top of page
  • Writer's pictureGaby Fiszman

כמה סוגי לוגו היו לביטלס?

כולנו מכירים את הלוגו של הביטלס עם ה-B הגדולה וה-T המוארכת. זה הלוגו שמופיע בתוף הראשי במערכת התופים של רינגו סטאר ובאפן מפתיע מעולם לא הופיע בעטיפה של אף תקליט שהביטלס הוציאו.


עד לתחילת 1963 לא היה לביטלס לוגו. בתמונות של הלהקה עד לאותה תקופה אפשר לראות שבתוף הראשי של מערכת התופים של פיט בסט לא מופיע דבר, אם כי לעתים הייתה מדבקה מודבקת על התוף הראשי עם כתוב סתמי של The Beatles, שנועד לעיתים לציין איזו מערכת תופים שייכת לאיזו להקה, כאשר בערב מסוים הופיעו כמה להקות.

ברביע הראשון של 1963 עיצב פול מקרטני את הלוגו הראשון של הביטלס במטרה שיתנוסס על התוף הראשי של רינגו סטאר, שכבר היה המתופף של הלהקה. בלוגו הזה צוינו המילים The Beatles בכתב יד כאשר מעל האות B, שהייתה גדולה מהאחרות, צוירו שתי אנטנות, כרמז לחרק החיפושית. על בסיס העיצוב הזה צייר את הלוגו טקס או'הרה, אשר צייר שתי גרסאות - אחת בשחור ואחת בחום, התואם את צבע מערכת התופים של רינגו. לבסוף, בחרו חברי הלהקה בגרסה בצבע שחור. או'הרה שמר את הגרסה בצבע חום ושנים רבות לאחר מכן מכר אותה במכירה פומבית ועשה הון. בתכנית Thank You Lucky Star ששודרה בטלוויזיה הבריטית ב-17/2/63 הופיעו הביטלס עם הלוגו הזה.


ב-12 במאי 1963 נכנסו רינגו ובריאן אפשטיין לחנות הלונדונית, Drum City, שהייתה החנות הראשונה בבריטניה שהתמחתה במערכות תופים, כדי לרכוש מערכת חדשה. בהתחלה הם ביקש מערכת תופים בצבע שחור אך כאשר רינגו ראה מערכת תופים מסוג Ludwig בצבע פנינה שחורה הוא מיד נדלק עליה. כשבריאן ביקש שלוגו עם שם הלהקה יופיע בתוף הראשי, ביקש ארביטר שהשם Ludwig, שארביטר היה הנציג הרשמי שלה בבריטניה, יופיע על גם. בריאן הסכים ועל המקום צייר ארביטר על חתיכת נייר את הלוגו החדש לאישורו של בריאן. בהצעה של ארביטר השם The Beatles הופיע כך שהאות B הייתה גבוהה מיתר האותיות והאות T מוארכת מתחת לאחרות. הכוונה של ארביטר הייתה ליצור הפרדה בין המילה Beat (קצב) מיתר האותיות וכך להדגיש את משחק המילים שבשם הלהקה. לאחר שהלוגו אושר הטיל ארביטר על אדי סטוקס, שעסק בכתיבת שלטים, לצייר את הלוגו. ביום ראשון, ה-12/5/63, עובד החנות בשם ג'רי אוונס הביא את מערכת התופים החדשה עם הלוגו לאולפני אלפה בבירגינהם, שם הביטלס הופיעו איתה לראשונה בתכנית נוספת של Thank You Lucky Star.


עד סוף שנת 1963, לאחר אינסוף הופעות, הלוגו החל להתקלף. רינגו לקח את התוף הראשי לחנות Drum City כדי שסטוקס יצבע את הלוגו מחדש כאשר הפעם השם Ludwig צויר מעט גדול יותר. הלוגו המחודש נראה לראשונה בציבור בהופעת הביטלס הראשונה בתאטרון Olympia בפריז, ב-4/2/64. רינגו עדיין מחזיק בתוף עם הלוגו הזה.

בינואר 1964, שוב נקראו אייבור ארביטר ואדי סטרוקס כדי לעצב לוגו והפעם מרשים יותר. במוחו של ארביטר עלה רעיון חדש שיקדם את עיסוקיו. מאחר והוא היה גם הנציג הרשמי של חברה נוספת שייצרה מערכות תופים, Remo, שהסמל שלה היה כתר, צייר מעל השם של הלהקה גם את השמות Ludwig ו-Remo, שילוב שלא נראה קודם לכן. השם The Beatles צוירה בצורה זהה ללוגו הקודם אבל עם אותיות יותר גדולות ויותר עבות.


