top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

מה באמת קרה ברכבת של הביטלס?


אם יש פרויקט אחד של הביטלס שמסמל יותר מכל אחד אחר את תופעת הביטלמניה, הוא הסרט A Hard Day's Night שהשם המקורי שנבחר לו היה, איך לא, Beatlemania. השם שונה ב-19 במרץ 1964 כאשר רינגו טבע את הביטוי a hard day's night כשתיאר בצורה מאד מדויקת, גם אם שגויה מבחינת דקדוקית, את הטירוף שעטף אותם באותה תקופה. מעניין לציין שבמדינות שונות ניתנו לסרט שמות שונים, למשל באיטליה הוא כונה Tutti Per Uno שמשמעותו "כולם בשביל אחד", בצרפת הוא כונה Quatre Garçons Dans Le Vent שמשמעותו "ארבעה בחורים ברוח", בספרד הוא כונה Qué Noche la de Aquel Día שמשמעותו "איזה לילה היה באותו יום", בדרום אמריקה הוא כונה Yeah, Yeah, Yeah, Paul, John, George y Ringo, שם שאין צורך לתרגם, ובישראל כונה "ארבעת המופלאים".


השירים של הסרט נכתבו ברובם במלון George V בפריז בינואר 1964, שם שהו הביטלס כשהופיעו באולם Olympia. ריצ'רד לסטר היה הבמאי של הסרט ואלון אוון היה התסריטאי, אשר בילה זמן מה בצמוד לחברי הביטלס כדי ללמוד מהם מילים מהסלנג של ליברפול, כמו למשל המילה grotty במקום grotesque, שאומר בסרט ג'ורג' ושמשמעותה גרוטסקי. הוא גם לכד את אישיותם כמו הסרקזם של ג'ון, ההבחנה החדה של ג'ורג', הנחמדות הטבעית של פול והתערובת בין ליצן ואנטי-גיבור של רינגו.


ביום שני, ה-2 במרץ 1964, התאספו ארבעת חברי הביטלס בתחנת הרכבת Paddington Station בלונדון כדי לצלם את סצנות הרכבת שבתחילת הסרט, כאשר אליהם התלוותה אסטריד קירשהר, ידידתם מימי המבורג, שביקרה אותם בלונדון לצורך צילומים עבור המגזין Stern שעבורו עבדה. לצורך הצילומים נשכרה רכבת תמורת 600 ליס"ט ליום אשר יצאה מרציף מספר 5 בדיוק בשעה 8:30 בבוקר כשהיעד שלה היה תחנת Minehead. ברכבת הוקצה קרון ששימש כחדר אוכל שבו יכלו חברי הביטלס ויתר השחקנים לנוח ולאכול בהפסקות בין הצילומים, אז הייתה עוצרת הרכבת בשום מקום באמצע המסילה. עם זאת, ברוב ההפסקות, כולל הפסקת הצהריים שארכה 40 דקות, הארבעה העדיפו לנצל את ההזדמנות ולצאת החוצה, לשאוף אוויר צח וליהנות מהשקט, דבר שנמנע מהם מזה זמן רב כשהיו בעיר. ביום הזה הכיר ג'ורג' את הדוגמנית פטי בויד שקיבלה תפקיד בסצינות הרכבת של הסרט.

למחרת, ב-3 במרץ, שוב התייצבו חברי הביטלס בתחנת הרכבת Paddington Station לצורך המשך הצילומים אך לאור כמות המעריצים שהלכה וגדלה סביב התחנה הוחלט שבחמשת הימים הבאים הם יתחילו את יום הצילומים בתחנת הרכבת Acton Station שלא בשימוש.


ב-4 במרץ, הרכבת עצרה לזמן קצר בתחנת הרכבת Crowcombe Heathfield בסומרסת', שם צולמו חברי הביטלס כשהם רצים או רוכבים על האופניים על יד הרכבת הנוסעת כשהם אומרים "הי אדוני, אתה יכול להחזיר לנו את הכדור?". אל דמות האיש המבוגר חמור הסבר, אותו גילם השחקן ריצ'רד וורנון, שישב איתם בקרון, סגר להם את החלון וכיבה להם את הרדיו.


צילומי סצנות הרכבת הסתיימו ב-9 באפריל והן פשוט סצנות נהדרות, מאד מצחיקות ובהן מתוודע הצופה את דמות הסבא של פול, אותה גילם השחקן האדיר וילפריד ברמבל כשחברי הביטלס עושים דחקה סביב המשפט "הוא מאוד נקי, נכון?". שאפשר להבחין בסצנות האלה שמשחק בסרט הוא מגרש משחקם חדש עבור חברי הביטלס וניכרת בהם התרגשות מסוימת אבל התוצאות מדהימות והן זיכו אותם בכינוי "האחים מרקס החדשים" ע"י הביקורות.

15 views0 comments
bottom of page