top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

מי היה הבסיסט של הביטלס שנולד ב-18 ביוני, היה שמאלי, בשמו הפרטי 4 אותיות ואיננו פול מקרטני?

בין נובמבר 1959 לינואר 1960 נערכה ב-Walker Art Gallery שבמרכז ליברפול תערוכה ובה הצגי סטיוארט סאטקליף, סטודנט לציור, את אחד מיצירותיו, בשם Summer Painting. הציור נמכר וסטיוארט קיבל תמורתו סכום של £65. חברו הטוב, ג'ון לנון, שכנע אותו לרכוש גיטרה בס, למרות שסטיוארט לא ידע לנגן, ולהצטרף ללהקתו, הסילבר ביטלס. סטיוארט קנה גיטרה מסוג Hofner President בחנות המוזיקה Hessy ובסוף דצמבר 1959 הצטרף ללהקה. באוגוסט 1960 נסעו הביטלס להמבורג בפעם הראשונה, שם הכיר סטיוארט את אסטריד קירשהר, ובנובמבר אותה שנה הזוג התארס והחליף טבעות כמיטב המסורת הגרמנית. בדצמבר נרשם סטיוארט ל-Hamburg College of Art כדי להמשיך את לימודי הציור שלו ואז הודיע לג'ון שהוא עוזב את הלהקה ונשאר בהמבורג עם אסטריד. בינתיים, ב-21 בנובמבר 1960, גורש ג'ורג' הריסון מגרמניה. ב-1 בדצמבר 1960 גורשו פול מקרטני ופיט בסט. ג'ון עזב בחזרה לליברפול ברכבת מספר ימים לאחר מכן.

כשג'ון, פול, ג'ורג' ופיט הגיעו הביתה הם לא יצרו קשר האחד עם השני למשך כשבועיים. בינתיים, פיט ואמו מונה דאגו שהציוד של הלהקה, שנשאר בהמבורג, יגיע בחזרה לליברפול. באותה עת, היו חברי הלהקה בלי כסף, מיואשים מהדרך שבה סיימו את הביקור הראשון שלהם בהמבורג ובלי לדעת אפילו שכולם, למעט סטיוארט, נמצאים בליברפול. הם היו בטוחים שסיפור הביטלס הסתיים. רק ב-15 בדצמבר יצר ג'ון קשר עם כולם.


מונה ארגנה עבור הלהקה הופעה במועדון הקסבה שבבעלותה אבל עמדה בפניהם בעיה: מי ינגן בגיטרת הבס במקום סטיוארט? אף אחד לא רצה שכן בסיסט לא נחשב למעמד מספיק מכובד. פיט גייס לתפקיד הזה בחור בשם צ'אס ניובי שניגן איתו בלהקתו הקודמת, הבלק ג'קס. צ'אס היה סטודנט לכימיה באוניברסיטה ומאחר וזו הייתה התקופה של חופשת הלימודים, לא היה לו משהו יותר טוב לעשות ומיד הסכים, וקיבל לידיו את הגיטרה Hofner President של סטיוארט.


ההופעה הראשונה התקיימה במועדון הקסבה ב-17 בדצמבר 1960. הפעם האחרונה שהביטלס הופיעו שם היה ב-10 באוקטובר 1959 בתור הקווארימן. כדי לקדם את ההופעה הזו נתלו פוסטרים שהודיעו The Beatles, Direct From Hamburg, Germany (הביטלס ישר מהמבורג, גרמניה). מאחר והציוד מהמבורג עדיין לא הגיע, שאלו הביטלס את הציוד מלהקה אחרת שהופיעה באותו ערב במועדון, Gene Day and the Jango Beats. המועדון היה מלא, שכן הקהל ציפה לראות להקה מחו"ל, והביטלס הפגינו בפניו עד כמה הם השתפרו בהמבורג.

ההופעה השנייה התקיימה ב-19 בדצמבר 1960 במועדון Grosvenor Ballroom בוולאסי, מעבר לנהר המרזי, מול ליברפול. הפעם האחרונה שהביטלס הופיעו במועדון הזה היה ביוני 1960 בתור הסילבר ביטלס וזה היה בערב שהסתיים בקטטות אלימות. יחד איתם הופיעה להקה אחרת מליברפול, Derry and the Seniors, שהופיעה גם היא בהמבורג, עוד לפני הביטלס.


