top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

מסע הקסם המסתורי ומשמעות החיים - Magical Mystery Tour

ב-26 בדצמבר 1967 הוקרן הסרט Magical Mystery Tour, המתרכז בדמותו של ריצ'רד סטארקי (אותו מגלם רינגו סטאר), שלוקח את דודתו, ג'סי (אותה מגלמת ג'סי רובינס), למסע באוטובוס, יחד עם דמויות ססגוניות נוספות, אל הלא נודע. בסרט מושמעים שירים של הביטלס ומשולבים מערכונים בהשתתפותם.


אחד המערכונים המצחיקים והגרוטסקיים ביותר בסרט הוא "חלומה של הדודה ג'סי" (Aunt Jessie's dream), המתאר חלום שחלמה אחרי שנרדמה רעבה. בחלומה, סועדת הדודה ג'סי, אשה גדולת מימדים, במסעדה כאשר מלצר איטלקי מסורק לאחור עם שביל באמצע, מעוטר בשפם דקיק ועונב עניבת פרפר (אותו מגלם ג'ון לנון) מעמיס על הצלחת שלה ערמות של ספגטי, בעזרת את חפירה. הדודה ג'סי משחקת בערימות הספגטי עם המזלג שלה ומצחקקת, ותוך כדי כך נוצר בלגן ולכלוך עד שהיא צועקת "לא עוד!".


ג'ון סיפר שהסצינה הזו נכתבה בהשראת חלום זהה שחלם, ושהיה כל כך משעשע שהחליט להוסיף אותה לתסריט של הסרט ממש ברגע האחרון.


הנה הסרט Magical Mystery Tour (הסצינה "חלומה של הדודה ג'סי" בין הדקה 31:45 לדקה 34:23):


בשנת 1983 יצא לאקרנים הסרט האחרון של חבורת מונטי פייתון, The Meaning Of Life. הסרט עוסק בלהקת דגים החיה באקווריום שנמצא באמצע מסעדה מפוארת. הדגים מעבירים את הזמן בצפייה באורחים של המסעדה, כאשר לפתע הם מבחינים, לחרדתם, באחד מחבריהם, האוורד, מוגש בצלחת של אחד הסועדים. המראה הטראומטי מוביל את הדגים להרהר במשמעות החיים, והשאלה הזו נבחנת בסדרת מערכונים העוסקים בהיבטים שונים של החיים, מהלידה ועד המוות.


אחד המערכונים המצחיקים והגרוטסקיים ביותר בסרט הוא "שנות הסתיו" (The Autumn years), העוסק במר קריאוסוטה (אותו מגלם טרי ג'ונס), איש גדול מימדים, הסועד במסעדה וטורף ארוחה ענקית, כאשר מלצר צרפתי מסורק לאחור עם שביל באמצע, מעוטר בשפם דקיק ועונב עניבת פרפר (אותו מגלם ג'ון קליז) מגיש לו דלי, לתוכו מר קריאוסוטה מקיא לסרוגין, ותוך כדי כך נוצר בלגן ולכלוך, עד שהמלצר מגיש לו עוגיה דקיקה ממולאת בקרם מנטה. אחרי שמניח את העודייה בפיו של הסועד, הבטן שלו מתפוצצת.


הנה הסצנה "שנות הסתיו" מהסרט The Meaning Of Life:


שתי הסצינות די דומות ומעוררות את השאלה עד כמה ההומור שבסרט Magical Mystery Tour היווה השראה להומור של חבורת מונטי פייתון בכלל, וזה של הסרט The Meaning Of Life בפרט. אין סימוכין לעניין הזה והכל ספקולציה, אבל אפשר לציין שלוש עובדות: 1) גו'רג' הריסון היה מעריץ של חבורת מונטי פייתון ואחרי שהביטלס התפרקו הוא קיים אתה שיתופי פעולה. 2) המבקרים נהגו לציין שמה שחבורת מונטי פייתון עשתה להומור הוא כמו מה שלהקת הביטלס עשו למוזיקה הפופולרית. 3) אריק איידל, אחד מחברי חבורת מונטי פייתון, יצר להקה פיקטיבית בשם The Rutles, אשר הייתה פארודה של להקת הביטלס.


מעניין לציין שכאשר נשאל אריק איידל על האפשרות לאיחוד של חבורת מונטי פייתון, אחרי שהחבורה התפרקה, הוא השיב:

זה יקרה מיד כאשר גרהם צ'פמן (חבר מונטי פייתוחן שהלך לעולמו בשנת 1989) ישוב מן המתים. אנחנו במגעים עם הסוכן שלו.

תשובתו זו מאד הזכירה את מה שענה ג'ורג' הריסון כאשר נשאל על האפשרות לאיחוד של הביטלס:

זה לא יקרה כל עוד ג'ון לנון נשאר מת




8 views0 comments
bottom of page