top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

על קירות, גשרים וכדורגל - Walls and Bridges

ב-26 בספטמבר 1974 הוציא ג'ון לנון את האלבום השמיני שלו (והחמישי מאז שהביטלס התפרקו), Walls and Bridges, האלבום המצויין הזה הגיע למקום הראשון בארה"ב ולמקום השישי באנגליה. בעטיפת האלבום המרהיבה (שעוצבה ע"י רוי קוהרה) מוצגים ציורים שצייר ג'ון לנון בילדותו. אחד הציורים צייר ג'ון ביוני 1952, כשהיה בן ה-11 ובו נראים שחקני כדורגל באמצע משחק, כשאחד מהם לובש חולצה עם המספר 9, מספר הקסם של ג'ון לנון.


ב-2009 סופר צ'יליאני בשם נסטור פלורס עבד על כתיבת ספר על חייו של שחקן צ'יליאני בשם טד רובלדו. השחקן הצ'יליאני, שהלך לעולמו בדצמבר 1970, שיחק עם אחיו, חורחה רובלדו בקבוצת הכדורגל האנגלית, ניוקאסל. במהלך עבודתו, בחן הסופר מספר רב של תמונות ארכיון שבהן תועד טד רובלדו ונתקל בתמונה שפורסמה בעיתונים של התקופה ושצולמה במהלך משחק כדורגל בין ניוקאסל לארסנל שנערך ב-3 במאי 1952 באיצטדיון וומבלי, במסגרת אליפות FA Cup. במשחק זה ניצחה ניוקאסל את ארסנל 1-0 בזכות גול שהבקיע חורחה רובלדו. התמונה מתעדת את רגע הגול המכריע. כשנסטור פלורס ראה את התמונה חשב לעצמו שהיא מוכרת לו מאיזה שהוא מקום אבל לא זכר מאיפה. בשעה 2:00 בלילה התעורר נסטור פלורס תוך שהוא נזכר איפה ראה את התמונה. היא כמעט זהה לציור של ג'ון לנון בן ה-11 שמופיע בעטיפת האלבום Walls and Bridges. עד לאותו רגע העולם חשב שג'ון צייר את הציור הזה מדמיונו. מסתבר שג'ון העתיק כמעט במדויק את התמונה שבה חורחה רובלדו הבקיע את הגול המנצח. רק בזכות נסטור פלורס התגלה הסוד שמאחורי הציור והתברר שהשחקן שלבש את החולצה עם המספר 9 הוא שחקן ניוקאסל האגדי ג'קי מילברן שהבקיע 177 גולים בין השנים 1943 ל-1957. חורחה רובלדו לא זכה לדעת שג'ון לנון צייר אותו מבקיע את השער, שכן הלך לעולמו באפריל 1989.

ולמה ג'ון לנון, שלא אהב כדורגל, צייר את הציור הזה מתוך משחק כדורגל כל כך חשוב? אחד הניחושים הוא שהציור משך את תשומת לבו בגלל המספר 9 ובגלל שמדובר בלובש מדי קבוצת הכדורגל ניוקאסל. מה הקשר? הבית הראשון שבו התגורר ג'ון לנון, עד שהיה בן 5 נמצא ברחוב ניוקאסל מספר 9. יתכן שמסיבה זו הצילום הזה בעיתון משך את תשומת לבו של ג'ון הקטן עד שהחליט לצייר אותו.


4 views0 comments
bottom of page