top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

להקת ליווי הטובה ביותר בעולם

הביטלס היו הלהקה הטובה ביותר בעולם. אולם, בתחילת דרכם, בעודם מפלסים אל הצמרת, הם נאלצו לעתים, לא תמיד ברצון גדול, להיות להקת ליווי של...


הביטלס היו להקת הליווי של ג'וני ג'נטל, בין ה-20 ל-28 במאי 1960, בהופעותיו בסקוטלנד.


לארי פארנס היה אמרגן מלונדון שערך, ב-10 במאי 1960, אודישן למספר להקות מליברפול כדי לבחור אחת שתהיה להקת הליווי של הזמר בילי פיורי בהופעותיו המתוכננות בצפון אנגליה ובסקוטלנד. הסילבר ביטלס התמודדו באודישן אבל לא נבחרו. עם זאת ייעד אותם פארנס להיות להקת הליווי של זמר אחר, ג'וני ג'נטל, והוא זה שזכה בלהקת הליווי הטובה ביותר בעולם. לצורך הופעות אלה הוצגו הסילבר ביטלס בתור His Group.


ג'וני ג'נטל נולד בליברפול בשם ג'ון אסקיו והחל את הקריירה שלו במועדוני העיר, כשהוא שר שירים של הצמד The Everly Brothers. בשנת 1959 החתים לארי פארנס את הזמר והעניק לו את שם הבמה ג'וני ג'נטל, ובאותה שנה כבר הוציא שני סינגלים. הסינגל הראשון היה Wendy, והשני היה Milk from the Coconut. שניהם לא הצליחו להגיע למצעד הפזמונים. בין ההופעות בסקוטלנד כתב ג'נטל שיר בשם I've Just Fallen For Someone, בעזרתו של ג'ון לנון.


אחרי שחזרו מסקוטלנד הופיע ג'נטל פעמיים בליברפול כשהסילבר ביטלס שימשו כלהקת הליווי שלו. זמן קצר לאחר מכן נסעו הסילבר ביטלס להמבורג. ג'נטל המשיך בקריירת הסולו שלו ובשנת 1964 הצטרף ללהקת The Viscounts.


הנה השיר Wendy:


הנה השיר Milk from the Coconut:


הנה השיר I've Just Fallen For Someone:


הסילבר ביטלס היו להקת הליווי של ג'ניס החשפנית, במועדון ניו קברט ארטיסטס קלאב, שבליברפול, ביוני 1960.


ג'ניס הייתה חשפנית ממנצ'סטר שזכתה בלהקת הליווי הטובה ביותר בעולם. שמה האמיתי לא ידוע ויש סברה ששמה היה שירלי. לורד וודביין, שותפו של אלן וויליאמס, ומי שניהל יחד אתו את הסילבר ביטלס, סידר להם להופיע במועדון חשפנות בלתי חוקי שבבעלותו, ניו קברט ארטיסטס קלאב, בעת הופעתה של החשפנית ג'ניס, בניגוד לחשפניות האחרות, היו לה סטנדרטים גבוהים ולא הייתה מוכנה להתפשט ללא מוזיקה חיה. ג'ניס רצתה שהסילבר ביטלס ינגנו בטהובן ואת "ריקוד האש" של המלחין הספרדי, מנואל דה פאיה, והביאה להם דפי תווים. הסילבר ביטלס, שלא ידעו לקרוא תווים, ניגנו במקום היצירות הקלסיות שירים כמו September Song ו-Moonglow. הסילבר ביטלס הופיעו כלהקת הליווי של ג'ניס, כשפול יושב על התופים, פעמיים בלילה למשך שבוע אחד.


הסילבר ביטלס היו להקת הליווי של רויסטון אליס,במהלך ערבים להקראת שירה שהתקיימו ביוני 1960, באגודת הסטודנטים של ליברפול.


רויסטון אליס הוא סופר ומשורר שנחשב לדובר תרבות הביט, או דור הביט, בבריטניה. בשבוע שאליס שהה בליברפול לצורך הערבים שקיים, הוא התגורר בדירתו של סטיוארט סאטקליף, שם נהג ללון ג'ון לנון. באותו שבוע זכה בלהקת הליווי הטובה ביותר בעולם.


באחת השיחות שקיים אליס עם חברי הביטלס באותו שבוע, הוא נשאל ע"י פול מקרטני, מה התכניות שלו לעתיד. תשובתו הייתה: I want to be a paperback writer ("אני רוצה לכתוב ספרים שיודפסו בכריכה רכה"). פול זכר את המשפט הזה כשכתב בשנת 1966, את השיר Paperback Writer.


