top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

להקה גדולה עם שפם

6 בדצמבר 1965 - יום התאונה

בלילה של ה-16 בדצמבר 1965, נפגע פול מקרטני בפניו, בזמן שנהג בטוסטוס בליברפול, כשחברו, טרה בראון, ישוב מאחוריו. במהלך הנסיעה, איבד פול שליטה על כלי הרכב ומצא את עצמו מרוח על המדרכה. על כך סיפר בספר Anthology משנת 2000:

רכבנו על טוסטוסים וטרה בראון ישב מאחוריי. זה היה ליל ירח מלא ואני הסתכלתי על הירח המדהים ואז על הכביש, ואז ראיתי שזה כבר מאוחר מדי וחשבתי לעצמי "הפרצוף שלי הולך להימרח על המדרכה" ואז בום!


מעוצמת המכה נחתכה שפתו העליונה של פול ע"י אחת השיניים הקדמיות שלו, אשר נשברה. על מנת להמנע ממהומה תקשורתית, העדיף פול לא להגיע לבית החולים, אלא לביתו של רופא מקומי שהכיר. מאחר וובבית לא היה לרופא חומר הרדמה, הוא נאלץ לתפור את החתך ללא הרדמה, ומאחר ובניסיון הראשון יצא החוט מהמחט, הוא נאלץ לחזור על הפעולה, וכך נותר פול עם צלקת מכוערת בשפתו העליונה ועם שן שבורה באחת הפינות


יש טענה, לפיה בעקבות התאונה החליט פול לגדל שפם כדי להסתיר את הצלקת וכאשר נפגשו ארבעת חברי הביטלס כדי להקליט את האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, החליטו ג'ון לנון, ג'ורג' הריסון ורינגו סטאר לגדל גם הם שפמים. מעקב אחר צילומים שצולמו מאז התאונה ועד שהופיעו הארבעה, לראשונה בציבור, מעוטרים בשפמים, מערער את אמינות הטענה הזו.


מאי-אוגוסט 1966 - 5-8 חודשים לאחר התאונה

ב-20 במאי 1966 צולמו הקליפים לשירים Paperback Writer ו-Rain, ובהם מופיע פול עדיין ללא שפם, כשהשן השבורה והשפה המצולקת נראות היטב לעין המצלמה. יתרה מכך, בין ה-24 ביוני ל-29 באוגוסט 1966, היו הביטלס בהופעות בגרמניה, הפיליפינים, יפן וארה"ב, והם נראו אינספור פעמים בציבור כשפול ללא שפם, והצלקת שלו מוצגת לכל.


מכאן, כי לא נראה שהטענה שלפיה גידל פול שפם בגלל אי הנוחות שלו מהצלקת נכונה, שכן במשך שנה לאחר התאונה, היא הייתה חשופה לעיני הציבור, דבר שלא מנע ממנו להשתתף בצילומים, במסיבות עיתונאים ובהופעות.


ספטמבר-דצמבר 1966 - 9-12 חודשים לאחר התאונה

אחרי הופעתם האחרונה, בקנדלסטיק פארק ב-29 באוגוסט 1966, לקחו חברי הביטלס פסק זמן ופנו לעיסוקים שונים ומתמונות מאותה תקופה אפשר לראות שג'ורג' היה הביטל הראשון שגידל שפם:


ג'ון השתתף בספטמבר בצילומי הסרט How I Won The War, שהתקיימו בעיקר באלמריה שבספרד. מצילומי הסרט אפשר לראות שדמותו של ג'ון, טוראי גריפוויד, חייבו שפניו יהיו מגולחות.


ג'ורג' נסע בספטמבר עם אשתו פטי להודו כדי ללמוד סיטאר אצל ראווי שנקר, לתרגל יוגה ולהכיר את התרבות ההודית. בתמונות מהביקור, מציג ג'ורג' שפם צעיר, אותו גידל, ככל הנראה כדי להסוות את מראהו.


