top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

מה באמת קרה באשראם של המהרישי מאהש יוגי ברישיקש?

רישיקש נמצאת כ-200 ק"מ צפונית לדלהי והיא מוקד למיליוני עלים לרגל מדי שנה, המגיעים לעיר כדי לטהר את עצמם ע"י טבילה במי נהר הגנגס, הקדוש להינדים. בין שבילי העיר ניתן לפגוש סאדואים (קדושים הינדים) רבים, אותם אפשר לזהות לפי פנכת הנדבות והגלימות הכתומות. רישיקש שופעת אשראמים והיא אחד המרכזים הטובים ביותר בעולם ליוגה ומדיטציה. רוב האשראמים ברישיקש מתרכזים בגדה המזרחית של נהר הגנגס. כיאה לעיר קדושה או רוחנית, ברישיקש אסורה אכילת בשר מסוג כלשהו. זה מקום מושלם להקים בו אשראם, כפי שעשה המהרישי יוגי כשחיפש להקים את המרכז לתנועה למדיטציה טרנסצנדנטלית שהקים.


מדיטציה הטרנסצנדנטלית היא טכניקה מנטלית שבה מתנסה התודעה במצבים מעודנים של חשיבה, עד שהיא מגיעה למצב השקט והמעודן ביותר. משם היא עוברת, מֵעבר למצב זה, אל מה שמכונה מקור המחשבות. מעבר זה מסביר את שמה באנגלית, to transcend, שפירושו לעבור מֵעבר, כאשר הכוונה היא להתנסות שהיא מֵעבר לרמה העדינה ביותר של חשיבה, התנסות ישירה במקור המחשבות.


בשנת 1957 הכריז המהרישי מאהש יוגי על הקמתה הרשמית של התנועת המדיטציה טרנסצנדנטלית, שנקראה בתחילה התנועה להתחדשות רוחנית. כדי להפיץ את בשורת המדיטציה הטרנסצנדנטלית בעולם, החליט המהרישי לצאת בעצמו לארצות המערב. כך, הגיע בשנת 1958 לאנגליה, ובשנות ה-60 לארצות הברית. במסעותיו לימד המהרישי את תורתו עפ"י ספרו The Science of Being and Art of Living. כשחברי להקת הביטלס נפגשו איתו במלון הילטון בלונדון, ב-24 באוגוסט 1967, הבין המהרישי שהתעניינותם תביא לעלייה דרמטית בפופולריות של תנועתו, והוא צדק. המהרישי הזמין אותם לבקר באשראם שלו ברישיקש במטרה שילמדו ויתרגלו את מדיטציה טרנסצנדנטלית ויקבלו הכשרה של מורים. מבחינת הביטלס מדובר היה בהתנסות חדשה ובהזדמנות לנקות את הראש ולקחת פסק זמן.


האשראם של המהרישי הוקם ע"י רישיקש בשנת 1963 בזכות תרומה של $100,000 שקיבל מדוריס דיוק, בתו של טייקון אמריקאי מתחום הטבק, שעסקה בעיתונות, תחרויות גלישה, נגינת פסנתר, שימור בעלי חיים, אמנות מזרחית ומדיטציה טרנסצנדנטלית. האשראם הוקם בשטח שהשתרע על למעלה מ-56 ק"מ מרובע של יער מחוץ לעיר רישיקש. באשראם היו שישה מבנים ארוכים ובכל אחד חמישה או שישה חדרי שינה זוגיים. לצדם, היו מבנה המגורים של המהרישי, אולם המדיטציה המרכזי, מרכז הדואר ובריכת השחייה. שמו של האשראם הוא צ'אורסי קוטיה, וכך הוא מוכר עד היום ע"י המקומיים.


