top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

מה נסגר לפני 60 שנה עם Love Me Do?


לפני 60 שנה יצא הסינגל הראשון של הביטלס, Love Me Do וזה היה עבור הביטלס הישג משמעותי ועל כך היטיבו לתאר פול ורינגו.


כך סיפר פול:

בהמבורג עבדנו קשה, במועדון הקאוורן עבדנו קשה, אבל אם אתה רוצה לדעת מתי ידענו שהגענו למקום שבו רצינו להיות, זה היה כשנכנסנו למצעד הפזמונים עם השיר Love Me Do. זה היה זה, זה נתן לנו את הכוח להמשיך הלאה.


וכך סיפר רינגו:

הסינגל הראשון, Love Me Do, היה עבורי חשוב יותר מכל דבר אחר. זה היה חתיכת הפלסטיק הראשונה שלנו (הכוונה לתקליט). אתה לא יכול להאמין כמה שזה היה נהדר. זה היה כל כך נפלא. הוצאנו תקליט!


סביב הסינגל Love Me Do קיימות ארבע סוגיות מעניינות שלגבי שלוש מהן קיימות שתי גרסאות ולגבי הרביעית קיימות שתי אפשרויות.

הסוגייה הראשונה: מי כתב את השיר Love Me Do?


לפי ג'ון, פול כתב את השיר Love Me Do כשהיה בערך בן 16, עוד לפני שהשניים נפגשו. וכך הוא סיפר:

פול כתב את המבנה העיקרי של השיר Love Me Do כשהיה בן 16 ואפילו עוד לפני כן


לפי פול הוא וג'ון כתבו ביחד את השיר Love Me Do:

השיר Love Me Do נכתב לגמרי במשותף עם ג'ון. פשוט שנינו ישבנו ועשינו את מה שאהבנו לעשות: לנסות לכתוב שירים. בסוף השתפרנו וכתבנו כל כך הרבה שירים במהלך התקופה של הביטלס


הסוגייה השנייה: של מי היה הרעיון להכניס לשיר Love Me Do את מפוחית הפה?


לפי פול זה היה ג'ורג' מרטין באולפני EMI בלונדון:

ג'ורג' מרטין שאל האם מישהו מאתנו יודע לנגן במפוחית כי זה יכול להיות מאד מתאים שהשיר Love Me Do יהיה שיר בסגנון בלוז. אני בכלל לא חשבתי על הכיוון של בלוז. ג'ון אמר שהוא מנגן במפוחית. למעשה גם אני ידעתי, אבל הוא היה בזה הרבה יותר טוב ממני. ג'ון תמיד חשב שאם יישב יום אחד בכלא, יעביר את הזמן בנגינת מפוחית. אבל מאחר וג'ון לא יכול היה לנגן במפוחית וגם לשיר את השורה love me do באותו זמן, ביקשו ממני לשיר אותה ואני אפילו לא ידעתי איך. אני עדיין יכול לשמוע את ההתרגשות בקול שלי.


לפי ג'ון זה היה הוא בעצמו לאחר שיחה שקיים ב-21 ביוני 1962 עם נגן מפוחית בשם אלברט מקלינטון, שהקליט לצדו של הזמר ברוס צ'אנל את הלהיט שלו, Hey! Baby. ג'ון ומקלינטון שוחחו לפני ההופעה של אותו ערב, בה נטלו חלק הביטלס ואחריהם צ'אנל, על נגינת מפוחית. באותה שיחה סיפר לו ג'ון שהוא ופול כתבו בשנת 1958 שיר בשם Love Me Do והוא שוקל לשלב בו מפוחית.


הסוגייה השלישית: בזכות מי הגיע השיר Love Me Do למקום ה-17 במצעד הפזמונים?


