top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

לא היה איחוד של הביטלס בבנגלדש

בתחילת שנת 1971 סיפר ראווי שנקר, לידידו, ג'ורג' הריסון, על האסון הפוקד את ארצו, בנגלדש, על רקע מלחמת השחרור המשתוללת, הסופה שהתרחשה שם בנובמבר 1970, והשיטפונות שנגרמו מהגשמים העזים של מרץ 1971. כל אלה גבו כ-750,000 קרבנות בנפש ולפחות 7 מיליון פליטים. כך סיפר שנקר:

הייתי במצב רוח קודר אחרי שקראתי את הידיעות על מה שקורה בבנגלדש וסיפרתי לג'ורג' ואמרתי לו "אני יודע שהמצב שם לא נוגע אליך ואני יודע שאתה לא יכול להזדהות עם מה שקורה שם" אבל בזמן שדיברתי אתו ראיתי שהוא מאד התרגש ואמר לי "אני חושב שאצליח לעשות משהו בעניין".


כך, ב-1 באוגוסט 1971, התקיימו באולם Madison Square Garden בניו יורק, שתי הופעות, אחת אחה"צ ואחת בערב, תחת הכותרת Concert For Bangladesh, במטרה לגייס כסף למען הקרבנות שם. ההופעות אורגנו ע"י ג'ורג' והשתתפו בהן רינגו סטאר, בוב דילן, אריק קלפטון, בילי פרסטון, לאון ראסל, קלאוס פורמן, ראווי שנקר ולהקת Badfinger.


התכנית המקורית של ג'ורג' הייתה לגייס את ג'ון לנון, פול מקרטני ורינגו סטאר ולקיים איחוד של הלהקה בהופעות Concert For Bangladesh. אמנם ג'ורג' יצא מאד פגוע מהביטלס, במיוחד מהשנתיים האחרונות אבל הוא היה חדור מטרה להקל על האסון ההומניטרי בבנגלדש וידע שאיחוד של להקת הביטלס תשיג את המטרה, ואף תעלה את המודעות של העולם למה שקורה שם.


ג'ורג' הזמין את רינגו להופיע בהופעות Concert For Bangladesh, והוא ענה בחיוב.


במקביל, פנה ג'ורג' לג'ון, שהסכים לקחת חלק אבל ביקש שגם יוקו אונו תופיע לצדו. ג'ורג' סירב לבקשתו, ובכל זאת נתן ג'ון את הסכמתו להופיע. עם זאת, ימים ספורים לפני תחילת החזרות, ביטל ג'ון את השתתפותו, על רקע מתיחות שנוצרה בינו לבין רעייתו בעניין אי השתתפותה.


ג'ורג' פנה גם לפול, אשר סירב להזמנה ועל כך סיפר לעיתון רולינג סטון:

ג'ורג' שאל אותי אם אני רוצה להשתתף בהופעות Concert For Bangladesh ואני חשבתי, "מה הטעם? ככה סתם נפרדנו ועכשיו נתאחד שוב?" כל זה היה נראה לי פשוט מטורף.


בתשובה לשאלה של העיתון Melody Maker בנובמבר 1971, פירט פול את סיבותיו:

הוזמנתי להופיע בהופעה של ג'ורג', Concert For Bangladesh, בניו יורק ולא הסכמתי. אלן קליין אמר במסיבת עיתונאים שסירבתי לעזור לפליטים הפקיסטנים, כפי שהוא כינה אותם וזה לא נכון. אמרתי לג'ורג' שהסיבה שאני לא יכול להיענות להזמנתו היא שכל העיתונים בעולם יתמקדו באיחוד של הביטלס. זה דבר שמאד ישמח את קליין כי איחוד של הביטלס הוא אירוע היסטורי וקליין ייקח על זה את כל הקרדיט. ממילא לא ממש אהבתי את הרעיון. אלמלא קליין, אולי הייתי מסכים אבל גם על זה אני לא בטוח.


אמנם 40,000 רוכשי הכרטיסים לשתי ההופעות לא זכו לראות איחוד של הביטלס אבל קיבלו הזדמנות נדירה לראות ביחד, על במה אחת, את ג'ורג', רינגו, קלפטון ודילן.


הנה סרטון קצר על Concert For Bangladesh:


0 views0 comments
bottom of page