כשהביטלס נסעו לארצות הברית בפברואר 1964, הם החליטו לא לסחוב איתם את מערכת התופים, כדי להקל על עצמם. עם הגיעם לניו יורק הזמינו מהחנות Manny's Music Store במנהטן מערכת תופים זהה כדי להלביש עליה את עור התוף עם הלוגו החדש, אותו כן הביאו איתם. המערכת הועברה לאולפן של אד סאליבן והביטלס הופיעו איתה ועם הלוגו בתכניות ובהמשך ההופעות בארצות הברית. לאחר שהביטלס חזרו לבריטניה, עור התוף עם הלוגו לא נראה שוב בציבור עד שהוצע למכירה פומבית בסותבי'ס שבלונדון ב-1984 ושוב בשנת 1994.


כשהביטלס החלו לצלם את סרטם הראשון A Hard Day's Night, הוחלט כי יהיה לוגו חדש עבורו ואדי סטוקר שוב הוזעק כדי לצייר אותו. הפעם האות T המוארכת בשם הלהקה היה צר יותר ובמילה Ludwig האות L הוארכה ימינה עד אל מתחת לאות d. הלוגו החדש היה בשימוש לאורך הצילומים, וכן במהלך ההופעה New Musical Express Annual Poll Winners' All-Star Concert שנערכה ב-26/4/64. רק שנה מאוחר יותר, ב-30/4/65, הוא נראה שוב והפעם בביצוע השיר You're Going To Lose That Girl בסרט !Help. מאז הוא לא נראה יותר ולא ידוע מה עלה בגורלו.


ב-31/5/64, לפני ההופעה ב-Prince of Wales Theatre קיבל רינגו מערכת תופים חדשה ושוב נדרש לצייר לוגו וכרגיל גויס למשימה אד סטוקס. הפעם הלוגו היה כמו הראשון עם השם Ludwig ובלי הסמל (הכתר) של חברת Remo. הלוגו החדש שימש את הביטלס בכל הופעותיה מאז ה-31/5/64 ועד ה-1/8/65 ומאז לא נראה יותר.


באוגוסט 1965 חזרו הביטלס לניו יורק לתחילת מסע ההופעות חדש בארה"ב. רינגו השתמש במערכת תופים חדשה והפעם במקום שהלוגו יצויר על גבי עור התוף הראשי הוא הופיע במדבקה שהודבקה עליו בזוית קלה. הפעם היו האותיות מצד ימין מעט גבוהות מהאחרות וכולן עבות יותר לעומת הגרסאות הקודמות. הלוגו הזה הופיע לראשונה בציבור ב-14/8/65 ושימשה את הלהקה במהלך כל סיבוב ההופעות הזה.


בתכנית הטלוויזיה The Music Of Lennon and McCartney שצולמה ב-1 וב-2 בנובמבר 1965 הופיעו הביטלס עם אותה מערכת תופים מסוג מ-1963. זאת, משום שמערכת התופים החדשה הושארה באולפני EMI, שכן הביטלס היו באמצע ההקלטות לאלבום Rubber Soul. עם זאת, הם שמו על מערכת התופים הוותיקה לוגו חדש, שיישאר בשימוש בכל הופעותיה של הלהקה, עד להופעה האחרונה ב-Clandestick Park.


בקליפ לשיר All You Need Is Love, לצורך תכנית הטלוויזיה Our World ב-25/6/67, הופיע לוגו חדש ושונה בצבע כתום ואדום עם המילים Love ו-The Beatles בכתב יד. לוגו זה ייראה מאוחר יותר בסרט Magical Mystery Tour בשיר I am The Walrus ויופיע שוב בקליפ לשיר Hello, Goodbye בגרסה שצולמה ב-10/11/65 ב-Savile Theatre שבלונדון. הלוגו הזה נעלם לאחר שאוחסן בראשית 1968 באולפני EMI, ולא ידוע מה עלה בגורלו.


הלוגו האחרון של הביטלס נראה בקצרה בתחילת הסרט Let It Be כשמל אוונס נושא אותו בידיו. למעשה, עור התוף עם הלוגו הזה לא הורכב על מערכת התופים של רינגו אלא שימש רק לפתיח של הסרט, שצולם בינואר 1969. עור התוף הראשי עם הלוגו הזה הוצע למכירה פומבית בספטמבר 1988 אך אף הצעה לא הגיעה למחיר המינימום שנקבע, 50,000 דולר. בסופו של דבר הוא נמכר רק באוגוסט 1992.



36 views0 comments
bottom of page