ההופעה השלישית הייתה ב-27 בדצמבר 1960 והפעם ב-Litherland Town Hall שבליברפול. ההופעה הזו אורגנה ע"י בוב וולר, שעדיין לא היה הדי. ג'יי של מועדון הקאוורן, לאחר שאלן וויליאמס, המנהל הראשון של הלהקה, הכיר לוולר את הביטלס, הוא יצר קשר עם האמרגן בריאן קלי כדי שייתן להם להופיע באחד הערבים שארגן. בהתחלה סירב קלי, שכן הניסיון האחרון שלו עם הלהקה היה לא טוב. כשהסילבר ביטלס יצאו עם ג'וני ג'נטל


לסקוטלנד הם הבריזו לאחת ההופעות שהוא ארגן עבורם. לאחר מאמצי שכנוע מצד בוב וולר קלי הסכים. כדי לקדם את ההופעה הם הוצגו כך: Direct From Hamburg (ישירות מהמבורג). יחד איתם הופיעו באותו ערב הלהקות The Del Renas, The Searchers ו-The Deltones. באותה תקופה הביטלס לא היו מוכרים באזור הזה של צפון ליברפול וכשהתחילו להופיע הקהל, שחשב שמדובר בלהקה גרמנית, כל כך התלהב שהפסיק לרקוד והתקבץ סביב הבמה, תופעה יוצאת דופן בערבים כאלה של מוזיקה חיה וריקודים. ההופעה הזו נחשבת למכוננת משום שכאן התחילה התופעה שמאוחר יותר תקרא הביטלמניה. הביטלס קבעו בהופעה הזו את מעמדם כלהקה הטובה ביותר בליברפול ומכאן כבר לא הייתה דרך חזרה. בריאן קלי התלהב והחתים אותם על סדרה של הופעות.


ההופעה הרביעית הייתה ב-31 בדצמבר במועדון הקסבה. אחריה החליט צ'אס ניובי שדי לו ויחזור ללימודיו. כך, הוא עזב את הלהקה אחרי שבועיים ו-4 הופעות שבהן הופיע כבסיסט של הביטלס. השיקולים של צ'אס היו לגמרי כלכליים. הוא קיבל על כל הופעה סכום של כ-£1 ואילו באוניברסיטה קיבל מלגה עם תשלום חודשי של £500 לחודש. ג'ון אף הסכים איתו שהשיקולים שלו נכונים ושכנראה היה נוהג כמוהו במקומו. את צ'אס ניובי החליף כבסיסט של הלהקה, בלית ברירה, פול מקרטני.


לאחר סיום לימודיו הפך צ'אס לחלק מהצוות שפיתח את החלונות שמגנים על טייסי הקרב במטוסים האמריקאיים. החלונות הללו בשימוש עד היום. אחרי שפרש לגמלאות, התחיל צ'אס קריירה שנייה, של מורה למתמטיקה בבתי ספר תיכוניים. בשנות ה-2000 הוא חזר לעסקי המוזיקה והצטרף ללהקה The Racketts.

בשנת 2011 התמזל מזלי ונכחתי עם אשתי בערב שנערך במועדון הקסבה לכבוד ההופעה של הביטלס ב-Litherland Town Hall ב-27 בדצמבר 1960. בערב הזה הופיעו כל הלהקות שהופיעו אז על אותה במה לצד הביטלס, כולל פיט בסט וצ'אס ניובי. זו הייתה הזדמנות נדירה להתרשם מנגינתו של צ'אס ניובי, שכן לא קיימות הקלטות של הופעות הביטלס איתו. התרשמתי מאד מנוכחות הבמה שלו, מהכריזמה ויכולת הנגינה והשירה שלו, ולא יכולתי שלא להרהר מה היה קורה אלמלא בחר לחזור ללימודיו. הנה קטע מההופעה בקסבה ב-2011, שבה הופיע, בין היתר, צ'אס ניובי. כאן הוא מבצע את Johnny B. Good:


הנה קטע מההופעה בקסבה ב-2011, שבה הופיע, בין היתר, צ'אס ניובי. כאן הוא מבצע What I'd Say:

צ'אס ניובי נולד ב-18 ביוני, כמו פול מקרטני, אבל בשנת 1941. שמו בן 4 אותיות (Chas) כמו פול (Paul). והוא, כמו פול, שמאלי.



46 views0 comments
bottom of page