אבל יותר מעניין הוא הביקור של פול באיראן.


ב-26 במרץ 1968 עזב פול מקרטני ובת זוגו ג'יין אשר את רישיקש, לאחר ששהו בו, יחד עם יתר חברי הביטלס, מאז ה-20 בפברואר. בדרכם ללונדון, עצרו השניים לביקור של יומיים בטהראן, ובביקור הזה הביע פול את רצונו לפגוש מוזיקאי מקומי בעל השפעה. באותה תקופה, היו לחברי הביטלס, ובעיקר לג'ורג', סקרנות גדולה כלפי המוזיקה מהמזרח. בעקבות בקשתו, נפגש פול עם הזמר האירנית-ארמנית ויגן טרטריאן, שהיה חלוץ מוזיקת הפופ בארצו, דבר שהעניק לו את הכינוי סולטן הפופ הפרסי.


לויגן הייתה השפעה רבה על המוזיקה האירנית שלפני המהפכה של 1979. סגנון המוזיקה שלו היה חדשני והשפיע על סלילת הדרך לז'אנר חדש של המוזיקה האירנית, שהושפעה מסגנונות מערב אירופה ואמריקה הלטינית. בשנת 1971 היגר ויגן לארה"ב, שם המשיך בקריירה המוזיקלית שלו ומדי פעם חזר לאירן כדי לקיים בה הופעות. עם המהפכה האיסלמית כניסתו לאיראן נאסרה, כמו גם כל סממן של מוזיקה מערבית. ויגן נפטר בקליפורניה בשנת 2003.


הנה Mahtab, השיר הראשון שהלחין ויגן טרטריאן:



5 views0 comments
bottom of page