ג'ון וסינת'יה לנון יחד עם ג'ורג' ופטי הריסון הגיעו לאשראם ב-16 בפברואר 1968. ארבעה ימים אחר כך, ב-20 בפברואר, הגיעו גם פול מקרטני וג'יין אשר יחד עם ורינגו סטאר ואשתו, מורין. אל חברי הביטלס ונשותיהם הצטרפו באשראם שורה של אנשים מערביים:

מל אוונס וניל אספינל, העוזרים הנאמנים מימי ליברפול;

הדוגמנית ג'ני בויד, אחותה של פטי וגיסתה של ג'ורג';

אלכסיס מרדס, שכונה מג'יק אלכס והיה ידיד של הביטלס, בעיקר של ג'ון, והתיימר להיות ממציא;

הזמר דונובן שלימד באשראם את ג'ון את טכניקת נגינת הגיטרה הקרויה fingerpicking style. ג'ון השתמש בטכניקה הזו בשירים כמו Julia ו-Dear Prudence. הנה השיר Julia, כפי שהוקלט באשר, ביתו של ג'ורג', ב-24 במאי 1968:

השחקנית האמריקאית מיה פארו ואחותה פרודנס, שחקנית, מפיקת סרטים ומורה למדיטציה, עליה כתבו הביטלס את השיר Dear Prudence לאחר שלא רצתה לצאת מאחד תאי המדיטציה למשך זמן מאד ארוך. הנה השיר, כפי שהוקלט באשר, ביתו של ג'ורג':

חבר להקת הביץ' בויז וממייסדיה, מייק לאב;

ננסי קוק דה הררה, אשת חברה ומומחית אופנה אמריקאית שתמכה רבות בתנועת המדיטציה הטרנסצנדנטלית של המהרישי. היא הייתה מופקדת על הכנת מבני המגורים עבור הביטלס לקראת הגעתם, וכך דאגה שבכל חדר יהיו מזרנים על המיטות, וילונות בחלונות, מראות בקירות ויותקנו אסלות בחדרי השירותים, דבר מאד נדיר בהודו של אז, וגם של היום. ננסי תיארה בספרה, All You Need Is Love: An Eyewitness Account of When Spirituality Spread from East to West, בין היתר, את הימים ההם באשראם.

בנה של ננסי קוק דה הררה, ריצ'רד קוק, שהגיע לבקר את אמו וסיפר על ציד נמרים שהשתתף בו. ג'ון ופול ששמעו את השיחה, כתבו עליו את השיר The Continuing Story of Bungalow Bill. הנה השיר, כפי שהוקלט באשר, ביתו של ג'ורג':

טום סימקוקס, שחקן אמריקאי שהשתתף בסדרות טלוויזיה, וביניהן Bonanza;

לוויס לפאם, כתב מטעם העיתון The Saturday Evening Post, שהיה העיתונאי היחיד שהורשה לשהות באשראם יחד עם הביטלס;

פול זלצמן, בחור קנדי שאחרי שלמד מדיטציה טרנסצנדנטלית בהתכתבות החליט להגיע לאשראם של המהרישי בלי לדעת שהביטלס נמצאים שם באותה עת. זלצמן לא הורשה להיכנס והחליט לשהות ולמדוט מחוץ לשערי האשראם. בוקר אחד, כשג'ון לנון יצא אל מחוץ לאשראם לטיול קצר וראה את זלצמן בחוץ והזמין אותו להצטרף. זלצמן צילם שם סדרה של תמונות שנחשבות היום לתמונות האינטימיות הטובות ביותר של חברי הביטלס. תמונותיו מוצגות בתערוכות ברחבי העולם, וב-5 באפריל 2009, הן הוצגו בדיזנגוף סנטר בתל אביב, כאשר ג'וליה בירד, אחותו למחצה של ג'ון לנון, הייתה אורחת הכבוד. בשנת 2000 פרסם זלצמן ספר בשם The Beatles in Rishikesh, בו הוא מספר את הסיפור שלו באשראם עם הביטלס ומציג את תמונותיו משם.


פול מקרטני תיאר את החיים באשראם כמחנה קיץ: "הייתי קם בבוקר ויורד לארוחת בוקר משותפת. האוכל היה צמחוני, ואני זוכר שהיה גם קורנפלקס. אחרי ארוחת הבוקר, הייתי חוזר למגורים, עושה מדיטציה לפרק זמן קצר, אוכל ארוחת צהריים קלה ולאחר מכן היינו משוחחים או מנגנים קצת. בעיקרון זה היה רק לאכול, לישון ולהרהר - עם הרצאה קטנה מדי פעם של המהרישי". הנה שני סרטונים המראים את חיי הביטלס באשראם:


שני הביטלס שהיו הכי עמוק בתוך עניין המדיטציה היו ג'ון לנון וג'ורג' הריסון. ג'ון סיפר: "שהייתי בחדר במשך חמישה ימים כשאני מודט". סינת'יה סיפרה: "שום דבר לא היה חשוב לג'ון חוץ מהמדיטציה. ג'ון וג'ורג הקדישו את זמנם לגמרי ללמידה מהמהרישי, הם היו מרוצים, רגועים ומעל לכל מצאו שלוות נפש שנמנעה מהם במשך זמן רב". פול סיפר: "ג'ורג' מאד הקפיד על מדיטציה. אני זוכר שדיברתי איתו על האלבום הבא שלנו והוא ענה לי: אנחנו לא כאן כדי לדבר על מוזיקה - אנחנו כאן כדי למדוט".


ב-1 במרץ 1968, פחות משבועיים מיום הגעתם, רינגו ואשתו עזבו את האשראם. הם התגעגעו לילדים, לא הסתדרו עם האוכל ההודי המתובל מדי לטעמם, וסבלו מיתושים וחרקים אחרים. ב-26 במרץ עזבו פול, ג'יין אשר וניל אספינל את האשראם. לטענתם, מלכתחילה תכננו לבוא לתקופה של ארבעה או חמישה שבועות. ב-12 באפריל, כשבועיים לפני המועד המתוכנן, עזבו את האשראם ג'ון, ג'ורג', נשותיהם ומג'יק אלכס. הרקע לעזיבתם המוקדמת הייתה טענתו של מג'יק אלכס כי ראה את המהרישי מתעסק עם תיירת אמריקאית באשראם. ג'ון המאוכזב כתב על כך שיר בשם Maharishi אבל שינה את השם ל-Sexy Sadie מחשש מתביעת דיבה. הנה השיר Sexy Sadie, כפי שהוקלט באשר, ביתו של ג'ורג':


עם השנים גברה האמונה שהאשמות של מג'יק אלכס היו האשמות שווא מתוך קנאה כלפי הקשר המתהדק בין ג'ון למהרישי ושג'ון בעצם רצה כבר לעזוב את האשראם כדי להיות עם יוקו אונו שלא הפסיקה לשלוח לו מכתבים, כמעט על בסיס יומיומי. בשנות ה-90 מסרו פול וג'ורג' את התנצלויותיהם למהרישי על הפרשה הזו.


הביטלס כתבו, בעת שהותם באשראם, 48 שירים שרק חלקם נכללו באלבום הלבן, שהיה אלבום כפול, ובאלבום אבי רוד, וחלקם מצאו את מקומם באלבומי סולו של פול, ג'ון וג'ורג'.


פול ורינגו מתרגלים עד היום מדיטציה טרנסצנדנטלית ואף הופיעו ב-2010 עם אמנים נוספים בקונצרט לקידום המדיטציה הטרנסצנדנטלית. הנה קטע מהקונצרט בהשתתפות פול ורינגו:


הנה שיחה שקיים פול עם דייויד לינץ' על היתרונות של המדיטציה הטרנסצנדנטלית:


הנה שיחה שקיים רינגו סטאר עם בוב רות' על היתרונות של המדיטציה הטרנסצנדנטלית:


בשנות ה-70 האשראם ננטש ונשאר עזוב עד לשנת 2003, כאשר מחלקת הייעור הממשלתית ההודית תפסה בעלות על האתר. בשנת 2012 עוטרו חלק ממבני האשראם, כגון אולם המדיטציה המרכזי, כחלק מפרויקט אומנותי שנקרא The Beatles Cathedral Gallery. בכל אותן השנים תיירים רבים התגנבו לתוך אתר האשראם כדי לבקר בו ורק בשנת 2016 האתר נוקה וסודר ונפתח לקהל תמורת תשלום דמי כניסה. כיום נמצאת על הפרק תכנית להמשך שיפוץ המקום ולבניית מוזיאון שיספר את סיפור הביטלס באשראם. ביקרתי באשראם לפני כ-3 שנים והוא היה אחד הביקורים המרגשים באתר ביטלס כלשהו.


702 views0 comments
bottom of page