אליס מספר שבאחת השיחות הם דיברו על שם הלהקה ושאל את ג'ון איך הם מאייתים את המילה ביטלס. ג'ון אמר שהם מאייתים אותה כמו המילה חיפושיות, Beetles. רויסטון הציע להם, משום שהם חלק מדור הביט (Beat), שהאיות יהיה Beatles. וכך, נולד משחק המילים המקורי שבשם הלהקה. במהלך השבוע הזה, נהג אליס לחמם פשטידות עוף ופטריות קפואות ולהגיש אותן לארוחת ערב. לעתים היה אליס שוכח אותן בתנור עד שהן היו נשרפות. במאמר שפרסם ג'ון, ב-6 ביולי 1961, בשם Being A Short Diversion On The Dubious Origins Of Beatles (Translated From The John Lennon), בו תיאר בדרך הומוריסטית את מקור השם ביטלס, הוא מספר שההצעה לשם ביטלס באיות Beatles באה מאיש על פשטידה בוערת (a man on a flaming pie), כרמז לפשטידות שאליס נהג לשרוף. המשפט הזה היה גם השראה לשירו של פול בשם Flaming Pie, שנכלל באלבום בשם זה משנת 1997.


בתום השבוע הזה, הזמין אליס את הסילבר ביטלס לבוא אתו ללונדון ולהיות להקת הליווי הקבועה שלו, אבל הדבר לא יצא לפועל, שכן הסילבר ביטלס העדיפו לנסוע להמבורג, באוגוסט 1960.


ב-8 באוגוסט 1963, הופיעו הביטלס באי גרנזי, שם עבד אליס כמכונאי של אניות מעבורת. למחרת ההופעה, הזמין אליס את ג'ון לדירתו, שם הכיר לו את בת זוגו, סטפני, ושנהגה ללבוש שקיות פוליאתילן (polythene) בזמן שביצעה סקס. השלושה התנסו באותו ערב בסקס בשלישייה והחוויה הזו שימשה את ג'ון השראה לשיר Polythene Pam שנכלל באלבום אבי רוד משנת 1969.


הביטלס היו להקת הליווי של טוני שרידן, בין סוף אוקטובר לסוף נובמבר 1960, ובין ה-27 במרץ ל-2 ביולי 1961, במועדון הטופ טן שבהמבורג, וכן בין ה-22 ל-24 ביוני 1961, בעת הקלטות של מספר שירים שראו אור בשנת 1962 ואילך, בין היתר בתקליט My Bonnie.


בסוף אוקטובר 1960, במהלך הביקור הראשון של הביטלס בהמבורג, הם החלו לנגן במועדון הטופ טן, יחד עם טוני שרידן, זמר אנגלי, שבכך זכה ללהקת הליווי הטובה ביותר בעולם. בסוף נובמבר 1960, עזבו הביטלס את המבורג וחזרו אליה בסוף מרץ 1961, והפעם כלהקה קבועה במועדון הטופ טן, שם ניגנו שוב עם טוני שרידן עד לתחילת יולי. במהלך הביקור הזה, הם הקליטו מספר שירים כלהקת הליווי של טוני שרידן. לצורך ההקלטות הללו הביטלס כונו The Beat Brothers, שכן המילה beatles הייתה דומה מדי למילה peedles, שהוא כינוי וולגרי לאיבר מין זכרי. השירים הללו ראו אור בשנת 1962 ואילך.


טוני שרידן נולד בנוריץ' בשם טוני מקגינטי ובשנת 1956 הוא הקים את להקתו הראשונה, The Saints. בשנת 1958 החל להופיע בתכנית רדיו של ה-BBC, כנגן גיטרה חשמלית. בהמשך, קיבל חוזה להופיע במועדון הטופ טן שבהמבורג. בעת שהופיע בהמבורג, בשנים 1960–1963, העסיק שרידן מספר להקות ליווי, ביניהן הביטלס. אפילו רינגו סטאר עזב בשלב מסוים את להקת Rory Storm and The Huricanes והצטרף כחלק מאחת מלהקות הליווי של שרידן, אך כעבור זמן קצר חזר ללהקתו של רורי סטורם. בשנות ה-70 המוקדמות הפיק שרידן תכנית רדיו במערב גרמניה שעסקה במוזיקת בלוז. בשנת 1978, עם פתיחתו המחודשת של מועדון הסטאר קלאב, בהמבורג, הופיע שרידן יחד עם להקת TCB Band, שהייתה להקת הליווי המקורית של אלביס פרסלי עד למותו.


