top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

"כן" מכסים כל דבר קטן - Every Little Thing

גרסאות כיסוי הם לא הז'אנר החביב עלי, אלא אם מדובר באינטרפרטציה שונה מהמקור, שנותנת לשיר לבוש אחר, רענן, מעניין...


הביטלס עשו בתחילת הדרך הרבה מאד גרסאות כיסוי, ובחלק מהמקרים, לא בכולם, נתנו לביצוע שלהם לבוש חדש ושונה. דוגמה טובה לזה הוא הביצוע של הביטלס לשיר Twist and Shout, שיר שבוצע ע"י להקת Isley Brothers, שנתנה לשיר לבוש R&B. לעומתם, נתנו הביטלס, ובמיוחד ג'ון לנון, לשיר הזה לבוש של שיר רוק בועט, וההקלטה שסוגרת את האלבום הראשון של הביטלס, PLease Please Me, נחשב ע"י מגזין רולינג סטון, לאחד הביצועים הקוליים הטובים ביותר בהיסטוריה של הרוק'נ'רול.


הנה השיר Twist And Shout בביצוע להקת Isley Brothers:


הנה השיר Twist And Shout בביצוע הביטלס:


גרסאות כיסוי של שירים של הביטלס הם דבר יותר מורכב עבורי. הגרסאות של הביטלס לשירים שלהם הן תוצאה של עבודה רבה, תשומת לב לפרטים, חידושים מוזיקליים והרבה מאד יצירתיות. קשה לחשוב על האפשרות לתת לשירים שלהם לבוש אחר שיהיה מרענן ומעניין.


קיימת דוגמה אחת, אולי יחידה במינה מבחינתי, לשיר של הביטלס שגרסת הכיסוי לא רק שונה מהמקור, אלא טובה ממנו. הכוונה לשיר With A Little Help From My Friends בביצוע של ג'ו קוקר, שהפך אותו למשהו לגמרי אחר, מלא בנשמה הענקית שלו. וזה לא רק נובע מהיכולת ישירה הנדירה של קוקר, בוודאי לעומת מיכולת השירה המוגבלת של רינגו, אלא מהעיבוד הכל כך שונה של השיר, שהפך משיר קצבי לשיר נשמה.


הנה הגרסה של השיר With A Little Help From My Friends בביצוע הביטלס:


הנה הגרסה של השיר With A Little Help From My Friends בביצוע ג'ו קוקר:


ישנו שיר אחר של הביטלס שנעשתה לו גרסת כיסוי מצוינת, פחות מוכרת, ששווה להכיר. מדובר בשיר Every Little Thing, שכתב פול בשנת 1964, בהשראת בת זוגו, ג'יין אשר, ונכלל באלבום Beatles For Sale מדצמבר 1964. בשנת 1969, להקת הרוק המתקדם המצוינת, Yes, הוציאה באלבום הבכורה שלה, בשם Yes, גרסת כיסוי מעולה לשיר Every Little Thing. להקת Yes השכילה בכשרון נדיר להפוך את השיר המתקתק של הביטלס לשיר שנתפר לסגנון הייחודי של הלהקה. להקת Yes אף השכילה לכלול בתוך השיר Every Little Thing את השיר Day Tripper, גם הוא של הביטלס.


1 view0 comments
bottom of page