top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

סטיוארט סאטקליף לא ידע לנגן?

ברוב ספרי הביטלס מסופר כי סטיוארט סאטקליף, הצטרף ללהקתו של ג'ון לנון רק כי היה חבר שלו וכי ג'ון לחץ עליו, אבל בעצם הוא לא ידע לנגן בגיטרת הבס. אז זהו, כנראה שכן.


נראה כי ההגדה שסטיוארט לא ידע לנגן נולדה, כמו הגדות אחרות סביב הביטלס, מפיו של אלן וויליאמס, האמרגן הראשון של הלהקה. אמינותו של וויליאמס סביב הביטלס מוטלת בספק, בלשון המעטה, ורבים מסיפוריו על הלהקה הוכחו כהגזמות, במקרה הטוב, וכסילופים, במקרה הפחות טוב. סיפורים אלה נולדו במטרה להגדיל את הכנסותיו של וויליאמס מפרסום ספרו, The Man Who Gave The Beatles Away, אחרי שהפסיד מיליונים, לפחות לדעתו, בשל הטעות שלו לוותר על המשך הניהול של הלהקה ולנתק את קשריו עם הארבעה.


וויליאמס סיפר בספרו The Man Who Gave The Beatles Away, שבאודישן שניהל האמרגן הלונדוני לארי פארנס במועדון שבבעלותו בשם Wyvern Club (שיותר מאוחר כונה The Blue Angel), ב-10/5/60, במטרה למצוא הרכב שיהיה להקת הליווי של הזמר בילי פיורי, ניגן סטיוארט סאטקליף עם גבו לפארנס כדי להסתיר את חוסר יכולתו לנגן בגיטרת הבס. ואכן, כך סיפר וויליאמס, פארנס לא שכר את הסילבר ביטלס בגלל רמת נגינתו הירודה של סטיוארט. פארנס הכחיש את הסיפור של וויליאמס וסיפר שלא הייתה לו שום בעיה עם נגינתו של סטיוארט ושהסיבה שלא בחר בסילבר ביטלס הייתה שהמתופף, באותם ימים טומי מור, לא נראה משתלב בלהקה: הוא איחר לאודישן, היה לבוש שונה מיתר חברי הלהקה וגם היה הרבה יותר מבוגר מהם. בסופו של דבר פארנס שכר את הסילבר ביטלס שהיו להקת הליווי של הזמר ג'וני ג'נטל בסיבוב הופעותיו בסקוטלנד. ואומנם מבין התמונות הרבות שצילם קניסטון רולנד באותו אודישן ישנה אחת שבה נראה סטיוארט עם גבו לקהל אך יתכן והוא מכוון את הגיטרה באותו רגע. ביתר התמונות נראה סטיוארט עם בפרופיל לכיוון הקהל כאשר ידיו נראות המנגנות בגיטרת הבס. יתירה מכך, גם אם סטיוארט הפנה את גבו בזמן שניגן, הצלילים שהשמיע היו נשמעים.


בנוסף, יש כמה עדויות שמטילות ספק בהגדה על אי יכולתו של סטיוארט לנגן:


ביל הארי, חבר של ג'ון וסטיוארט מימי בית הספר לאמנויות והמייסד והמוציא לאור של מגזין המוזיקה Mersey Beat, היה נוכח בהופעות רבות של הביטלס גם בימים ההם ולטענתו אינו זוכר בעיה מיוחדת בנגינתו של סטיוארט;


ריק הארדי, חבר להקת הג'טס, הלהקה הבריטית הראשונה שהופיעה בהמבורג, נכח פעמים רבות בהופעות של הביטלס בעיר הגרמנית והעיד שמעולם לא ראה את סטיוארט מפנה את גבו לקהל ולדעתו יכולת הנגינה שלו הייתה מספקת;


הווי קייסי, חבר הלהקה הליברפולית הראשונה שהופיעה בהמבורג, דרי אנד דה סניורס, זוכר בזמן שלהקתו הופיעה במועדון הקייזקלר והביטלס במועדון האינדרה החליט ברונו קושמידהר, הבעלים של שני המועדונים, להפסיק להשמיע תקליטים בזמן ההפסקות שבין ההופעות בקייזקלר ולקבץ מספר נגנים שינגנו במקום התקליטים. בהרכב המאולתר היו הווי קייסי על סקסופון, סטן פוסטר על הפסנתר, סטיוארט על גיטרת הבס ומתופף גרמני כלשהו. קייסי טוען שנגינתו של סטיוארט הייתה לגמרי סבירה ויש להניח שאלמלא כך, קושמידהר לא היה מצרף אותו להרכב הזה;


דייויד מאי, חברו של סטיוארט לספסל הלימודים וחבר להקת הסילואט, סיפר שהוא זה שלימד את סטיוארט לנגן על גיטרת הבס לאחר שהוא רכש אותה בחנות המוזיקה Frank Hessy's בליברפול ושסטיוארט הצליח להגיע לרמה סבירה.

קלאוס פורמן, שהיה חבר קרוב של הביטלס בימי המבורג ובעצמו נגן גיטרת בס עבור ג'ורג' הריסון, ג'ון לנון, רינגו סטאר, מנפרד מן, בדפינגר, הרי נילסן, הבי ג'יז ועוד, סיפר שסטיוארט היה נגן בס טוב מאוד למרות שנגינתו הייתה מאוד בסיסית;


ג'ורג' הריסון כתב לסטיוארט שנשאר בהמבורג אחרי שהלהקה חזרה לליברפול בבקשה שיחזור ללהקה בדחיפות כבסיסט. ג'ורג' סיפר לו שהמחליפים שלו, צ'אס ניובי ואחריו פול מקרטני, אינם טובים כמוהו. סביר להניח שג'ורג' לא היה כותב כך אילו הייתה נגינתו של סטיוארט גרועה;


פול מקרטני אמר ב-1964 בריאיון למגזין Beat Instrumental Magazine כי הוא מאמין שהעובדה שידע לנגן גיטרה רגילה תרמה רבות ליכולותיו כבסיסט אך הוא ציין כי אין הוא מתכוון לכך שכל בסיסט חייב לדעת לנגן גיטרה רגילה, למשל סטיוארט סאטקליף, כך אמר פול, שבכל זאת היה, לדבריו, בסיסט מצוי;


פאולין סאטקליף, אחותו של סטיוארט, סיפרה שמספר שנים לפני שהצטרף אחיה ללהקתו של ג'ון, אחיה לקח שיעורי פסנתר ושלמד גם לנגן על גיטרה אקוסטית שאביו הביא לו מספרד. פאולין גם סיפרה שממכתבים שקיבלה ממנו כאשר הלהקה הייתה בהמבורג, היא למדה שסטיוארט היה די פופולרי בקרב הקהל, במיוחד כאשר ביצע את השיר Love Me Tender.


ויש גם עובדה שמטילה אף היא ספק בהגדה שסטיוארט לא ידע לנגן: לאחר שעזב את הביטלס בהמבורג וזמן קצר לפני מותו, הצטרף סטיוארט ללהקה גרמנית בשם דה באטס וניגן בה גיטרת בס. קשה לדמיין כי להקה כלשהי הייתה מזמינה אותו להצטרף אליה כבסיסט אלמלא ידע לנגן.


1 view0 comments
bottom of page