top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

להיות או לדמם? זאת השאלה - Let It Be

האלבום Let It Be של הביטלס יצא ב-8 במאי 1970 ואילו האלבום Let It Bleed של הרולינג סטונס יצא ב-5 בדצמבר 1969 והוקלט בין נובמבר 1968 לנובמבר 1969. מאחר ושמות שני האלבומים כל כך דומים, התנהל במשך שנים ויכוח מי הושפע ממי - הרולינג סטונס מהביטלס או להיפך? אמנם האלבום של הרולינג סטונס יצא לפני זה של הביטלס אבל העבודה על שניהם התקיימה במקביל כך שסביר שהרולינג סטונס שמעו על ההקלטות שערכו הביטלס.


כך אמר בשנת 1971 קית' ריצ'רדס מהרולינג סטונס, בעניין הדמיון בין שמות שני האלבומים:

זה היה פשוט צירוף מקרים, עבדנו על שני האלבומים באותו זמן, באותם גילאים, וכמו הרבה להקות אחרות, כולנו ניסינו לעשות את אותו הדבר בעצם, להדליק את עצמנו ולהדליק אנשים אחרים. let it bleed הייתה שורה אחת בשיר שכתב מיק ג'אגר, וממנה בא השם של השיר כולו ושל כל האלבום. פשוט לקחנו את השורה הזו. אולי הייתה השפעה מסוימת כי השיר Let It Be יצא הרבה זמן לפני הסרט שלהם, והאלבום ההוא.


קשה להכריע האם מדובר השפיעו הביטלס על הרולינג סטונס או היה מדובר בצירוף מקרים, כדברי ריצ'רדס, אך אפשר לנסות ולברר איזה אלבום הצליח יותר, Let It Be או Let It Bleed?


האלבום Let It Be הגיע למיקום הראשון במצעדי הפזמונים הבריטי והאמריקאי. בהיבט הזה היה האלבום Let It Be כמו רובם המכריע של האלבומים האחרים של הביטלס. בנוסף, הוציאו הביטלס שלושה סינגלים מתוך שירי האלבום, Let It Be, Get Back ו-The Long and Winding Road, שכבשו את מצעדי הפזמונים.


לעומתו, הגיע האלבום Let It Bleed למקום הראשון במצעד הפזמונים הבריטי ולמקום השלישי במצעד הפזמונים האמריקאי. הוא לא היה אלבום מצליח כמו אלבומים אחרים של הרולינג סטונס, למשל כמו Sticky Fingers, Some Girls ו-Out of the Heads. בנוסף, האלבום Let It Bleed לא היה מכונת להיטים ולא סיפק סינגלים שהגיעו למקומות הראשונים במצעדי הפזמונים, אם כי יש בו מספר קלסיקות כמו Gimme Shelter, You Can Always Always Get What You Want ו-Let It Bleed.


בשורה התחתונה, אמנם לא ברור מי השפיע על מי לגבי שמות האלבומים אבל כן ברור כשמש איזה אלבום היה מוצלח יותר.


10 views0 comments
bottom of page