top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

לעולם בעקבות השמש - I'll Follow The Sun

יום אחד בשנת 1959, כשפול התאושש ממחלת השפעת, הוא ישב בטרקלין ביתו, עישן סיגריה ובעזרת הגיטרה שלו חיבר את אחד השירים הראשונים שלו, I’ll Follow The Sun.


השיר מספר על גבר שחש לא מוערך מספיק ע"י בת זוגו והוא נותן לה אולטימטום ואומר לה: One day, you'll look to see I've gone (יום אחד את תראי שעזבתי). אבל הבחור לא עוזב בכעס ואומר לה: And now the time has come, and so, my love, I must go (ועכשיו הזמן הגיע, אהובתי, אז אני חייב ללכת). הבחור נשאר אופטימי וחוזר שוב ושוב על המשפט: but tomorrow may rain, so I'll follow the sun (אבל מחר יכול לרדת גשם אז אני אעקוב אחר השמש).


באפריל 1960 הקליטו הסילבר ביטלס את השיר הזה כהקלטת דמו ביתית בחדר האמבטיה שבבית של פול, שם האקוסטיקה הייתה טובה. הקלטה נשעתה על מכשיר טייפ ריקורדר שפול שאל משכנו, צ'ארלס הודגסון. בהקלטה הזו פול, ג'ון וג'ורג' מנגנים גיטרות אקוסטיות וסטיוארט מנגן בגיטרת הבס. כאן הנגינה שונה לעומת הגרסה המוכרת של הביטלס, סולו הגיטרה שונה, הקצב מהיר יותר וגם המילים מעט שונות: בגרסה הזו שתי שורות שאנחנו לא מכירים מהגרסה המוכרת:

Well don't leave me alone, my dear

I'll hurry, and call on me my sweet

טוב, אל תעזבי אותי לבד, יקירתי

אמהר, וקרא יקירתי

ואילו בגרסה המוכרת ישנן במקומן שתי שורות אחרות:

And now the time has come

And so my love, I must go

וכדעת הגיע הזמן

ולכן, אהובתי, עלי ללכת


בשנת 1995 נכדו של צ'ארלס הודגסון, פיטר, מצא בעליית הגג של בית סבו, לאחר שנפטר, את מכשיר הטייפ ריקורדר ובו ההקלטה של הסילבר ביטלס. פיטר מכר את ההקלטה לפול מקרטני תמורת מחיר שלא פורסם. יתכן וקיימים העתקים נוספים, שכן בשנות ה-80 ההקלטה הזו הופיעה בבוטלג בשם You Might As Well Call Us the Quarrymen. הנה הקלטה של השיר:


השיר הזה לא היה בליבת השירים של הביטלס והם מיעטו לבצע אותו בהופעות, שכן הוא לא התאים לתדמית הקשוחה עם חליפות העור ומוזיקת הרוק. בהמבורג, בהפסקות בין הופעותיהם במועדון הקייזקלר, פול ביצע אותו לבדו כשהוא מנגן בפסנתר.


בשנת 1964 התחילו הביטלס לחפש כיוונים מוזיקליים חדשים ושלפו מהמגירה את השיר I’ll Follow The Sun. כך, ב-18 באוקטובר אותה שנה הם הקליטו את השיר שייכלל באלבום Beatles for Sale שייצא בסוף השנה. הם הקליטו 8 טייקים, כשהאחרון הוא היחיד שבו הם מנגנים בגיטרה חשמלית. הנה הקלטה של השיר I’ll Follow The Sun ע"י הביטלס באחד הטייקים במסגרת העבודה על האלבום:


האלבום יצא ב-4 בדצמבר ובו הגרסה עם הגיטרה החשמלית שהוקלטה בטייק 8. הנה הביצוע:


ב-17 בנובמבר 1964, לפני שהאלבום יצא, התייצבו הביטלס באולפני ה-BBC והקליטו את השיר עבור תכנית הרדיו Top Gear. התכנית שודרה ב-26 בנובמבר 1964. הנה ביצוע השיר:


ביולי 2008 התגלתה הקלטת דמו שלא הייתה מוכרת קודם לכן, באורך של 30 דקות, ובה הביטלס מבצעים את I’ll Follow The Sun, יחד עם שירים רבים אחרים, חלקם מעולם לא נכללו בתקליטיהם. ההקלטה נשכחה בדירה בלונדון למשך למעלה מ-40 שנה. ההערכה היא שזו ההקלטה מסוף 1963 או תחילת 1964. ההקלטה נמכרה במכירה פומבית תמורת £9,800. הנה הקלטה של השיר:


בשנת 2005 יצא DVD בשם The Space Within US, המתעד את מסע ההופעות של פול מקרטני בשנת 2005 בארצות הברית. כאן מבצע פול את השיר I'll Follow The Sun, כשהוא חוזר שוב ושוב על סיום השיר. פול מבצע את השיר עם הסיום הבלתי נגמר הזה בכל פעם שהשיר נכלל בפלייליסט של הופעה שלו. גם בהופעה בתל אביב ביצע כך את השיר. הנה ביצוע השיר מתוך The Space Within US:


27 views0 comments
bottom of page