לפי ג'ו פלאנרי, חבר קרוב של בריאן אפשטיין, המנהל של הביטלס, ואמרגן בעצמו, בריאן רכש 10,000 עותקים של הסינגל Love Me Do כדי להעלות את מיקום השיר במצעד הפזמונים הבריטי: בריאן קנה 10,000 עותקים של Love Me Do ושם אותם בחדר בהחנות התקליטים שלו. אני בעצמי ראיתי אותם. היו שם 10,000 עותקים


לפי מרק לואיסהון, ההיסטוריון החשוב של הביטלס, זה קרה בזכות קים בנט, יד ימינו של מנהל חברת ההפצה Ardmore and Beechwood, שהייתה חברת בת של EMI. בנט התלהב מהשיר Love Me Do והחליט לפעול על דעת עצמו לקידומו. הוא שלח עותקים מהסינגל לתחנות רדיו ותכניות הטלוויזיה בלונדון שאיתן היו לו קשרים, אבל אף אחת מהן לא גילתה עניין וכל מה שהצליח היה להשיג השמעה אחת בודדה בתכנית הטלוויזיה Lunch Box, ועל כך סיפר:

היה קשה לשכנע מישהו להשמיע את השיר Love Me Do, כי אף אחד לא היה מעוניין אז בלהקת הביטלס. לעומתם, אני האמנתי בלהקה והאמנתי בשיר הזה. לדעתי הצליל שלהם היה שונה. נסעתי אפילו לגרמניה אחרי שלא הצלחתי לגרום לאף אחד בלונדון להקשיב לשיר הזה. זו הייתה הפעם היחידה בחיי שהתחננתי בפני אנשים שישמיעו שיר.


מאמציו של בנט השתלמו בסוף, ובגדול. כעבור שבועיים הצליח לשכנע את מפיק תכנית הרדיו הפופולרית Two-Way Family Favorite להשמיע את השיר Love Me Do בתכניתו, וזה היה משמעותי משום שלאותה תכנית האזינו למעלה מ-17 מיליון מאזינים. שבועיים לאחר מכן, הגיע הסינגל Love Me Do למקום ה-23 במצעד הפזמונים, וכעבור זמן קצר, למקום ה-17, הישג מרשים ביותר ללהקה לא מוכרת.


הסוגייה הרביעית: מי המתופף בסינגל Love Me Do?


ב-4 בספטמבר 1962 הקליטו הביטלס באולפני EMI מספר שירים, ביניהם Love Me Do, כדי לבחור מתוכם שניים לסינגל הראשון שלהם, ואחד השירים שנבחר היה Love Me Do. כעבור שבוע, ב-11 בספטמבר, שוב הגיעו הביטלס לאולפני EMI והפעם כדי להקליט את השירים שנבחרו. להפתעתם, ג'ורג' מרטין, שלא היה מרוצה מהתיפוף של רינגו, כמו שלא היה מרוצה קודם מהתיפוף של פיט בסט, הזמין מתופף אולפן בשם אנדי ווייט ואתו הקליטו את שני השירים.


ב-5 באוקטובר 1962 יצא הסינגל Love Me Do תחת הלייבל האדום של חברת Parlophone, חברת בת של EMI , כשהוא כולל את הגרסה עם...רינגו על התופים. בינואר 1963 החליפה חברת Parlophone את הלייבל מאדום לשחור והוציאה גרסה חדשה של הסינגל Love Me Do והפעם כשהוא כולל את הגרסה עם...אנדי ווייט על התופים. גרסה זו נכללה גם באלבום הראשון של הביטלס Please Please Me. לכל הדעות, הגרסה עם אנדי ווייט עלתה על זו עם רינגו, גם בגלל התיפוף שהיה עוצמתי יותר וגם בגלל שנוספו לה טמבורין, שעליו הופקד רינגו, ומחיאות כף של ארבעת חברי הביטלס.


הנה דמו לשיר Love Me Do מתוך הקלטה ביתית:

הנה השיר Love Me Do עם רינגו סטאר:

הנה השיר Love Me Do עם אנדי ווייט:


33 views0 comments
bottom of page