top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

מי ממלמל וצוחק לפני הסמל פפר?

כאשר הוציאו הביטלס ב-26 במאי 1967 את האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band הם רצו לתת למעריצים תחליף להופעות שלהם שפסקו לחלוטין עפ"י החלטתם, באוגוסט 1966. התוצאה מתן תחושה של הופעה בשני השירים הראשונים של האלבום, Sgt. Pepper's Lonely Club Band ו-With A Little Help From My Friends, כשהמקשר ביניהם הוא הצגת הזמר הדמיוני, בילי שירס, ובשיר שלפני האחרון,Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise). איך הם נתנו למאזין את התחושה שהוא נמצא בהופעה של הלהקה הדמיונית של הסמל פפר? מי ומה הם קולות הצחוק והמלמול הנשמעים ברקע? מי הוא אותו קהל דמיוני שאליו פונה פול בשיר הפותח כשמכריז you're such a lovely audience?


בתחילת השיר Sgt. Pepper's Lonely Club Band, הפותח את האלבום,, אפשר לשמוע מלמול וקצת קולות של צחוק של הקהל הדמיוני שבאולם ההופעות הדמיוני, כאילו ממתין לתחילת ההופעה הדמיונית. מי זה הקהל שמלמוליו וקולות הצחוק שלו הוקלטו ושולבו באלבום? איפה זה בכלל הוקלט?


הנה השיר Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, וכדאי לשים לב לקולות הקהל לפני תחילתו:


קולות המלמול והצחוק של הקהל שהוקלטו הם מהקהל שנכח בהופעה של חבורה קומית בשם Beyond the Fringe, ובה היו חברים ג'ונתן מילר, אלן בנט, פיטר קוק דאדלי מור. החבורה שהוקמה בשנת 1960 ופעלה עד לשנת 1966, וזכתה להצלחה מאד גדולה, בעיקר בשנים 1962 עד 1964.


כידוע, עסק ג'ורג' מרטין, לפני שהתחיל לעבוד עם הביטלס, בהפקת תקליטי קומדיה, כולל תקליט שהוקלט במהלך הופעה של חבורת Beyond the Fringe שהתקיימה בשנת 1961 בתאטרון Cambridge Arts Theatre שבאוניברסיטת קיימברידג'. כשביקשו ממנו הביטלס להוסיף קולות של קהל בתחילת השיר הפותח את האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, שלף מרטין את ההקלטה הזו ושילב את קולות המלמול והצחוק של הקהל בהופעה הזו עם קטעי תזמורת ששימשו להקלטת השיר A Day In The Life.


הנה הקטע מההופעה של Beyond the Fringe בתאטרון Cambridge Arts Theatre, בשנת 1961, ומי שישים לב יזהה את הקולות ששולבו באלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band:


מעניין לציין שקולות הקהל ששולבו באלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band הוקלטו במונו, ואילו ברמיקס שנעשה בשנת 2017 ע"י ג'יילס, בנו של מרטין, הם נשמעים בסטריאו. כך סיפר ג'יילס בריאיון למגזין NPR כשנשאל האם השתמש באותן הקלטות מקוריות שהשתמש בהן אביו:

היינו חייבים לחזור להקלטה המקורית. זה קצת כמו הסיפור של פארק היורה, אתה צריך למצוא את היתוש כדי לשבט את הדינוזאור. לכן, חזרנו להקלטה שאבי עשה של הקהל שהיה בהופעת החבורה הקומית Beyond the Fringe באוניברסיטת קיימברידג'. כשמצאנו את ההקלטה הזו גילינו שהיא הוקלטה בעצם בסטיריאו, כך שבעצם הייתה לנו הקלטה של הקהל בסטריאו. באלבום המקורי שיצא במאי 1967, הפכו את ההקלטה הזו למונו כך שאז זה נשמע אחרת לגמרי


2 views0 comments
bottom of page