top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

מכתב העידוד שכתב פול לבריאן

אירע שהביטלס הפסיקו להופיע כתב פול מכתב בן ארבעה עמודים לבריאן אפשטיין, מנהל הלהקה, שבו הוא מביע דאגה למצבו הנפשי, בעקבות מספר אשפוזים בבתי חולים לבריאות הנפש. אמנם הוכח שמותו של בריאן הייתה תוצאה של לקיחת כמות גדולה של אלכוהול ושל כדורי שינה בשוגג ולא מעשה התאבדות, עפ"י המיתוס המקובל, אבל עצם לקיחת החומרים הללו בכמויות גדולות הייתה תוצאה של מצב רוחו הירוד.

בעמוד הראשון של המכתב לא ציין פול תאריך וכך המכתב נפתח:

אתה שוב חולה ואנחנו לא יודעים למה, איך, מתי, וכו'. קצת קשה לי לכתוב לך. לכולנו יש בעיות אבל הבעיה הגדולה ביותר היא אנחנו עצמנו. אם אני לא טועה כשאני חושב שהמחלה שלך מקורה בנסיבות ולא בנגיפים, אז אני רוצה לצטט כומר שאמר "הבעיה הגדולה ביותר היא שאתה לוקח את הכל ברצינות רבה מדי".


בעמוד השני מתייחס פול לריב שכנראה התרחש באותו זמן בין בריאן לג'ון לנון:

שום דבר לא ממש משנה. תחשוב על כל החרא שעברנו ואיך זה נראה היום. זוכר כשג'ון הרביץ לחבר מאד קרוב (בוב וולר)? אז זה היה נראה מאד מדאיג. תגיד לי האם בכלל יש איזו "דאגה גדולה" מהעבר שלא נראית רחוקה וקטנה היום.


בעמוד השלישי של המכתב הדביק פול שני משפטים שגזר מהעיתון. המשפט הראשון אומר:

למי אכפת? (Who Cares?)


ואז פול הוסיף בכתב ידו ובעט אדומה:

יש אנשים שלא אכפת להם והגיע הזמן להקשיב להם.


בהמשך הדביק פול משפט נוסף שגזר מהעיתון שאומר:

אל תתווכח עם אף אחד, תנמיך את גובה הלהבות


בעמוד הרביעי הרכיב פול קולאז' מופשט מגזרים צבעוניים שגזר ממגזינים שונים.

בסוף המכתב כותב פול:

תחשוב חיובי. שמור על מצב הרוח ותתאושש מהר.

אז צייר ציפור שחורה וחתם בשם בדוי

The Rev. James Paul McKenzie

Dinners and social functions


המכתב הזה הוא פנינה אמיתית שמשקף את פול מקרטני, איש של אנשים ושל אמפתיה, ואת התקופה העצובה שאיתה נאלץ להתמודד בריאן אפשטיין, ומעל הכל את הדאגה שגילה פול כלפיו. המכתב נמכר במכירה פומבית בשנת 2,000 ויש בו התייחסויות למספר סוגיות ששייכות להיסטוריה של הביטלס. ההתייחסות הראשונה היא הריב האלים שהתרחש בין ג'ון לנון לבוב וולר, הדי ג'יי של מועדון הקאברן, שב-18 ביוני 1963, במהלך מסיבת יום הולדתו ה-21 של פול, רמז לכך שלג'ון ולבריאן היו יחסים אינטימיים במהלך חופשתם המשותפת בספרד וקיבל על כך ממנו מכות נמרצות; ההתייחסות השנייה היא ל-Father McKenzie, דמות שמופיעה בשיר Eleanor Rigby, כשבגרסתו הראשונה כתב פול Father McCartney; ההתייחסות השלישית היא לציפור השחורה שצייר ואולי מבשרת את כתיבת השיר Blackbird מאוחר יותר; ההתייחסות הרביעית היא לגמרי מקרית אבל אי אפשר שלא להיזכר בשיר ששחרר פול באלבומו Egypt Station בספטמבר 2018, וששמו Who Cares?.

התמונה המצורפת צולמה ביום הולדתו ה-21 של פול כשג'ון הרביץ לבוב וולר על רמיזותיו לגבי יחסיו עם בריאן


22 views0 comments
bottom of page