top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

למה בחר ג'ורג' להצביע על הפטמה השמאלית של פול


מייק מקרטני, אחיו של פול, לא התכוון להיות צלם אלא מתופף. יום אחד מצא באחד הרחובות הסמוכים לביתו שבליברפול, מערכת תופים שנפלה ממשאית ואחרי שווידא שלא נפגעה ולא יוצאה מכלל שימוש, גרר אותה אל בית המשפחה בפורת'לן רוד, והתחיל להתאמן עליה. כשהיה בן 13 שבר מייקל את ידו במחנה של תנועת הנוער, ואז קרו שני דברים: הוא נאלץ לוותר על תפקיד המתופף בלהקת הביטלס, ובמקום זה התחיל לצלם במצלמה של המשפחה את אחיו ואת להקתו. כך, הפך מייקל לחלק מהפמליה, אם אפשר לקרוא לה כך, שהלכה עם הלהקה לכל מקום, וזה היה טוב לכולם. לביטלס היה צלם בית ולמייקל הייתה הזדמנות יוצאת דופן להתאמן במקצוע החדש שבחר. בנוסף, ואולי הכי חשוב עבורו, הזדמן לו לראות לא רק את הופעותיה של הביטלס בימי הרוק'נ'רול הסוערים בראשית שנות ה-60 אלא גם של כוכבים גדולים של התקופה, שחלקם הביטלס חיממו, כמו ג'ו בראון, ג'רי לי לואיס, וליטל ריצ'רד.


יש תמונות רבות שצילם מייקל, של פול, לבדו או עם חבריו ללהקה, ואחת המעניינות היא התמונה שצולמה בשנת 1962 בחדר ההלבשה של אולם Tower Ballroom, בניו ברייטון, מעבר לנהר המרזי. על התמונה הזו אמר פעם מייקל:

הדבר החשוב ביותר בתמונה הזו היא שהיא משדרת שמחה, כיף וחברות.


התמונה צולמה בדיוק אחרי שירדו חברי הביטלס מהבמה ולכן, לטענת מייקל, שערו של ג'ון מוחלק לאחור לא מברילנטין אלא מזיעה. עוד סיפר מייקל על התמונה:

צילמתי קודם תמונה שבה הם נראים רציניים, אותה יש לי בבית, ואז אמרתי לג'ון שאם הם באמת רוצים להיות יותר גדולים מאלביס, כפי שנהג בריאן להגיד, עליהם לעשות את מה שהצלם מבקש מהם, ואז ביקשתי שיעשו פוזה מטומטמת וככה צילמתי אותם. ידעתי שדברים מטופשים תמיד הצחיקו אותם וכמה שיותר מטומטם כך יותר טוב. אנשי ליברפול הם מצחיקים אפילו בלי לדעת את זה. אני זוכר שהרבה פעמים, רגע לפני שאמא שלי הייתה מצלמת את אבא שלי, הוא היה מוציא את הלשון. זה אותו חוש הומור כמו שבתמונה הזו.


הפנים של פול ושל ג'ון בתמונה עוררו אצל מייקל אסוציאציות שונות. הפנים של פול הזכירו לו את סילבסטר סטאלון ולכן הוא נוהג לכנות את התמונה "רמבו פול", ואילו הפנים של ג'ון הזכירו לו את מרסל מרסו, הפנטומימאי הצרפתי המפורסם. לגבי שני האחרים, סיפר מייקל שפיט השמיע בזמן הצילומים את אחד הקולות המטופשים מהמופע The Goon Show, שהייתה תכנית רדיו קומית ששודרה ב-BBC עד לשנת 1960, ואין לו מושג למה בחר ג'ורג' להצביע על הפטמה השמאלית השמאלית של פול.

15 views0 comments
bottom of page