top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

עם מעט עזרה מג'ו קוקר - With A Little Help From My Friends

ב-26 במאי 1967 יצא לאור האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, ובו השיר With A Little Help From My Friends. זהו שיר שכתבו ג'ון לנון ופול מקרטני במרץ 1967, בתחילה תחת השם הזמני Bad Finger Boogie, ושיועד לביצוע של רינגו סטאר, הפעם תחת הכינוי בילי שירס. פול סיפר:

השיר נכתב ביחד ע"י ג'ון, כשיר עבור רינגו. זו הייתה יצירה קטנה

ג'ון אמר בשנת 1970:

פול בא עם השורה a little help from my friends. הייתה לו גם התחלה של מבנה ואנחנו כתבנו את השיר ביחד חמישים-חמישים על בסיס הרעיון המקורי שלו

בשנת 1980 נתן ג'ון גרסה מעט שונה:

זה שיר של פול עם מעט עזרה ממני. השורות הבאות הן שלי:

What do you see when you turn out the light

I can't tell you, but I know it's mine


הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע הביטלס באלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band משנת 1967:


בשנת 1968 יצא לאור סינגל של הזמר המתחיל ג'ו קוקר, ובו ביצוע שלו לשיר With A Little Help From My Friends ואתו נגנו הגיטריסט ג'ימי פייג' מלהקת לד זפלין, והמתופף בי. ג'יי ווילסון מלהקת פרוקול הרום. השיר הזה נכלל באלבום הבכורה של קוקר בשם With A Little Help From My Friends, שיצא במאי 1969. גרסת הכיסוי הנפלאה של קוקר לשיר הזה טיפסה למקום הראשון במצעד הפזמונים הבריטי בנובמבר 1968. מדובר בגרסה שונה לחלוטין מזו של הביטלס: הקצב הואט, הסגנון הפך למעין שילוב בין ואלס, בלוז וגוספל והשירה של קוקר נתנה לשיר צבע שונה לחלוטין. בעוד שאורך השיר של הביטלס הוא 2:42 דקות, השיר של קוקר כמעט כפול, 5:12 דקות.


הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע ג'ו קוקר מתוך האלבום With A Little Help From My Friends:


הביטלס כל כך התרשמו מגרסתו של קוקר שהם שלחו לו מברק עם תשבחות, ופרסמו מודעה בעיתוני המוזיקה המהללת את הביצוע של קוקר. זהו אחד המקרים הבודדים שבו גרסת כיסוי עולה לעין שיעור על שיר מקורי, ועוד שיר של הביטלס.


ב-17 באוגוסט 1969 עלה ג'ו קוקר, עדיין זמר אלמוני, לבמה של פסטיבל ווסטוק, בדיוק בשעה 14:00. קוקר חתם את הופעתו עם ביצוע בלתי נשכח של השיר With A Little Help From My Friends, שנמשך כמעט 8 דקות, בפני קהל של למעלה מ-400,000 איש. קוקר בן ה-25, הרשים את כולם בשירה המיוחדת שלו, כשהוא לובש חולצה צבועה, הוא ספוג זיעה ומבצע תנועות עוויתיות לאורך כל ההופעה. כאן קבע קוקר את תדמיתו כאמן שנותן את כל כולו על הבמה. מאז הופעתו האלמותית בווסטוק, נחשב קוקר לאחד המבצעים הטובים ביותר.


הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע ג'ו קוקר בפסטיבל ווסטוק בשנת 1969:


הביצוע של קוקר לא היה היחיד, של השיר With A Little Help From My Friends בפסטיבל ווסטוק. הזמר ריצ'י אייוונס, התבקש לפתוח את הפסטיבל, ב-15 באוגוסט 1969 בשעה 17:07, אחרי שחברי הלהקה שתוכננה להופיע ראשונה, Sweetwater, עוכבה ע"י המשטרה על נהיגה במהירות מופרזת במהלך נסיעתם לאתר הפסטיבל. אייוונס סיים את הופעתו, אך עדיין להקת Sweetwater לא הגיעה, ולכן הוא נאלץ להאריך את הופעתו. תול שאייוונס מאלתר על הבמה, החל לנגן ולשיר באפן ספונטני גרסאות משלו לארבעה שירים של הביטלס: Strawberry Fields Forever, Hey Jude ו-With A Little Help From My Friends.


הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע ריצ'י אייוונס בווסטוק בשנת 1969:


השיר With A Little Help From My Friends הגיע למקום הראשון במצעד הפזמונים הבריטי שלוש פעמים: הגרסה של קוקר משנת 1969; הגרסה של ההרכב Wet Wet Wet משנת 1988; הגרסה של הצמד Sam & Mark משנת 2004. בניגוד לקוקר, שני ההרכבים האחרונים ביצעו את השיר בצורה דומה לזו של הביטלס.


הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע Wet Wet Wet משנת 1988:

הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע Sam & Mark משנת 2004:


הביצוע של קוקר היה כל כך אייקוני שהוא קיבל ביטוי גם בשלוש סדרות טלוויזיה:


בפרק של סדרת הטלוויזיה לילדים Sesame Street, ששודר בשנת 1992, הופיעה דמות של כלב קוקר ספניאל, בשם מו קוקר, המבצע שיר בשם With A Little Yelp From My Friends (עם מעט יללה מידידיי). בשיר הזה, הנצמד לגרסתו של קוקר, מיילל מו קוקר לעזרה מידידיו כדי למצוא עצם ולסלק פרעושים מגופו.


הנה השיר With A Little Yelp From My Friends בביצוע מו קוקר בווסטוק בסדרת הטלוויזיה Sesame Street בשנת 1992:


בסדרת הטלוויזיה The Wonder Years, ששודרה בין השנים 1988 ל-1993, הושמע השיר With A Little Help From My Friends בביצוע קוקר בפתיח של כל פרק.


הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע ג'ו קוקר בסדרת הטלוויזיה The Wonder Years בשנים 1988-1993:


בתחילתו של הפרק Sweet Seymour Skinner's Baadasssss Song של סדרת הטלוויזיה המצוירת The Simpsons, ששודר בשנת 1994, הושמע הביצוע של ג'ו קוקר לשיר With A Little Help From My Friends.


הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע ג'ו קוקר בפרק Sweet Seymour Skinner's Baadasssss Song של סדרת הטלוויזיה The Simpsons בשנת 1994:


קוקר ביצע את השיר With A Little Help From My Friends בהופעותיו, ובאירועים מיוחדים:


בין ה-12 ל-14 באוגוסט 1994 נערך במרחק של כ-110 ק"מ מהאתר המקורי, פסטיבל ווסטוק 1994, לציון 25 שנה לפסטיבל המקורי, בפני קהל של כ-550,000 איש. ביום השני של הפסטיבל עלה לבמה ג'ו קוקר וביצע, בין היתר, את גרסתו לשיר With A Little Help From My Friends.


הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע ג'ו קוקר בווסטוק בשנת 1994:


בשנת 2002 ביצע קוקר בארמון באקינגהם, את השיר With A Little Help From My Friends, יחד עם הגיטריסט בריאן מאי מלהקת קווין, והמתופף פיל קולינס מלהקת ג'נסיס, באירוע לציון 50 שנה לכהונתה של המלכה אליזבת' השנייה.


הנה השיר With A Little Help From My Friends בביצוע ג'ו קוקר יחד עם פיל קולינס ובריאן מאי באירוע לציון 50 שנה לכהונתה של המכלה אליזבת' השנייה, בשנת 2002:


כאשר נפטר קוקר, ב-22 בדצמבר 2014, פרסם פול מקרטני הצהרה ובה אמר, בין היתר:

ג'ו היה בחור מקסים ומאד אהבתי אותו ואת השירה שלו. שמחתי במיוחד כשהוא ביצע את גרסתו לשיר With A Little Help From My Friends. זה היה פשוט מעורר השראה, הוא הפך את השיר להמנון נשמה, ואני אסיר לו תודה לנצח על כך.


211 views0 comments
bottom of page