הנה השיר My Bonnie:


https://www.youtube.com/watch?v=p3TkzxzMwBo


הביטלס היו להקת ליווי של טניה דיי במועדון טופ טן שבהמבורג, באביב של שנת 1961.


טניה דיי הייתה זמרת מווסל, קרוב לבירמינגהם, והייתה מוכרת בראשית שנות ה-60 במועדונים של מידלנד בבריטניה. גם היא הגיעה להמבורג וזכתה ללהקת הליווי הטובה בעולם. בשנת 1962 היא הופיעה, בלי אותה להקת ליווי, במועדון הסטאר קלאב.


טניה והביטלס נפגשו שוב, ב-5 באוקטובר 1962, היום שבו יצא הסינגל הראשון שלהם, Love Me Do, כשהיא, יחד עם להקת הליווי החדשה שלה, The Vampires, חיממו אותם בהופעה באולם The Co-operative Hall, בנאניטון.


בשנת 1964 הוציאה טניה את הסינגל שלה, His Lips Get In The Way/I Get So Lonely, באמצעות חחברת פולידור הגרמנית, ובה ניגן גיטריסט אולפן בשם ריצ'י בלקמור. כן, זהו ריצ'י בלקמור שיהפוך לגיטריסט של להקת Deep Purple, ושל להקת Raibow.


הנה השיר His Lips Get In The Way:

הנה השיר I Get So Lonely:


הביטלס היו להקת הליווי של באדי בריטן במועדון טופ טן שבהמבורג, באביב של שנת 1961.


באדי בריטן היה זמר מליברפול שהגיע להמבורג וזכה ללהקת הליווי הטובה ביותר בעולם. הוא כל כך התלהב מהביטלס שביקש מהמנהל שלו, רג' קאלוורט, להחתים אותם, אבל הוא לא התרשם מהם בכלל ולא רצה שום קשר עם "להקה מזופתת מליברפול", כפי שכינה אותם.


באדי בריטן נחשב לתשובה הבריטית לבאדי הולי, בשל מראהו הדומה לזמר האמריקאי, וכן משום שהוא נהג לבצע את שיריו. שמו האמיתי היה גלובר וורייט, אך אימץ את שם הבמה באדי ברייטן, בתקופה שביצע הופעות מחווה לבאדי הולי.


בין השנים 1962 ל-1966 הוציא בריטן עשרה תקליטים יחד עם להקת הליווי שלו, The Regents. בשנת 1966 ביקש באדי בריטן להיפטר מהדימוי של זמר בסגנון באדי הולי, שינה את שם הבמה לסיימון רייוון והקים להקה בשם Simon Raven Cult. הוא הוציא סינגל בשם I Wonder If She Remembers Me אבל זה נחל כישלון והלהקה התפרקה.


הנה השיר (Money (That's What I Want בביצוע באדי ברייטן ולהקתו The Regents:


הנה השיר I Wonder If She Remembers Me בביצוע סיימון ריוון ולהקתו, Simon Raven Cult:


הביטלס היו להקת הליווי של הזמר דייוי ג'ונס (לא דייוי ג'ונס של להקת The Monkees) במועדון הקאוורן שבליברפול ובמועדון טאוור באלרום שבוואלאסי, ב-8 בדצמבר 1961.


האמרגן סם ליץ' הביא לליברפול את הזמר דייוי ג'ונס, ומאחר ולא הייתה לו להקה שתלווה אותו, שידך בוב וולר, הדי. ג'יי של מועדון הקאוורן, בינו לבין הביטלס. וכך היה דייוי ג'ונס זמר אמריקאי שזכה בלהקת הליווי הטובה ביותר בעולם. וכך, היו הביטלס להקת הליווי שלו בהופעת הצהריים שהתקיימה במועדון הקאוורן ב-8 בדצמבר 1961. בהופעה שהתקיימה באותו יום בערב, בטאוור באלרום, עלה ג'ונס במפתיע בזמן שהביטלס הופיעו והם ליוו אותו למשך שני שירים.


ג'ונס היה זמר, שחקן וקומיקאי שנולד בהארלם או בטרינידד (קיימות שתי גרסאות בעניין מקום הולדתו) ועל בגלל האנרגיות שהקרין בהופעותיו וצבע עורו, הוא הזכיר לרבים את ליטל ריצ'ארד. הביטלס ראו הופעה שלו ב-3 במאי 1960, כאשר הופיע באצטדיון של ליברפול, עם ג'ין וינסנט ושורה של להקות מקומיות.


41 views0 comments
bottom of page