פול עסק בחודשים נובמבר ודצמבר בכתיבה, הקלטה והפקת פס הקול של הסרט The Family Way, ובין לבין, יצא לטיול בצרפת ולספארי בקניה.


ב-13 בספטמבר 1966 השתתף פול בטקס הענקת פרסי Melody Maker Pop Poll שנערך במסעדת Post Office Tower Restaurant שבלונדון, יחד עם רינגו. בתמונות מאותו ארוע ניתן לראות שפני שניהם מגולחות.


מכאן, שהטענה כאילו פול הוא הראשון מבין חברי הביטלס שגידל שפם לא נכונה. ג'ורג' היה הביטל הראשון שהציג מראה משופם.


התמונה הראשונה המוכרת שבה נראה פול עם שפם צולמה ב-28 באוקטובר 1966. שבוע לאחר מכן, בין ה-6 ל-12 בנובמבר, נסע פול לצרפת ומאחר והפעם, בניגוד להרגלו, נסע לבדו, בלי מל אוונס שיגן עליו מפני המעריצים, החליט פול להסוות את מראה ועל כן, הרכיב משקפיים, שינה את תסרוקתו וגידל שפם. איך אפשר לדעת שהשפם אמיתי ולא מזויף? בתמונות שבהן צולם פול בקניה, אליה נסע מצרפת מלווה באוונס ובג'יין אשר, כך שלא היה לו עוד צורך להסוות את מראהו (במיוחד לאחר שלא הורשה להיכנס למועדון לילה בצרפת עד שחשף את זהותו), ניתן לראות אותו עם שפם יחסית ארוך, שברור שצמח לפני הנסיעה לצרפת. על כן, נראה כי ההחלטה של פול לגדל שפם, כשנה לאחר התאונה, לא נבעה מהרצון להסתיר את הצלקת ממנה, שכבר הוצגה בציבור אינספור פעמים, כולל בקליפים לשירים Paperback Writer ו-Rain, אלא כדי להסוות את מראהו לקראת הנסיעה לצרפת.


1967

בינואר 1967 צולמו ג'ון, פול, ג'ורג' ורינגו בכניסה לאולפני EMI, אליו הגיעו כשהקליטו את השיר Strawberry Fields Forever. זו הפעם הראשונה שבה הציגו כל הארבעה, שפמים. צילומים מהאותה תקופה מראים שגם ניל אספינל ומל אוונס, גידלו שפמים, וסביר להניח שהם הלכו בעקבות הבוסים שלהם.


סביר להניח שהשפמים של הארבעת חברי הביטלס נבעו מהרצון שלהם לבדל את עצמם ממראה הביטלס הישן, עם תספורות ה-moptops והפנים הנקיות. ההבדלה הזו הייתה חלק מהקונספט של האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, ומקבלת ביטוי בצילומי העטיפה. הביטלס אפילו דאגו, כי רוכשי האלבום יקבלו דמויות לגזירה, ובהן שפם מקרטון. בכל מקרה, לא היה פול ההשראה לשפמים של שלושת חבריו, שכן, כאמור, ג'ורג' גידל שפם עוד קודם, בהודו. אם הטענה הזו נכונה, אז פול וג'ורג' יתכן והיוו השראה לשפמים של ג'ון ורינגו בלבד.


במסיבה שהתקיימה ב-19 במאי 1967 בביתו של בריאן אפשטיין, לרגל יציאת האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, נראו ג'ון, ג'ורג' ורינגו עם הפשמים שלהם, ורק פול חזר למראה המגולח.


בתמונות שצולמו חודש לאחר מכן, במהלך יום השידור של השיר All You Need Is Love שנערך ב-25 ביוני 1967, במסגרת המשדר הלווייני הראשון, Our World, נראה גם ג'ון, כמו פול, מגולח למשעי.


1968

בשנת 1968 כבר הציג ג'ורג' חזות מגולחת, ורינגו נותר הביטל המשופם היחיד.


1969

בשנת 1969 הגיע תורם של הזקנים שעיטרו את פני חברי הביטלס.


11 views0 comments
bottom of page